Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Citat:
Allt annat lika blir svensk sjukvård bättre med mer resurser snarare än mindre, det kanske vi kan enas om?
Ja, det kan vi enas om. Svensk sjukvård ska också sägas är väldigt bra förutom väntetiderna.
Men jag svarade på ditt påstående om att "sänker man skatterna så minskar resurserna till dessa områden" vilket inte nödvändigtvis är sant med tanke på svenska politikers prioriteringar.
Citat:
Schweiz har för övrigt världens näst dyraste sjukvård efter USA, så det är knappast något bra exempel på effektivitet. Det bevisar snarare att mer resurser ger bättre resultat.
Och Sverige ligger inte långt ifrån Schweiz när det kommer till dyraste sjukvården per capita. Schweiziska staten lägger mindre pengar på sjukvård än svenska, däremot får Schweiziska invånare betala mer ur egen ficka när de använder sin sjukvård vilket är naturligt i ett "lågskatteland".
Någonting för Sverige att ta efter! En sänkt skatt, speciellt för arbetarklassen, skulle ge individen mer pengar i fickan att lägga på könsbyte, gastric bypass eller liknande medan medicinskt motiverad sjukvård skulle betalas av staten.
Amerikanska sjukvården ska man inte jämföra med. De har det krångligaste sjukvårdssystemet i världen. Ingenting att ta efter.
Citat:
Dynamiska effekter finns i teorin, men tron på stora dynamiska effekter till följd av skattesänkningar, så att man kan sänka skatter utan att det resulterar i lägre intäkter, har blivit motbevisad hundra gånger.
Om vi pratar
generellt inom nationalekonomi är det en självklarhet att skatter påverkar människors motivation till att anstränga sig och tjäna (vita) pengar och att en för hög skatt resulterar i lägre skatteintäkter. Bara en fanatisk kommunist som eftersträvar totalitär kommunism skulle motsätta sig det.
Om vi pratar om
svensk nationalekonomi är jag övertygad om att skattesänkningar inom rätt områden skulle vara bra för Sveriges ekonomi och inte resultera i lägre skatteintäkter.
Dock är Sveriges stora problem att det förskingras och slösas kopiösa mängder skattemedel på skit.
Jag håller med om att man inte vinner några val på skattesänkningar för höginkomsttagare vilket är synd eftersom det skulle vara bra för Sveriges ekonomi och för låg- och medelinkomsttagare som mig.
Citat:
Skattetrycket har redan sänkts från 50% på 80-talet till 41% idag. Borde inte vara några större problem med glödandet under de omständigheterna, kan man tycka.
Och under 70-talet betalade Astrid Lindgren 102% i marginalskatt.
Att skattetrycket var högre tidigare, och därför har rådande skatt inte någon negativ påverkan på dagens företagande, är inte ett hållbart argument.
Världsmarknaden och Sveriges ekonomi är dessutom inte densamma idag som på 80-talet.