• 1
  • 2
2023-09-02, 15:33
Medlem
I flera orter i Västmanland råder krisläge efter översvämmningar.

Någon på plats som kan referera?

Citat:
Västerås får hjälp av MSB

I Västerås har man begärt hjälp från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, för att få hjälp med att bygga ytterligare barriärer för att begränsa skadorna av översvämningen i Västerås.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-i-flera-lan
Citera
2023-09-02, 18:41
Medlem
CarlXIIs avatar
Inget vatten i min källare, men cyklar man en sväng så är det mycket vatten i bäckar, diken, vägar och åkrar.
Citera
2023-09-02, 20:32
Medlem
Lao Tzus avatar
Vi skulle nog ha lyssnat mera uppmärksamt på Greta

Citat:
Ett sextiotal fritidshus står under vatten.

– De riskerar också att flyta ut i Svartån, säger Johan Ahlström, riskingenjör på Västerås stad

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ar-mot-svartan
Citera
2023-09-02, 22:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
En stor del av de översvämningar som räddningstjänst och försäkringsbolag får ta hand om verkar orsakas av övertryck i de kommunala avlopps- och dagvattensystemen.

Vattnet trycks baklänges upp i folks källare.

Borde inte det gå att åtgärda relativ enkelt genom att man installerar backspärrar i rören, så att vattnet inte kan tryckas upp? Och så måste kommunerna givetvis öka kapaciteten i takt med antalet invånare och byggnader - något som alltför många kommuner missar.

(För många år sedan råkade själv ut för källaröversvämning pga övertryck i kommunens dagvattensystem, och då bodde jag ändå på högsta kullen i området… Lösningen blev att vi kopplade bort oss från dagvattensystemet och istället ledde ut regnvattnet på gräsmattorna. Win win.)
Citera
2023-09-02, 22:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Salas avloppssystem är tydligen underdimensionerat:

Citat:
I Sala är hela vatten- och avloppssystemet översvämmat på lördagen, det skriver kommunen på sin hemsida.

Sala kommun är medveten om problemet och försöker få invånarna att minska mängden vatten som rinner från bostäder ut i avlopps- och dagvattensystem. Så här skrev kommunen 2021:

Citat:
Under lång tid har vi påverkat vattnets naturliga kretslopp när vi lett om diken, skapat dagvattennät och hårdgjort ytor som tidigare var gräs, åkermark eller skogsmark. Med hårdgjord yta menas en yta där vatten inte kan infiltrera marken. Allt detta har lett till att vi snabbt får bort regnvattnet från den byggda miljön men det gör även Sala mera känslig för stora eller extrema regn. Vid kraftiga regn är dagvattensystemen för små och vi kan snabbt drabbas av översvämningar som drabbar fastighetsägare och stadens infrastruktur.

Men det är ju Sala kommun som styr och bestämmer hur mycket som får byggas och hur stora ytor som får hårdgöras. Och det är ingen snabb procedur. Då borde man väl kunna begära, att kommunen ökar dimensionerna på avlopps- och dagvattensystem? Kostnaden kan rimligen, till viss del, läggas på dem som vill bygga och hårdgöra ytor.

Jag tycker det här känns som ett rätt klart exempel på hur det offentliga avsäger sig ansvaret för ännu ett område. Med minskat förtroende från medborgarna som följd.

https://sverigesradio.se/artikel/hel...la-oversvammat

https://www.sala.se/message/29331/?t...2Finfo%2F12507
Citera
2023-09-03, 01:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag bor i stan och min mamma som bor nästan två timmar bort ringde och frågade om vi var ute och simmade.
Förstod inte vad hon pratade om tills jag kollade nätet.
Ok att det regnade igår natt men hos oss var det ett vanligt regn, för de runt ån var det kaos.

Tycker synd om de som blir drabbade av en sån här sak men samtidigt har man pratat senaste 15 åren om att vattennivån ska stiga pga is som smälter. Vad gör Västerås då? Man bygger höghus överallt längs hela mälaren.
Skulle vattnet nu stiga några meter så finns det säkerligen byggen som kan bada fötterna i källaren.
Västerås är absolut inte de enda som gjort just detta ska tilläggas.

Nu var det än så länge inte mälaren som gått över kanten utan svartån men många har givetvis byggt nära den också.
Blir till att ta en promenad ner mot stan imorgon och kolla på förödelsen.
Citera
2023-09-03, 07:06
Medlem
Vansinne att öka på landets befolkning med en miljon eller två utan att dimensionera infrastrukturen efter de nya förutsättningarna.

Bristande planering och tanke i alla led.
Citera
2023-09-03, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag bor i stan och min mamma som bor nästan två timmar bort ringde och frågade om vi var ute och simmade.
Förstod inte vad hon pratade om tills jag kollade nätet.
Ok att det regnade igår natt men hos oss var det ett vanligt regn, för de runt ån var det kaos.

Tycker synd om de som blir drabbade av en sån här sak men samtidigt har man pratat senaste 15 åren om att vattennivån ska stiga pga is som smälter. Vad gör Västerås då? Man bygger höghus överallt längs hela mälaren.
Skulle vattnet nu stiga några meter så finns det säkerligen byggen som kan bada fötterna i källaren.
Västerås är absolut inte de enda som gjort just detta ska tilläggas.

Nu var det än så länge inte mälaren som gått över kanten utan svartån men många har givetvis byggt nära den också.
Blir till att ta en promenad ner mot stan imorgon och kolla på förödelsen.
Tråkigt att höra, jag har alltid gillat Västerås även om jag aldrig bott där.

Man får hoppas att inte havsnivån stiger för då blir det ju svårt att tappa ut Mälaren i Östersjön.
Citera
2023-09-03, 11:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Tråkigt att höra, jag har alltid gillat Västerås även om jag aldrig bott där.

Man får hoppas att inte havsnivån stiger för då blir det ju svårt att tappa ut Mälaren i Östersjön.

Jo, vattnet i mälaren är absolut högre än vanligt men skulle säga att det behövs nog en halvmeter till för att det ska gå över dagens vallar.

Inget man hoppas på men förstår inte riktigt det att man bygger så pass mycken nytt i närheten av vattnet när man samtidigt hela tiden varnar för vattennivåhöjning. Får inte ihop hur man tänker.
Citera
2023-09-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jo, vattnet i mälaren är absolut högre än vanligt men skulle säga att det behövs nog en halvmeter till för att det ska gå över dagens vallar.

Inget man hoppas på men förstår inte riktigt det att man bygger så pass mycken nytt i närheten av vattnet när man samtidigt hela tiden varnar för vattennivåhöjning. Får inte ihop hur man tänker.
Nej precis man borde nog ha planerat bättre.

Det kommer nog att bli dyrt i framtiden med att bygga vallar etc, om det här fortsätter.
Citera
2023-09-03, 11:54
Medlem
swebarbs avatar
Läget verkar ju vara riktigt allvarligt, varnas för både slukhål och jordskred enligt AF.
Citera
2023-09-03, 12:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej precis man borde nog ha planerat bättre.

Det kommer nog att bli dyrt i framtiden med att bygga vallar etc, om det här fortsätter.

Om inte annat så kommer det bli dyrt att försäkra hus som ligger i närhet av vatten gissar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in