2023-09-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Tagit med dig kort?
Dom har väl fotoautomater på varenda kökrkortsutfärdarställe.

Låter som du råkat gå fel.

Palla leta upp ett sånt och som bara är öppet när man jobbar? Klart man precis som TS tar ett forto någonstans och skickar in tillsammans med signaturen? Så har man ju alltid gjort.
Citera
2023-09-02, 12:25
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Palla leta upp ett sånt och som bara är öppet när man jobbar? Klart man precis som TS tar ett forto någonstans och skickar in tillsammans med signaturen? Så har man ju alltid gjort.

Inte de senaste 15åren har "man" gjort så.

Men gillar man krånglet så varsågod.
Citera
2023-09-02, 12:59
Medlem
Man skickar in ett kort om man har det hemma eller om det är nära till fotografen. Gjorde det för bara några månader sen utan problem, själva fotot var från 2016. Onödigt att krångla med att ta ledigt från jobbet för att åka iväg till nåt avlägset kontor där de själva tar bilder på en. Kanske om man bor intill ett sånt ställe men inte ens i storstan är det många som gör så.

Och TS är faktiskt den första som jag hört har fått problem med det...
Citera
2023-09-02, 13:45
Medlem
Citat:

Hur är det mindre krångel att uppsöka en fotoautomat, ta en bild, klistra på ett papper, skriva på och lägga på lådan jämfört med att åka ut i något industrområde där förarprovskontor finns och ta bild?
Citera
2023-09-02, 13:53
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Hur är det mindre krångel att uppsöka en fotoautomat, ta en bild, klistra på ett papper, skriva på och lägga på lådan jämfört med att åka ut i något industrområde där förarprovskontor finns och ta bild?
De två senaste gångerna jag förnyat har jag åkt ner till deras kontor mitt i centrala Gävle, ingen av gångerna har det varit någon före, gått till luckan och lämnat in papperet och sen satt mig i fotogrejen för att till sist kolla med damen i luckan att allt är okej, sen klart. Hur smidigt som helst, kostnadsfritt har det varit då men enligt någon post ovan har de tydligen börjat ta betalt. Ett ärende, allt fixat på en gång.

Det är nog 15 år sedan jag såg en fotoautomat senast, menar du att det finns såna lite överallt så det bara är att uppsöka en? Vad kostar det numer?

edit; kollade nu och ja, även "mitt" trafikverkskontor tar betalt. Dom har dessutom flyttat från centralaste stan till det nybyggda Gävle Strand, ännu närmare för mig.
Senast redigerad av VoktorDodka 2023-09-02 kl. 13:59.
Citera
2023-09-02, 14:16
Medlem
Fleptuts avatar
Citat:

Se TS första inlägg.
Jag har förnyat pass 3ggr, 2 körkort och 2 internationella ID-kort senaste 15 åren. Alla utan problem.
Citera
2023-09-02, 14:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det beror ju på om det är krångel eller inte.

Vi har en herrejösses massa mil till närmaste Trafikverk men bara några kilometer till närmaste ställe att ta foto för körkort så när frugan förnyade sitt körkort för några veckor sedan så blev det en kort tur till fotografen och sedan brev på lådan.

Hade varit tio gånger mer krångel att ta sig till Trafikverket.
Citera
2023-09-02, 14:20
Medlem
Farbror Fazers avatar
Påstod de specifikt att "fotot är inte aktuellt/taget för alldeles för länge sedan" eller kan de ha klagat på kvalitén på fotot de fick levererat av dig eller liknande?

Låter rätt tokigt att gå till fotograf för körkortsfoto och få det underkänt om det är ett seriöst ställe, jag hade tagit det med fotografen och begärt nya utefter grunderna det nekats på. Om transportstyrelsen fått ett bra aktuellt foto så måste du nog bråka med dem och att skicka fler foton från samma tillfälle borde vara mer än nog.
Citera
2023-09-02, 14:22
Medlem
Jag förnyade mitt körkort för ca ett år sedan, fanns ingenstans något skrivet att man skulle skicka med kvitton eller på annat sätt styrka att fotot var nytaget.

Antingen trollar TS eller så är det nytillkomna regler som jag missat.
Citera
2023-09-02, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
De två senaste gångerna jag förnyat har jag åkt ner till deras kontor mitt i centrala Gävle, ingen av gångerna har det varit någon före, gått till luckan och lämnat in papperet och sen satt mig i fotogrejen för att till sist kolla med damen i luckan att allt är okej, sen klart. Hur smidigt som helst, kostnadsfritt har det varit då men enligt någon post ovan har de tydligen börjat ta betalt. Ett ärende, allt fixat på en gång.

Det är nog 15 år sedan jag såg en fotoautomat senast, menar du att det finns såna lite överallt så det bara är att uppsöka en? Vad kostar det numer?

edit; kollade nu och ja, även "mitt" trafikverkskontor tar betalt. Dom har dessutom flyttat från centralaste stan till det nybyggda Gävle Strand, ännu närmare för mig.

Ja, jag jobbar i Lund och verkar inte ens finnas något där utan till Bulltofta i utkanten av Malmö.
Citera
2023-09-02, 16:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Den var bra, du har inte fattat denna tråden alls.
Citera
2023-09-02, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Den var bra, du har inte fattat denna tråden alls.

Har aldrig fått en bild refuserad. Får ser hur jag gör 2027 när det är dags att fönya igen.

Kan omöjligt varavensam om att använda vanlig foroautomat och posta bilden:
https://www.speed-services.se/fotoautomater/
Senast redigerad av Engineer 2023-09-02 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in