2023-09-02, 12:18
kände liknande i 20 års åldern , trodde att jag aldrig skulle nå 30. Men snart är man 35+. Så visst kan livet ändras även om man fortfarande har sina dåliga perioder. Man ska aldrig sluta försöka förändra sig.
Citera
2023-09-02, 12:21
Medlem
Vi lever i ett väldigt kallt samhälle. Hela den här ytan av värme i det offentliga rummet är en tunn hinna över det iskalla.

Det är dock så att det finns toppar och dalar i livet. Att åka neråt är enkelt, att ta sig upp kräver ansträngning. Men vyn där uppe är hänförande.

Vad jag försöker få fram är att allt förändrar sig. När man är som lyckligast får man ett tungt besked om något, och när man är som sorgsnast kommer plötsligt en hjälpande hand.

Mitt råd är att hålla ut. Eller tror du att du kan spå framtiden?
Citera
2023-09-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
(FB) Vilka råd skulle ni ge en 25-årig förlorare

Kanske att läsa tillbaka här kring vad du tänkte för två månader sedan, och vad folk sa till dig då kan ge lite perspektiv denna mörka helg?

Jag har kollat lite på din postningshistorik. Det verkar som om du skyddar dig mot din känsla av misslyckande genom att vara lite smådryg här och där i ämnen som fotboll och inköp av narkotika. Klart livet känns sorgligt och tomt just nu om det är allt du har?

Men jag har också läst att du hade vänner förr och var rapp i käften då, så helt omöjligt kan det inte vara att vända livet igen. Ensam och stillsam verkar inte vara för dig. Det är det vanliga, du behöver träffa folk, orka vara sårbar. Lättare sagt än gjort såklart.

Jag vet inte om den personen är kvar, kanske var det en persona som bara fungerade när man (och andra) var unga och omogna. Det känns som ett övermäktigt uppdrag men också som det enda som kan få mig att se livet som värt att leva. Därav känslan att jag bara pundar ihjäl mig hellre än att leva ett liv med den krisen konstant närvarande.
Senast redigerad av kidnappadIRL 2023-09-02 kl. 12:26.
Citera
2023-09-02, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vi lever i ett väldigt kallt samhälle. Hela den här ytan av värme i det offentliga rummet är en tunn hinna över det iskalla.

Det är dock så att det finns toppar och dalar i livet. Att åka neråt är enkelt, att ta sig upp kräver ansträngning. Men vyn där uppe är hänförande.

Vad jag försöker få fram är att allt förändrar sig. När man är som lyckligast får man ett tungt besked om något, och när man är som sorgsnast kommer plötsligt en hjälpande hand.

Mitt råd är att hålla ut. Eller tror du att du kan spå framtiden?

Jag vet inte. Jag har sedan länge slutat intressera mig för vad Soc och andra hjälpande säger och sanningen är att mitt öde är i drift. Jag försöker reda ut hur jag tänker och känner och detta är min teori.
Citera
2023-09-02, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av kidnappadIRL
Jag vet inte om den personen är kvar, kanske var det en persona som bara fungerade när man (och andra) var unga och omogna. Det känns som ett övermäktigt uppdrag men också som det enda som kan få mig att se livet som värt att leva.
Jag fattar, tror jag. Det som funkar utmärkt socialt i ett sammanhang kan bli väldigt fel i ett annat. Så: Möjligen att du behöver ändra litegrann i "personan", men det jag läste in var att egentligen är du mer av en sällskapsmänniska och det gör att du inte trivs just nu. Håller med den som skrev att livsgnistan ju verkar finnas där. Vet ju inte hur långt bort utbildning och jobb är nu - läste att du mest promenerar och knarkar - om du är djupt ner i träsket och inte har testat beroendevård än så är det värt ett försök. Då får du åtminstone en behandlingskontakt.
Citera
2023-09-02, 12:31
Medlem
Citat:
Jag vet inte om den personen är kvar, kanske var det en persona som bara fungerade när man (och andra) var unga och omogna. Det känns som ett övermäktigt uppdrag men också som det enda som kan få mig att se livet som värt att leva.

Finns massor som gör livet värt att leva , knark är dock inte en av dessa saker dock då det bryter ner brukaren och gör så du inte ser med klara ögon om vad du behöver få igång för att kunna börja leva ett helt ok liv .

får jag fråga lite , vad hadde du för drömmar om livet som ung
och vad skulle du vilja ha för liv i dag som du skulle vara helt ok med
Citera
2023-09-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
kände liknande i 20 års åldern , trodde att jag aldrig skulle nå 30. Men snart är man 35+. Så visst kan livet ändras även om man fortfarande har sina dåliga perioder. Man ska aldrig sluta försöka förändra sig.

De flesta jag känner (inkl jag själv) var helt vilsna runt 20.
Citera
2023-09-02, 12:35
Medlem
bravehs avatar
Ett tips är ju om du kan byta beroende. Alkohol ett halvår, psykofarma ett halvår, röka på ett halvår Då kommer du förlänga ditt liv avsevärt. Glöm inte att äta ordentligt.
Citera
2023-09-02, 12:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Jag har sedan länge slutat intressera mig för vad Soc och andra hjälpande säger och sanningen är att mitt öde är i drift. Jag försöker reda ut hur jag tänker och känner och detta är min teori.

Jag har också behövt fantasin om att ta livet av mig för att kunna få fram den sorg jag burit på. Jag har alltså på ett undermedvetet sätt använt självmordsfantasin för att kunna känna på det sätt som jag behövde känna för att gå vidare. Det kan vara farligt om man verkligen tror på att den här fantasin om självmord är sann och på riktig och äkta. Det är den inte. Men var på din vakt och låt inte dig bli lurad av den.

Ett bättre trick jag kör är att lyssna på musik för att få igång både den sorg och det hopp jag behöver. Det är en coping mechanism, som är betydligt bättre att ha. Det är min erfarenhet. Det är bättre än droger, som jag också missbrukat, därför att musiken renar en medan drogerna förgiftar en bara mer och mer. Om jag lyssnar på musik, så behöver jag bara lyssna och så gör mitt känsloliv resten. Med musiken gör jag inte aktivt någonting, men går ändå igenom reningen. Jag behöver bara tillåta känslorna att reagera på vad de hör.
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2023-09-02 kl. 12:42.
Citera
2023-09-02, 12:40
Medlem
Citat:
Jag har misslyckats med allt jag företagit mig inom vuxenlivet. Bakom mig har jag misslyckade utbildningar, arbeten och ett socialt liv som inte längre existerar. Har aldrig haft en partner eller gjort något försök att skaffa en trots att det är något jag saknat länge. Mitt liv är extremt tomt och jag tror inte min hjärna är kapabel att skapa ett liv där jag är lycklig. Det är som att min emotionella mognad stannade av vid 15. Senaste halvåret har jag gått in i ett missbruk av opioider från och till och jag vill inte ens rädda mig själv. Jag tar brutala doser sett till min erfarenhet och på något sätt känns min lott i livet klar. Jag kommer antagligen dö i 20-årsåldern efter ett kortare missbruk. På något vrickat sätt känns det mer hederfullt än att fortsätta försöka leva ett fortsatt enkelt och ensamt liv i flera årtionden. Tror ni min inställning faktiskt kommer hjälpa mig att slippa stress och sorg under den period jag har kvar? Finns det någon risk att min inställning rubbas under denna period eller kommer den bara bli starkare i och med att missbruket blir starkare?

Ett tips, kolla youtube, tex
Tales from the streets och Soft white underbelly.

Vet inte om det hjälper eller stjälper dig, men det är mkt historier från människor.
Citera
2023-09-02, 12:45
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Sluta tramsa!!!

Du behöver en handlingsplan för bättre mående och bara du kan förändra ditt liv!

Det första du måste göra är att sluta punda och det är lättare sagt än gjort. Men sluta med deogerna är din största prio.

När du slutat med sorgerna så börja träna, jag vet att det låter som en klyscha men det kommer förbättra ditt mående avsevärt och även få dig att se piggare och fräschare ut och således blir du mer attraktiv.

Sedan skaffa dig ett jobb, vad som helst. Här är det viktigare att jobbet är någorlunda roligt eller åtminstone något du kan stå ut med 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan.

Gör du dessa 3 saker så har du kommit en lååång bit på vägen!

När du har dessa 3 punkter på plats så skaffa en hobby, något som du finner roligt och exalterande.

Gör du detta som kommer du bli allt mer tillfreds med dig själv , du kommer börja älska dig själv, och det är väldigt viktigt, för hur ska någon annan kunna älska dig om du inte älskar dig själv?

Du har potentiellt ett långt och lyckligt liv framför dig men du måste göra de rätt valen nu!

Låt inte mer tid passera utan skrid till ha sling nu, du är chefen i ditt eget liv och bara du kan förändra det, sluta tyck synd om dig själv och ryck upp dig nu för helvete!!!!

Gör som jag sagt och titta aldrig tillbaka!

Var man är sin egen lyckas smed!

Jag önskar dig lycka till.

Skriv här och uppdatera hur det går, steg för steg så lovar jag att hjälpa dig
Citera
2023-09-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxxgirls
Finns massor som gör livet värt att leva , knark är dock inte en av dessa saker dock då det bryter ner brukaren och gör så du inte ser med klara ögon om vad du behöver få igång för att kunna börja leva ett helt ok liv .

får jag fråga lite , vad hadde du för drömmar om livet som ung
och vad skulle du vilja ha för liv i dag som du skulle vara helt ok med

Skulle jag lyckas skaffa ett stabilt jobb (kanske efter kortare utbildning) och en partner innan jag är 30 så skulle det vara tillräckligt för mig att tro på att det finns något i livet men jag är väldigt långt därifrån just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in