• 1
  • 2
2023-09-03, 15:57
Medlem
Bakgrund till trådskapandet är att jag såg en tråd från en annan flashbackare som nekats lån efter vunnen budgivning trots lånelöfte från banken.

Har från Nordea fått ett lånelöfte på 4 miljoner kr. Årsinkomst ligger runt 704-721k. Fast anställning som systemutvecklare.
Lånelöftet gavs i Juli i år.

Planen är att köpa en lgh i Vasastan. Egen insats ca 1.7 miljoner.
Lägenheten i fråga tillhör skuldfri förening med låg avgift (ca 1700kr).
Jag har i dagsläget inga lån eller krediter. Äger ingen bil.

Vad tror ni? Finns risk att lånet nekas av Nordea?
Citera
2023-09-03, 16:10
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimpie
Bakgrund till trådskapandet är att jag såg en tråd från en annan flashbackare som nekats lån efter vunnen budgivning trots lånelöfte från banken.

Har från Nordea fått ett lånelöfte på 4 miljoner kr. Årsinkomst ligger runt 704-721k. Fast anställning som systemutvecklare.
Lånelöftet gavs i Juli i år.

Planen är att köpa en lgh i Vasastan. Egen insats ca 1.7 miljoner.
Lägenheten i fråga tillhör skuldfri förening med låg avgift (ca 1700kr).
Jag har i dagsläget inga lån eller krediter. Äger ingen bil.

Vad tror ni? Finns risk att lånet nekas av Nordea?

Det beror till stor del vad som står i villkoren och att förutsättningarna inte förändrats.
Normalt brukar ett lånelöfta gälla i typ 6 månader. Skulle räntorna gå upp mer så kanske banken ser att låneuyrymmet inte är lika stort. Enklast är kanske att höra med banken.
Citera
2023-09-03, 16:17
Medlem
Här fanns en del intressant info som åtminstone var nytt för mig, bland annat att lånelöftet gäller för exakt den lägenhet/hus du ansökt för, skulle du köpa lägenheten jämte den du sökt för kan de neka dig trots att den var billigare och i bättre skick. Lite anmärkningsvärda regler om du frågar mig. Vill man alltså ha en annan lägenhet så får man avbryta sitt lånelöfte för den andra och söka ett nytt för den aktuella. Och man kan bara ha ETT lånelöfte samtidigt.

Kan man bli nekad bolån trots lånelöfte?
Ja, banken har rätt att neka dig bolån, trots att de tidigare har givit dig lånelöfte.

https://www.bostadsskolan.se/nekad-lan-trots-lanelofte
Citera
2023-09-03, 16:36
Medlem
Att gå över 4,5 i skuldkvot innebär en risk att få nej.

Hitta något billigare där du lånar max 700 * 4,5 = 3150 tkr istället.
Citera
2023-09-03, 16:38
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Här fanns en del intressant info som åtminstone var nytt för mig, bland annat att lånelöftet gäller för exakt den lägenhet/hus du ansökt för, skulle du köpa lägenheten jämte den du sökt för kan de neka dig trots att den var billigare och i bättre skick. Lite anmärkningsvärda regler om du frågar mig. Vill man alltså ha en annan lägenhet så får man avbryta sitt lånelöfte för den andra och söka ett nytt för den aktuella. Och man kan bara ha ETT lånelöfte samtidigt.

Kan man bli nekad bolån trots lånelöfte?
Ja, banken har rätt att neka dig bolån, trots att de tidigare har givit dig lånelöfte.

Framför allt så är ett lånelöfte inte bindande.
Citera
2023-09-03, 18:32
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Framför allt så är ett lånelöfte inte bindande.

Löfte har en lite komisk underton i sammanhanget.
Citera
2023-09-03, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Löfte har en lite komisk underton i sammanhanget.
Jo, det håller jag med om.

Men jag skulle tro att det det handlar om är att ensidiga avtal inte är bindande. Och du har ju heller ingen skyldighet att ta lånet bara för att du fått ett lånelöfte.
Citera
2023-09-03, 18:38
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Många banker vill idag att man först tar ut ett automatiskt lånelöfte, sen vinner budgivningen, sen ska man återkomma med prospektet för bostaden för att banken ska bedömma om lånet står mot just den fastigheten.
Ett rätt bedrägligt uppsåt att tvinga upp priser enl mig.

Vad man får göra är hålla marginal och se till att stryka standardparagraf i avtalen
den som ger säljaren rätt till ersättning för försäljningsomkostnader och värdeminskning på marknaden.
Citera
2023-09-03, 22:52
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jo, det håller jag med om.

Men jag skulle tro att det det handlar om är att ensidiga avtal inte är bindande. Och du har ju heller ingen skyldighet att ta lånet bara för att du fått ett lånelöfte.
Vad händer då om man vinner budgivningen och sedan får veta att lånelöftet inte gäller? Måste man börja sälja sin stjärt på Sergels?
Citera
2023-09-03, 22:54
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Vad händer då om man vinner budgivningen och sedan får veta att lånelöftet inte gäller? Måste man börja sälja sin stjärt på Sergels?
Då får man högst sannolikt meddela säljaren att du inte kan köpa.
Citera
2023-09-04, 01:16
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Går inte mäklare numera uttryckligen ut med att köpare INTE bara ska nöja sig med bara ett lånelöfte?

Problemet, och jag talar av egen erfarenhet här, är att kreditgivare ger lånelöften alldeles för lättvindigt. De nagelfar oftast inte din ekonomi och bostaden förrän efter du bestämt att slå till på ett objekt och då finns det sällan tid att vänta in banken innan kontraktet ska skrivas på.

Hur riskabelt det är för just dig är omöjligt att svara på, men desto fler variabler desto värre.
Citera
2023-09-04, 11:32
Medlem
Guldtandens avatar
Om du ställer den här frågan så vet du ju att du balanserar på gränsen. Hitta ett billigare boende istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in