2023-09-03, 20:35
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Vad får man ut då utan att helt sålja sig till ett företag och inte kunna ha familj eller något som helst liv? 150-200 i månaden eller vaddå? Annars är det ju inte värt det

Inte många 19 åringar som planerar bilda familj i närtid.

Men i längden är det tufft, lätt att hamna i depressioner etc. Skift funkar inte för mig märkte jag snabbt.

Personligen trivs jag bäst med vanliga arbetsdagar och flex! Det som suger mest energi av mig är den där jävla ”prick 07.00” eller 14.00. Alltså jag vill påbörja arbetsdagen när jag känner för det, och sedan göra mina timmar. Jobba en timme extra om dagen, och ta ut de timmarna på fredagen. Etc, bred möjlighet till flextid. Då mår jag bra, med den lilla korrigeringen märkte jag fort.

Vaknar jag med ont i halsen och allmänt hängig, sover jag två timmar till och vaknar fräschare sen, istället för att tvinga sig upp för att jag är chefens lilla byracka! Usch, nu är den tiden förbi för alltid hoppas jag
Citera
2023-09-03, 20:46
Medlem
bandspelarens avatar
Jag tycker du skall satsa på det där för stunden. Jag antar att lönen är hyfsad. Jobba och spara pengar. Har man chansen att i unga år skaffa lite sparkapital så gör det.
Citera
2023-09-03, 20:49
Medlem
Man får lära sig stå ut eller få sämre lön. Sen lär man sig eftersom hur man lägger upp övriga livet.
Citera
2023-09-03, 21:04
Medlem
KjellSorterings avatar
Du är ung och stark. Passa på att arbeta och spara(investera i indexfonder). De flesta i din ålder lever som råttor på studielån och spenderar de få slantar de har på sunkhak.

Du kommer hitta ett sätt.
Citera
2023-09-03, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stressad-Groda
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps

Ja, jag förstår dig. Det är skit när slemmiga företag ska bestämma. Om staten stod bakom produktion och man som proletär kända att man bidrog till det svenska folkets land. Då hade man kunna stå vi rullbandet. Men så är det inte nu.

Gör inte som jag, utan ta vara på dina kvalitéer. Och gör nåt intellektuellt. Kanske plugga på KTH?
Citera
2023-09-03, 21:10
Medlem
PlanetCaravans avatar
Mina arbetstider är 11:15 till 18:57. Väldigt udda

Vet inte riktigt vad jag själv tycker om att jobba så.
Citera
2023-09-03, 21:11
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Jag är inte särskilt gammal. Fyller 20 nu i höst. Jag är därför inte särskilt erfaren eller bepansrad av välförtjänt självförtroende uppbyggt över år av misstag och slit. Istället är jag olämpligt obrydd och förvånansvärt ängslig om vartannat. Socialt begåvad är jag alltså inte.
Nu är det iallafall så att jag har börjat jobba som maskinoperatör på ett stort företag I Uppsala området. Lättheten i bröstet efter studenten är som bortblåst och ersatt av jävligt mycket ångest. Jag jobbar alltså i 4-skift och jag är ta mig fan bränd i huvudet. Finns det nån erfaren flashbackare som knäckt koden. När ska man äta, sova, ha ett liv osv. Är som sagt helt ny och uppskattar alla tipps
Utbilda dig till något vettigt eller GLVP (gilla läget, var positiv).
Citera
2023-09-03, 21:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetCaravan
Mina arbetstider är 11:15 till 18:57. Väldigt udda

Gillar "18:57" om det bokstavligen står så noterat Aldrig sett. Lite som med "mentala priser" eller vad det kallas då saker kostar x:95 varpå folk stirrar sig blinda på x.
Citera
2023-09-03, 21:24
Medlem
notpeacebutaswords avatar
Se till att ha det kolsvart i rummet du ska sova i. Minsta lilla ljuskälla kan störa mer än man medvetet märker när man ska sova på obekväma tider.
Citera
2023-09-03, 21:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2023-09-03, 21:27
Medlem
Citat:

Du är ung å ska fixa detta i ett par år. Hade du varit 30-40 så kunde jag förstått din känsla. Vill du ut ska du börja plugga, annars väntar ett liv med tråkigt kroppsarbete om du inte blir av med det också pga robotar.
Välkommen till vuxenvärlden!
Citera
2023-09-03, 21:31
Medlem
Olle-Johnnys avatar
Mestadels jobbat 2 skift genom livet. Provade på 3 skift i 3 månader och det höll på att ta kål på mig, passade inte min kropp alls. Nu jobbar jag enbart dag och mår betydligt bättre.

Kroppen har sin inre klocka där hormoner och annat utsöndras för att livet ska fungerar. Verkar som att vissa människor klarar av att rubba den balansen medans vissa inte klarar det. Läs på om den cirkadiska rytmen för mer information.

Att jobba 3 skift är bättre betalt och man jobbar mindre, man säljer dock sin hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in