2007-06-13, 23:33
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Det låter allvarligt. Hotade SVT med att vidta rättsliga åtgärder? Vad var det som hände egentligen?

De ville ha bort mig som användare då det bara finns EN Mats Nyström...
Vet inte om de hotade med något.
Citera
2007-06-14, 10:16
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Ach so. Jag tycker mig se ett ganska vattentätt case mot fullfittan, should I choose to pursue it. För närvarande känns det dock bättre att låta densamme leva med kunskapen att han är här på min nåder.
Vart kommer din avatar ifrån? Är det du som tagit bilden?
Citera
2007-06-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Kul med en avatar-tråd.

Till att börja med vill jag bara säga detta:
Admin, det är ok med mig, även om jag tycker att det är trist.

Så.
Jag fick min avatar, föreställandes SVTs ankare Mats Nyström, bortplockad häromdagen efter att SVT uppmärksammat fb om att jag inte är samma person som jobbar på SVT.
Förvisso hade jag skämtsamt skrivit att jag bodde i Studio 32 på Gärdet.
Men det tror jag inte att Sportens MN gör heller.

Personligen tycker jag att det är lite lustigt.
Det händer med jämna mellanrum att folk ringer till mig och undrar om jag arbetar på SVT (jo, jag heter faktiskt samma sak).
Men jag skulle personligen inte kontakta Telia och be att få SVTs Mats Nyström bortplockad ur telekatalogerna för det.

Så, det kanske är läge att skriva ett tillägg om att man inte heller får ha en avatar som liknar en nu levande person om man väljer ett användarnamn som är identiskt med denne person eller som starkt kan förknippas med denne?

Jag tycker du borde ändra texten i din avatar till: Jag är den RIKTIGA Mats Nyström. För det är du jue!

Sedan kunde du lägga till en undertext där man förstår att du inte är den M.N. som arbetar på TV-sporten.
Jag har själv tagit fel på dig och blev väl lite onödigt upprörd över detta... du vet.
Viss tydlighet tycker jag man ska ha man man associerar sin avatar till en känd person.
Citera
2007-06-16, 17:14
Medlem
yckojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Nej, det är faktiskt inte jag som tagit fotot, men genom att manipulera det så har jag gjort konst av det - och det konstverket HAR jag upphovsrätt till.

Jodå. Så är det faktiskt.

Om jag får vara lite broder Duktig - så är det faktiskt inte alls... För att det ska räknas som att du har upphovsrätt för det nya konstverket så ska originalverket överhuvudtaget inte gå att skönja i det nya verket. Dvs om du lägger de två bilderna bredvid varandra så ska ingen kunna upptäcka att du har använt den ena bilden för att göra den andra...
Citera
2007-06-18, 20:59
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag tycker du borde ändra texten i din avatar till: Jag är den RIKTIGA Mats Nyström. För det är du jue!

Sedan kunde du lägga till en undertext där man förstår att du inte är den M.N. som arbetar på TV-sporten.
Jag har själv tagit fel på dig och blev väl lite onödigt upprörd över detta... du vet.
Viss tydlighet tycker jag man ska ha man man associerar sin avatar till en känd person.

Eller så får SVT ha en liten rullist varje gång Sport-Mats är på TV:n som säger att han inte är den riktige mats.nystrom...

Ska jobba på min avatar. Lovar.
Tack för tipsen!
Citera
2007-06-18, 21:02
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yckoj
Om jag får vara lite broder Duktig - så är det faktiskt inte alls... För att det ska räknas som att du har upphovsrätt för det nya konstverket så ska originalverket överhuvudtaget inte gå att skönja i det nya verket. Dvs om du lägger de två bilderna bredvid varandra så ska ingen kunna upptäcka att du har använt den ena bilden för att göra den andra...

Så du menar att Andy Warhol inte hade upphovsrätt till sina mångkulörta bilder av Marylin Monroe, eller sina Cambell soppburkstavlor?
Citera
2007-06-18, 22:01
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Så du menar att Andy Warhol inte hade upphovsrätt till sina mångkulörta bilder av Marylin Monroe, eller sina Cambell soppburkstavlor?

Jo men i dom fallen så har Andy målat av objekten. I ditt fall så verkar det mest som om du lagt på ett fotoshopfilter på ett fotografi.
Citera
2007-06-18, 22:06
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Jo men i dom fallen så har Andy målat av objekten. I ditt fall så verkar det mest som om du lagt på ett fotoshopfilter på ett fotografi.

Mja, lite mer är det faktiskt. Om du tittar riktigt noga!
Citera
2007-06-19, 10:15
Medlem
abbimickes avatar
Jo, men det är ju svårt att veta vad alla andra tusentals medlemmar har för avatarer när man själv skaffar sig en avatar. Hur ska man veta att man inte tar samma som någon annan?
Citera
2007-06-19, 16:15
Medlem
atoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbimicke
Jo, men det är ju svårt att veta vad alla andra tusentals medlemmar har för avatarer när man själv skaffar sig en avatar. Hur ska man veta att man inte tar samma som någon annan?
Personen som har den från början kommer troligtvis att uppmärksamma dig om det varvid du byter och det hela är ur världen.
Citera
2007-06-19, 18:16
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det är väl bara en fråga om uppfostran och sunt förnuft. Jag förstår mycket väl att man av misstag kan lyckas med att ta en avatar (eller ett nick) som redan är upptaget.

Om man då blir uppmärksammad på det så byter man så är det inget problem. Det är enligt min mening bara sådana som husmongot och andra tjockskallar som fortsätter att använda en avatar och/eller ett nick som någon annan redan har lagt beslag på.
Citera
2007-06-19, 18:23
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Mja, lite mer är det faktiskt. Om du tittar riktigt noga!

Ok, du har satt en svart ram runt avataren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in