2023-09-02, 09:06
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Jag minns sommaren 1994, när vi i bilen passerade ett kuperat landskap på väg mot Falun. Ett vidrigt massmord hade just begåtts i staden av en militär dåre från regementet. Vi såg låga fjäll genom vindrutan i Dalarnas landskap. Ett lätt regn drog in. Vi var snart framme. Det fanns mycket jobb att göra. Då började Idde Schultz och hennes "Högre mark" spela på bilradion. Kanske finns det hopp ändå?

Topic:

Idde Schultz och "Högre mark" anser jag är en av de bättre svenska låtarna i modern tid. Vad anser ni? Jag har många minnen förknippade med den låten.

https://www.youtube.com/watch?v=q0KmEbsSNPM
Hur narcissistisk får man lov att vara. Varför spelas den då inte oftare radio osv?

Du har inte med ett enda ord beskrivit vad som gör låten bra. Istället svamlar du om din fjällresa?
Citera
2023-09-02, 14:28
Medlem
Stakbrötes avatar
Finns detta på vinyl? Eller vad fan snackar ni om?
Citera
2023-09-02, 22:16
Medlem
Bret-Harts avatar
En skön låt från ett jäkligt bra musikår
Citera
2023-09-02, 22:22
Medlem
Citat:
Jag minns sommaren 1994, när vi i bilen passerade ett kuperat landskap på väg mot Falun. Ett vidrigt massmord hade just begåtts i staden av en militär dåre från regementet. Vi såg låga fjäll genom vindrutan i Dalarnas landskap. Ett lätt regn drog in. Vi var snart framme. Det fanns mycket jobb att göra. Då började Idde Schultz och hennes "Högre mark" spela på bilradion. Kanske finns det hopp ändå?

Topic:

Idde Schultz och "Högre mark" anser jag är en av de bättre svenska låtarna i modern tid. Vad anser ni? Jag har många minnen förknippade med den låten.

Mja personligen gillar jag "Fiskarna i haven" bättre om jag ska hålla mig till samma artist.
Citera
2023-09-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Jakob "Jag kan inte prestera" Hellman äsch.. lika vilse i pannkakan som Peter Barlach.
Man kan inte bygga luftslott på det som aldrig blev.. för inte ens de luftslotten är luftslott.

Thåström och Leila K. Två stycken personer som försvann bort i drogerna och psykiska ohälsans värld.
Nope, duger inte för mig tyvärr.

Hellre en rejäl katolik som Eric Gadd.

Den jävla falsettskrikhalsen får ju örona att rilla av. Fan va svårt jag har för den karn.
Det finns musik som får en att velat vara bland de som sköts ihjäl i Falun och ovanstående är en sån artist.
Citera
2023-09-02, 23:30
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Musik: listor, rekommendationer och omröstningar
/Moderator
Citera
2023-09-04, 17:59
Medlem
IceEyess avatar
Har aldrig ens hört talas om den låten, men Fiskarna i haven var rätt trivsam att lyssna på.
Citera
2023-09-09, 22:17
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Topic:

Jag har alltid gillat den låten, tyckte den var klart bättre än hennes lite större hit Fiskarna i Haven. Kanske Topp-10 av låtar på svenska från 90-talet. Texten stod Staffan Hellstrand för.
Citera
2023-09-09, 22:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Tacka vet jag 1991!

"Vi kan kalla det frihet
Det ser ut som misär
Vad är det för liv som vi lever här
Du har 15 kanaler på färg-TV
Men luften du andas är inte ren"

Mauro min Mauro

https://www.youtube.com/watch?v=oLLG...=DieselMusicAB

-91 var ett rätt bra år med svenska låtar.

Pontus och Amerikanerna God Morgon Columbus och Kapten Sol
JustD Hur e de möjligt, Juligen
Tomas Ledin Snart tystnar musiken, En dag på stranden, Här kommer den nya tiden.
Eva Dahlgren, Vem tänder stjärnorna, Gunga mig
Suzzies orkester, Låt kärleken få blomma i dig
Peter LeMarck, Sången dom spelar när filmen är slut, Little Willie John
Mauro Scocco, Ingen som vinner

+ flera som jag inte kommer ihåg för tillfället.
Citera
2023-09-09, 22:31
Medlem
flugornass avatar
Ulf Lundell och Rom I Regnet klart slut 10-4
Citera
2023-09-27, 02:13
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Mja personligen gillar jag "Fiskarna i haven" bättre om jag ska hålla mig till samma artist.

Ja, den är okay. Lite för banal för min smak dock. Högre mark är lite mer sofistikerad.

https://www.youtube.com/watch?v=h2-LJPG0fNM
Citera
2023-09-27, 02:19
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag har alltid gillat den låten, tyckte den var klart bättre än hennes lite större hit Fiskarna i Haven. Kanske Topp-10 av låtar på svenska från 90-talet. Texten stod Staffan Hellstrand för.

Trevligt att höra! Jag gillar speciellt blandningen av melankoli och slutet av ungdomligheten. Idde har fångat processen av att växa upp! Skrev Stefan Hellstrand texten? Ja, där ser man. Kul att lära sig nya saker här varje dag!
Senast redigerad av WordWarrior 2023-09-27 kl. 02:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in