2023-09-02, 17:25
Medlem
tigerrakets avatar
Trolltråd.

OM de skulle nekat honom en gammal bild, hur skulle de veta det? Bilden klistra man ju på brevet. Så hur ska de veta om bilden ens är lik?

Om han gått till TrV-kontoret, så accepterar det bara bilder tagna där på plats i deras automat.
Citera
2023-09-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
För några år sen skickade jag in ett 10 år gammalt kort, tog de som jag hade hemma i lådan och de var ingen som klagade
Åk till Trafikverket och gör allt där så är det ingen som kan gnälla.
Att "sätta dit" någon kommer inte att ge ett skit.

Jag gjorde detsamma och skickade in ett gammalt foto som jag hade hemma i lådan. Fotot var kvar från ett 4-pack sen jag senaste skickade in för körkort. Nu tvungen att skicka in igen för utökad behörighet. Tycker det hela är korkat. De kunde ju bara printrat ut ett nytt kort med andra bokstäver. Nu har jag ett likadant med samma foto fast med utökad behörighet. Byråkratsystem…
Citera
2023-09-02, 23:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2023-09-07, 16:14
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Senaste bilden jag bytte körkort nobbade de min bild. Jag minns inte riktigt formuleringen, men jag tror det rörde sig om punkten: "Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt". Såg själv inte problemet, jag menar, det är så jag ser ut, jag (som de allra flesta) har inte ögon som ett par utstickande jävla pingpongbollar, och ingen har någonsin klagat tidigare. Jag körde samma bild genom Photoshop, ljusade upp ögonpartiet och vred upp kontrasten på hela bilen till 11 så att jag såg ut som ett jävla monster och då minsann var det inga problem.
Citera
2023-09-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Senaste bilden jag bytte körkort nobbade de min bild. Jag minns inte riktigt formuleringen, men jag tror det rörde sig om punkten: "Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt". Såg själv inte problemet, jag menar, det är så jag ser ut, jag (som de allra flesta) har inte ögon som ett par utstickande jävla pingpongbollar, och ingen har någonsin klagat tidigare. Jag körde samma bild genom Photoshop, ljusade upp ögonpartiet och vred upp kontrasten på hela bilen till 11 så att jag såg ut som ett jävla monster och då minsann var det inga problem.

Är du en sån där som går runt med halvslutna ögon eller var det dåligt ljus där du tog bilden?
Citera
2023-12-11, 17:18
Medlem
Detta är dagens sanning och ingen trolltråd. Körkortet kom allt till slut. Jag fyller 49 bast nästa år och ser rätt så ung ut får jag nog säga, jag fick visa leg på Bolaget förra veckan så det är väl ett kvitto på det Fotografen har tagit massor med foton och har aldrig varit med om detta förut. Tack för alla svar och ha det fint där ute.
Citera
2023-12-11, 20:29
Medlem
Har de blivit petiga?
Mitt första körkort hade en bild på en 18-årig slyngel med den moderna hockeyfrillan. Jag fick massor av kopior på den bilden men när jag valde att lämna kärringen blev bilderna kvar i huset. Misstänker att hon ramade in dem. En gång tappade jag bort körkortet och en gång var det en taskig jävel som snodde det utmed en väg med hänvisning till någon 90-skylt.
Så, fem gånger använde jag exakt samma bild på mina körkort och inte en käft reagerade över att jag blev äldre utan att ens byta frisyr.
Pga detta har jag ett nytt trick och jag tar foto på lokalkontoret som skickas digitalt. Detta kräver planering då min nuvarande frisyr klipps med hundtrimmern och lämnar noll UV-skydd.
Så, jag åker dit med tre veckors skäggstubb och ett så skitigt hår att det pekar åt de flesta färdriktningarna. Sedan lägger jag till halvt slutna ögon samt halvöppen mun.

Enda gången de kommer identifiera mig när jag blir stoppad så lär det bero på mycket heroin i blodomloppet.
Citera
2023-12-11, 20:37
Medlem
Låter märkligt. Man måste väl inte skicka in kvitto och grejer? Nya regler 2023 eller?

Det har alltid fungerat att fota hemma (vit bakgrund, bra ljus och kamera) om man vill det. Inte nödvändigt att gå till en fotograf ens.
Huvudsaken är att man följer de tekniska kriterierna för att fotot ska godkännas.
Citera
2024-02-07, 14:38
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Har aldrig fått en bild refuserad. Får ser hur jag gör 2027 när det är dags att fönya igen.

Kan omöjligt varavensam om att använda vanlig foroautomat och posta bilden:
https://www.speed-services.se/fotoautomater/
Jag förnyade mitt 2014, för 10 år sedan och nu igen....
Är det ändrat att det ba gäller 5 år numera?
Citera
2024-02-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag förnyade mitt 2014, för 10 år sedan och nu igen....
Är det ändrat att det ba gäller 5 år numera?

Jag förnyade 2017 sistnså det är 10år
Citera
2024-02-07, 18:20
Medlem
Mitt nuvarande körkort har en spricka och kommer snart gå av. Så jag har planerat detta sedan 26/12.
Så, utan rakning och en rejäl vinterfrisyr fixade jag allt i måndags. Det var ett helvete att få ut den svarta hårfärgningen ur både flinten och ansiktshuden. Lite kul att killen som administrerade detta hade samma hårfärg som mig. Skillnaden var sådär 30 år samt att min brytning var på Östgötska.
Jag ser fram emot mitt nya körkort där bilden mest föreställer Mouhamed.
/ Nyrakad
Citera
2024-02-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Mitt nuvarande körkort har en spricka och kommer snart gå av. Så jag har planerat detta sedan 26/12.
Så, utan rakning och en rejäl vinterfrisyr fixade jag allt i måndags. Det var ett helvete att få ut den svarta hårfärgningen ur både flinten och ansiktshuden. Lite kul att killen som administrerade detta hade samma hårfärg som mig. Skillnaden var sådär 30 år samt att min brytning var på Östgötska.
Jag ser fram emot mitt nya körkort där bilden mest föreställer Mouhamed.
/ Nyrakad

Vad är målet? Att får bilden underkänd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in