2018-10-06, 21:13
Medlem
Om jag förstått det hela rätt så ska informationsöverföring inte kunna ske snabbare än ljusets hastighet.

Vad händer då om vi bygger en flera ljusårs lång pinne rakt ut i rymden och sedan trycker den åt ett håll från andra sidan? Alternativt drar i ett flera ljusårs långt snöre.

Kommer inte den rörelsen att registreras i andra änden direkt?
Citera
2018-10-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laederlappen
Om jag förstått det hela rätt så ska informationsöverföring inte kunna ske snabbare än ljusets hastighet.

Vad händer då om vi bygger en flera ljusårs lång pinne rakt ut i rymden och sedan trycker den åt ett håll från andra sidan? Alternativt drar i ett flera ljusårs långt snöre.

Kul tanke .
Information snabbare en ljusets hasighet.
Jo så äre ju
Hur snabbt är direkt
Citera
2018-10-06, 21:20
Medlem
gorfs avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvantsammanflätning
Citera
2018-10-06, 21:32
Medlem
Lösningen borde vara att byta tankar..
Det vore väl själv den om inte DET skulle gå BETYDLIGT fortare än det snigelsnabba ljuset..
Citera
2018-10-06, 21:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Några miljarder barn har tänkt denna tanke före dig, bl a jag själv när jag var liten. Svaret är tyvärr att hastigheten varmed rörelsen fortplantas i pinnen är oerhört mycket lägre än ljusets. Den är snarare i storlek med ljudets hastighet i materialet som pinnen är gjord av, alltså i skalan miljondelar av ljusets hastighet.

Se exempelvis https://www.quora.com/If-I-push-a-rod-of-length-0-3-million-km-the-other-end-of-rod-moves-immediately-Would-that-not-mean- information-has-traveled-faster-than-light
Citera
2018-10-06, 21:41
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:

Gammal tanke..

En lite nyare är "entaglement" dvs två partiklar som reagerar santidigt trots att de är skilda åt.
Det var väl några spanska forskare som hade delat ett sådant par och satt en på en ö och en annan på en annan ö och de reagerade vad jag förstår omedelbart utan fördröjning.

Kanske är "entanglement" ett nytt sätt att komunicera mellan stora avstånd i världsrymden ?
Citera
2018-10-06, 21:51
Medlem
gorfs avatar
Problemet är att sammanflätningen upphör när en mätning görs, så det går inte att använda för informationsöverföring.
Citera
2018-10-06, 21:56
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorf
Problemet är att sammanflätningen upphör när en mätning görs, så det går inte att använda för informationsöverföring.

Inte ännu men vi kan observera det som händer så det är ju ett slags information. Skulle tro att det handlar om att förstå och forska vidare. Kanske är universum fyllt av "signaler" från andra raser som vi inte ännu kan tolka och snappa upp. Då Ljushastigheten är en konstant i dagens värld så betyder detta inte att det inte finns andra fenomen som vi ännu inte förstått finns som är snabbare.

Kanske måste vi lära mer om olika dimensioner för att kunna kommunicera snabbare.
Citera
2018-10-06, 22:05
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Några miljarder barn har tänkt denna tanke före dig, bl a jag själv när jag var liten. Svaret är tyvärr att hastigheten varmed rörelsen fortplantas i pinnen är oerhört mycket lägre än ljusets. Den är snarare i storlek med ljudets hastighet i materialet som pinnen är gjord av, alltså i skalan miljondelar av ljusets hastighet.
Jämför med en slinky (metallspiralen som går ner för trappor). Om man håller upp en slinky så högt man kan och släpper den, så ser man att nederdelen kommer att sväva i luften en stund, innan försvinnandet av spänningen har rört sig från ovandelen till nedandelen.
Senast redigerad av Utopiantos 2018-10-06 kl. 22:08.
Citera
2018-10-06, 22:25
Medlem
Fast man undrar nog lite vad ett ljusår långt snöre väger ?
Då är det bättre med pinnen å sen vrider man den å får klockslag som info.
Men det är nog åxå svårt å vrida på pinnen
Citera
2018-10-06, 22:33
Medlem
gorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jämför med en slinky (metallspiralen som går ner för trappor). Om man håller upp en slinky så högt man kan och släpper den, så ser man att nederdelen kommer att sväva i luften en stund, innan försvinnandet av spänningen har rört sig från ovandelen till nedandelen.
https://youtu.be/eCMmmEEyOO0
Citera
2018-10-06, 22:42
Medlem
Utopiantoss avatar
Fenomen som är snabbare än ljuset

Utvidgningen av Universum rör sig betydligt fortare än ljuset. Därför är Universums radie 46.6 miljarder ljusår, medan Universums ålder bara är 13.8 miljarder år.

Gravitationens hastighet är något oklar. Flera experiment har antytt att den färdas med flera gånger ljusets hastighet. Men 2002 dök nya bevis upp för att den är lika snabb som ljuset, och detta verkar vara den rådande teorin. Man kan fråga sig varför gravitationen skulle vara begränsad av ljushastigheten.

Skuggor kan faktiskt röra sig snabbare än ljushastigheten.

Den mötande hastigheten för två partiklar kan vara upp till dubbelt så snabb som ljushastigheten.

Tiden går olika fort, så en ljusstråle som färdas mot ett mål kommer alltid vinna över en rymdfärja som också färdas i ljusets hastighet.

Kan dessa ses som en form av informationsspridning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in