Citat:
Ursprungligen postat av
RogerEricsson
Hur får du till potenserna? 10⁸ istället för 10^8 ? Är inte g=9.82 m/s^2 vid ekvatorn, det blir väldigt stort fel fort om du aproximerar till 10 när du får höga potenser.
10^9-9.82^9=150812896
Tveksamt om raketen har bränsle som räcker ett år och frågan om det teoretiskt möjligt för något som väger mycket?
Symboler:
På min Androidmobil behöver jag bara trycka på en sifferknapp lite längre så får jag upp alternativ. För t ex 8 finns alternativet ⁸, men för 1 finns det helt gäng: ¹ ½ ⅓ ¼ ⅕ ⅙.
Svarar man i tråden
(FB) *** Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd) *** får man upp en hjälptext med användbara symboler, t ex potensindex men även många andra matematiska symboler.
Slutligen finns hemsidor och appar till hjälp för olika symboler i
unicode.
g:
I min beräkning är 10⁸ bara en vanlig 10-potens. Ljusets hastighet är exakt
c =299792458 m/s
eller 3×10⁸ m/s med ett relativt fel på bara 0.07%. Men talet 10 som jag delar med står för g och där är det relativa felet då ca 1.8%, vilket då också blir det relativa felet i beräkningen. Med g=9.82m/s² och rätt c skulle det ta 353 dagar istället för 347 dagar för att nå c, enl Newtons fysik. Men OK, det var fel av mig att skriva 347 dagar när jag använde ett g som bara var korrekt med 2 värdesiffror. Jag borde ha svarat med t ex 3.5×10² dagar.
Mängden bränsle är precis det raketekvationen handlar om, vilket ju redan berörts. Men resultatet från den beror kritiskt på vilken hastighet som raketgaserna har. För att öht kunna nå relativistiska hastigheter behöver dessa gaser ha en hastighet som iaf är en ansenlig bråkdel av c.