2023-09-02, 15:36
Medlem
Vad jag förstår så kan Ljusets hastighet inte överträffas....Fins det inte någon" bakdörr här" eller?
Citera
2023-09-02, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Vad jag förstår så kan Ljusets hastighet inte överträffas....Fins det inte någon" bakdörr här" eller?
En dörr ? Energi är inget som inte har en begränsing. Det är lättare att förstå det men det är samma av sida mynt.
Citera
2023-09-02, 16:08
Medlem
OneTaps avatar
ja de finns en teoretiskt möjlig bak dörr. mask hål som kröker rum tiden i den fjärde dimensionen. dock fungerar de bara som en genväg tvärs över universum men man färdas inte snabbare än ljuset. mask hålet minskar bara avståndet. en annan möjlighet e warp drives som oxå böjer rum tiden så farkosten kan färdas snabbare än ljuset =)
Senast redigerad av OneTap 2023-09-02 kl. 16:11.
Citera
2023-09-02, 16:09
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
ja de finns en teoretiskt möjlig bak dörr. mask hål som kröker rum tiden i den fjärde dimensionen.
Men då färdas man ändå inte snabbare än vad ljuset gör genom maskhålet.
Citera
2023-09-02, 16:12
Medlem
yz44s avatar
Visst finns det en "bakdörr", begränsningen gäller ljusets hastighet i rymden.
Om man kan flytta en bit av rymden i stället finns inte den begränsningen.
Citera
2023-09-02, 16:36
Medlem
horfittans avatar
Citat:

Rumtiden i sig har inte den begrränsningen, men med konsekvens att alla delar av universum inte står i kausal förbindelse med varandra.

Det observerbara universum är 92 Gly i diameter, med mig själv exakt i centrum. Men universum i sig är betydligt större, enligt en del beräkningar 250 gånger större i volym, delar som för alltid är skilda från vår observation.

Det är alltså inte ljusets som är begränsat i hastighet, utan information. Alla elementarpartiklar rör sig med informationshastigheten i frånvaro av higgsfältet, som under den inledande inflationen i stora smällen. Men rumtiden i sig expanderade snabbare än så, i relativa termer.
Citera
2023-09-02, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Rumtiden i sig har inte den begrränsningen, men med konsekvens att alla delar av universum inte står i kausal förbindelse med varandra.

Det observerbara universum är 92 Gly i diameter, med mig själv exakt i centrum. Men universum i sig är betydligt större, enligt en del beräkningar 250 gånger större i volym, delar som för alltid är skilda från vår observation.

Det är alltså inte ljusets som är begränsat i hastighet, utan information. Alla elementarpartiklar rör sig med informationshastigheten i frånvaro av higgsfältet, som under den inledande inflationen i stora smällen. Men rumtiden i sig expanderade snabbare än så, i relativa termer.
Om jag rör mig 2 meter ifrån en kompis, är vi båda i centrum av universum då?
Citera
2023-09-02, 16:47
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson

Ert gemensamma masscentrum är då i centrum av universumm ur bådas perspektiv. Annars är centrum alltid där du befinner dig, från ditt enskilda perspektiv. Det är 46Gly i radie i alla riktningar till händelsehorisonten.
Citera
2023-09-02, 16:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Information som rör sig snabbare än ljusets hastighet
Citera
2023-09-02, 17:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Men då färdas man ändå inte snabbare än vad ljuset gör genom maskhålet.

Sant, men man färdas från punkt A till punkt B snabbare än ljuset.
Senast redigerad av Stenballe 2023-09-02 kl. 17:13.
Citera
2023-09-02, 17:24
Medlem
Citat:
Man har spekulerat i tachyoner, partiklar som enbart kan färdas snabbare än ljuset. Inget tyder på att de finns och de skulle ställa till med en hel del problem, men i princip skulle de kunna finnas.
Citera
2023-09-02, 18:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Nej var och än är i centrum av sitt eget observerbara universum då det är det observerbara universum är ett visst antal ljusår från observatören. Var centrum av det totala universum är vet ju ingen. Inget vet ens om det finns något centrum då universum enligt vissa teorier är oändligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in