2023-09-03, 19:21
Medlem
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps
Citera
2023-09-03, 19:28
Medlem
Glits avatar
Jag jobbar också normalt sätt 40 timmars veckor och när man kommer hem är man slut, kanske tränar lagar middag men har noll energi till annat oftast. Har jobbat några år och tycker inte det blir lättare.

Svårt att balansera allt för många med jobb och fritid.
Citera
2023-09-03, 19:34
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jobbet kanske inte passar din dygnsrytm; du kanske behöver ett 7-16 jobb måndag till fredag?
Citera
2023-09-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps
Prata med dina kollegor som också arbetar 4-skift, och fråga hur de gör.

Inte säkert att skiftarbete är din grej.
Citera
2023-09-03, 19:35
Medlem
Awkwardmans avatar
Du Kan kanske stå ut, bita ihop några år om det ger pengar på sparkontot. Men inge du kan fortsätta med fram till pension uppenbarligen.
Citera
2023-09-03, 19:36
Avslutad
Jobbat skift i 20 år, alla skiftformer som finns skulle jag tro. Så fort nattarbete är inblandat dyker ångesten upp, jag kan fan inte sova ut. I säng halv sju på morgonen och vaknar 10.00 någon timme här och där under dagen tills det är dags igen

Nu går jag tvåskift, 06-15 Mån Fre och 15-00 Mån Tors, klart mer trivsamt. Antar att du har ledig vecka i din fyrskiftsgång? Då får du vila upp dig.
Citera
2023-09-03, 19:39
Medlem
Citat:
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps

Först, du måste komma fram till om det här är din melodi?
Alla jobbar inte 4skift, vissa passar bara på 7-16jobb, vissa kan flexa hur som helst. Det är bara du som kan avgöra det.

Själv jobbar jag dag eller natt.
När jag jobbar natt så äter jag när jag börjar jobba vid 21-22. Sen försöker jag undvika att äta tills jag kliver upp dagen efter efter.
Ibland käkar jag nåt (en dubbel cheeseburgare eller en korv) om jag är ashungrig vid 05tiden men oftast inget.

Sen sover jag i perioder. Max 6h på dagen och vaknar alltid före kl12. Är jag trött innan jobbet så sover jag 1-3h innan jobbet oxå.

Tyckerxatt den rutinen funkar för mig, men det är ju olika för alla på jobbet.

Tyst och mörkt i sovrummet är oxå viktigt tycker jag. Har du inga bra gardiner så köp en mask för ögonen. Det är jävla skönt när du vant dig vid en sån.
Citera
2023-09-03, 19:51
Medlem
sömnen är något man får laborera med, och det beror såklart på familjesituationen oxå

jag jobbade inom IT, sexveckors-schema, mestadels tolvtimmarsskift.
det innebar en veckoarbetstid på 36,5 timmar. dvs, tre eller fyra skfit per vecka. dvs tre eller fyra dagar ledigt i veckan.

Då det var jobbdagarna hann man inte med så mycket annat, det fick man spara till friskiften.

sömnen, är ju olika för alla verkar det som, själv så efternattskiften så hade jag min fritid direkt efter jobbet, mellan 7 på morgonen tills 10 eller 11, sedan sov jag tills det var dags att börja jobba.
käkade middag på jobbet, inget under dagen, en lättare frukost.
kollegor jag hade lade sig direkt och klev upp tidigt som en anna skrev, och hade sedan fritid, vilade nån timme innan jobbet. andra som sina 8 timmar direkt och fritiden innan nästa skift började.
Du får laborera lite, testa vad som passar, och skiftjobb är itne för alla, det finsn många som inte klarar det, jag jobbade så här i 22 år.
de västa skiften var dagtidsskiften, då var man urlakad till max och då sov jag nog 10-11 timmar efter varje skift.
Citera
2023-09-03, 19:57
Medlem
Jag som ni säger är det kanske inte min grej men kvar blir jag nog ett tag. Gick precis av mitt tredje 12-h pass i rad så OBn blir ju riktigt härlig.
Citera
2023-09-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
sömnen är något man får laborera med, och det beror såklart på familjesituationen oxå

jag jobbade inom IT, sexveckors-schema, mestadels tolvtimmarsskift.
det innebar en veckoarbetstid på 36,5 timmar. dvs, tre eller fyra skfit per vecka. dvs tre eller fyra dagar ledigt i veckan.

Då det var jobbdagarna hann man inte med så mycket annat, det fick man spara till friskiften.

sömnen, är ju olika för alla verkar det som, själv så efternattskiften så hade jag min fritid direkt efter jobbet, mellan 7 på morgonen tills 10 eller 11, sedan sov jag tills det var dags att börja jobba.
käkade middag på jobbet, inget under dagen, en lättare frukost.
kollegor jag hade lade sig direkt och klev upp tidigt som en anna skrev, och hade sedan fritid, vilade nån timme innan jobbet. andra som sina 8 timmar direkt och fritiden innan nästa skift började.
Du får laborera lite, testa vad som passar, och skiftjobb är itne för alla, det finsn många som inte klarar det, jag jobbade så här i 22 år.
de västa skiften var dagtidsskiften, då var man urlakad till max och då sov jag nog 10-11 timmar efter varje skift.

För mig är inte nätterna det värsta. Det är just det där att dagpassen efter blir så förjävliga. Men jobbet gillar jag och lönen är ju inte heller illa
Citera
2023-09-03, 20:09
Avslutad
Citat:
Ett sådant liv blir aldrig bra, men med åren kan man bli avtrubbad. Utbilda dig.
Citera
2023-09-03, 20:15
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Jag som ni säger är det kanske inte min grej men kvar blir jag nog ett tag. Gick precis av mitt tredje 12-h pass i rad så OBn blir ju riktigt härlig.

Vad får man ut då utan att helt sålja sig till ett företag och inte kunna ha familj eller något som helst liv? 150-200 i månaden eller vaddå? Annars är det ju inte värt det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in