2023-09-02, 17:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
5 maj hamnade jag på sjukhus efter överdos tabletter
Allt bara rasade
Var 11 dagar på sjukhus
Kommer hem
Kan inte behålla mina hästar för jag orkar inte nu varken ekonomiskt eller fysiskt efter detta kroppen har ingen ork
Min hund fick avlivas fick stroke. Men jag har 2 till.

Men nu sitter jag här som en jävla zombie
Jag har 2 hundar så jag går ut
Jag har en katt
Jag har ett hus med en stor trädgård
Jag handlar
Diskar
Åker på hundutställning
Försöker göra saker
Stödar
Tvättar

Men jag saknar att vara runt hästarna

Jag är sjukskriven heltid för självmordstankarna försvinner inte

Jag har som sagt blivit svag i hela kroppen efter självmordsförsöket

Jag har yrsel svimningsanfall orkeslös svettas som en gris sover max 4 timmar om dagen
Äter ecitalopram
Duloxetin Alvedon och ipren

Jag har fysiska problem sedan innan med helt paj knän och efter sjukhuset fick jag myalgia parastetica så jag har ingen känsel i mitt ena ben fast det samtidigt känns som det brinner
Jag haltade innan men nu går jag svindåligt

Jag har världens lataste barn. Hjälper inte till med något. Nu har en flyttat och en ska flytta.

Kvar blir jag och en flicka med diagnos som inte varit i skolan på snart 4 år. Katastrof.
Men Skolinspektionens beslut är hela tiden att skolan ej gör det dom ska.

Jag känner att jag kämpar och kämpar för alla andra men ingen kämpar för mig.

Jag blev erbjuden ett jobb med hästar utomlands men tror ej att jag klarar av det. Tänk om jag får yrsel och svimningsanfall i sulkyn. Jobbar man med hästar måste man ju vara på tårna.
Jag har hållit på med hästarna hela livet.

Jag försöker hitta något annat som ger mig lika mycket tillfredsställelse som hästarna alltid gjort

Men inte.

Kanske är jag bara gnällig och mår dåligt.

Men jag saknar verkligen hästarna...
Har du provat något annat än Citalopram? Jag var i samma sits som du för 13-14 år sen. Har en mindre gård men gick in i en depression med självmordsförsök som följd. Efter det tog jag tag i det och sökte vård. Fick mediciner, bland annat Citalopram, men det hjälpte inte. Testade några stycken tills jag hittade en som fungerade, Venlafaxin för min del. Det vände allt.. Nu så här flera år efteråt kan jag inte alls förstå hur jag tänkte då . Måste iof fortfarande äta medicinen men det är ju en ganska liten uppoffring för att få må bra.

Så be om hjälp, testa nya mediciner, starkare doser, eller prova KBT. Gör det som behövs för att det ska vända, för det kan det göra om man försöker.
Citera
2023-09-02, 17:33
Medlem
Fokusera på det du har, inte det du inte har. Så kommer lyckan med tiden.
Citera
2023-09-02, 17:40
Medlem
Citat:
Allt bara rasade
Var 11 dagar på sjukhus
Kommer hem
Kan inte behålla mina hästar för jag orkar inte nu varken ekonomiskt eller fysiskt efter detta kroppen har ingen ork

Jag har en katt
Jag handlar
Diskar
Åker på hundutställning
Försöker göra saker
Stödar
Tvättar

Jag har yrsel svimningsanfall orkeslös svettas som en gris sover max 4 timmar om dagen
Äter ecitalopram

Jag har fysiska problem sedan innan med helt paj knän och efter sjukhuset fick jag myalgia parastetica så jag har ingen känsel i mitt ena ben fast det samtidigt känns som det brinner

Jag har världens lataste barn. Hjälper inte till med något. Nu har en flyttat och en ska flytta.

Kvar blir jag och en flicka med diagnos som inte varit i skolan på snart 4 år. Katastrof.

Jag blev erbjuden ett jobb med hästar utomlands men tror ej att jag klarar av det. Tänk om jag får yrsel och svimningsanfall i sulkyn. Jobbar man med hästar måste man ju vara på tårna.

Jag försöker hitta något annat som ger mig lika mycket tillfredsställelse som hästarna alltid gjort

Men inte.

Du kanske ska börja med att reda ut varför du har självmordstankar och börja reda ut det?

Vill inte förvärra saker för dig, men har du nånsin funderat på varför dina barn är som de är? (Det är en kuggis såklart).

När man lever ett liv där man alltid hittar det negativa i allt, så slutar det ofta med negativa tankar och dåliga spiraler åt fel håll, som enbart leder till depression.

Det är få människor som föds lata och deprimerade, utan det är mer miljö än arv...
Citera
2023-09-02, 18:21
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Allt bara rasade
Var 11 dagar på sjukhus
Kommer hem

Jag har en katt
Jag handlar
Diskar
Åker på hundutställning
Försöker göra saker
Stödar
Tvättar

Äter ecitalopram

Men inte.

Gnällig? jodå, men det får man väl vara lite då och då.
Peppa dig?...hmmm
Ja ibland behöver man lite kärlek utifrån. Eller ganska ofta rättare sagt.
Kan väl säga självklarheter då som att livet går i dalar och toppar. Dalarna kan vara djupa och varaktiga, men min erfarenhet är att det även går uppåt så småningom. Självklarheter och floskler, men dels är det sant, dels uppfattar man inte det som så självklart när man är nere i hopplösheten.
Jag brukar be sinnesrobönen en gång högt varje dag och när det känns riktigt skit. Trots att jag inte är troende. Inte för att omständigheterna blir bättre utan för att kunna acceptera det jävliga och ha kraft att göra något positivt.
GUD=mitt överjag
---------------
"Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden"
---------------
Den bönen bearbetar min hjärna så att jag inte går och gräver ner mig i jävligheterna. Efter att ha bett den bönen i sex år nu så kan jag bara ta fram den automatiskt i tanken utan att uttala den. Och det hjälper en smula. Dessutom pratar jag med mig själv när jag varje morgon efter tandborstningen även tittar mig i badrumsspegeln och säger:
- detta skall bli en fin dag och jag skall lägga mig nykter ikväll.
Kanske kan du tillverka en egen lämplig morgonpepp/affirmation?
- idag skall jag göra vad jag kan och njuta av/upptäcka/söka det som är bra. t ex?
----------------
Nåväl, tänker på tre grejer till
1. duktig på häst verkar det som? kan du inte hjälpa till på ngn hästgård eller vad det heter?
2. Du behövs. Dina barn och speciellt det yngsta behöver dig.
3. Ställ krav på vården genom frågan: jag mår fortfarande så här, vad finns det för ytterligare behandlingar/åtgärder?
Citera
2023-09-02, 18:24
Medlem
Manginazs avatar
Det låter som du har mycket som är värt att kämpa för!

Tar du dagliga promenader med hundarna?!
Citera
2023-09-02, 18:32
Medlem
Jag vill citera den kända hobbypsykologen James Eugene Carrey:
Anledningen till att vi mår dåligt handlar till stor del om att vi försöker spela en social roll för att passa in i samhället, och den här "rollen" är alldeles för ofta något som vi inte mår bra av.

De flesta behöver sätta sig ned och ta reda på sin egen var, när, hur och varför...
Citera
2023-09-02, 19:13
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
5
Nähä..varför då?
Varför vill ingen kämpa för dig?
Är det otur eller självförvållat?
För att du inte kämpar för andra utan skall tillrättavisa dem och sätta dem på plats?
Får man det intrycket om man läser dina inlägg på flashback t ex?
Citera
2023-09-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nähä..varför då?
Varför vill ingen kämpa för dig?
Är det otur eller självförvållat?
För att du inte kämpar för andra utan skall tillrättavisa dem och sätta dem på plats?
Får man det intrycket om man läser dina inlägg på flashback t ex?
Jag förstår inte vad du menar
Citera
2023-09-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Det låter som du har mycket som är värt att kämpa för!

Tar du dagliga promenader med hundarna?!

Ja det gör jag
Jag försöker vara ute mycket
Citera
2023-09-02, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Gnällig? jodå, men det får man väl vara lite då och då.
Peppa dig?...hmmm
Ja ibland behöver man lite kärlek utifrån. Eller ganska ofta rättare sagt.
Kan väl säga självklarheter då som att livet går i dalar och toppar. Dalarna kan vara djupa och varaktiga, men min erfarenhet är att det även går uppåt så småningom. Självklarheter och floskler, men dels är det sant, dels uppfattar man inte det som så självklart när man är nere i hopplösheten.
Jag brukar be sinnesrobönen en gång högt varje dag och när det känns riktigt skit. Trots att jag inte är troende. Inte för att omständigheterna blir bättre utan för att kunna acceptera det jävliga och ha kraft att göra något positivt.
GUD=mitt överjag
---------------
"Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden"
---------------
Den bönen bearbetar min hjärna så att jag inte går och gräver ner mig i jävligheterna. Efter att ha bett den bönen i sex år nu så kan jag bara ta fram den automatiskt i tanken utan att uttala den. Och det hjälper en smula. Dessutom pratar jag med mig själv när jag varje morgon efter tandborstningen även tittar mig i badrumsspegeln och säger:
- detta skall bli en fin dag och jag skall lägga mig nykter ikväll.
Kanske kan du tillverka en egen lämplig morgonpepp/affirmation?
- idag skall jag göra vad jag kan och njuta av/upptäcka/söka det som är bra. t ex?
----------------
Nåväl, tänker på tre grejer till
1. duktig på häst verkar det som? kan du inte hjälpa till på ngn hästgård eller vad det heter?
2. Du behövs. Dina barn och speciellt det yngsta behöver dig.
3. Ställ krav på vården genom frågan: jag mår fortfarande så här, vad finns det för ytterligare behandlingar/åtgärder?

1 jag är rädd för vad som händer då jag plötsligt svimmar

2 jo jag vet

3 jag får faktiskt bra hjälp men har väntat nu 4 månader på en samtalskontakt
Citera
2023-09-03, 00:25
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar
Okey hoppas det löser sig för dig.
ha de'
Citera
2023-09-03, 00:44
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ja det gör jag
Jag försöker vara ute mycket

Bra! Promenader är viktigt!

Vad av dina problem tynger dig mest?

Svimmar...har du kollat varför det sker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in