Jag roade mig med att läsa lite på systembolagets hemsida angående olika dryckesförpackningar.
Kika på detta citat av systembolagets hållbarhetsansvarig Marcus Ihre.
”.. Jag hoppas verkligen att konsumenterna tar till sig pappförpackningen eftersom den har lägst klimatavtryck. Titta på mjölk och juice: där finns ingen tröskel för att ställa en kartong på bordet. Eller som när vi tappar vin på PET-flaska, då dyker fördomen upp att innehållet är av sämre kvalitet. Förpackningen är bara en vätskebehållare som ska klara vissa funktioner.”
Jag får känslan av att Ihre försöker släta över att material andra än rent glas färgar av sig på innehållets smak och på så sätt rättfärdiga att systembolaget går över till plast och papp mer och mer. Låter det inte så? Jag tycker att dryck i från glasflaskor alltid smakat bäst. Jag har inga vetenskapliga belägg som backar upp detta utan det är min egen åsikt. Vad anser ni andra? Har Ihre rätt i att det spelar ingen roll vad man dricker ifrån, allt smakar likadant oavsett behållare?
Så här skriver systembolaget själva om olika förpackningstyper:
Jag får känslan att det bara är en massa miljöflum bakom detta. Alltså att man låter kundernas smakupplevelse stå tillbaka för att spara några extra gram koldioxidutsläpp och godhetssignalera.
Kika på detta citat av systembolagets hållbarhetsansvarig Marcus Ihre.
”.. Jag hoppas verkligen att konsumenterna tar till sig pappförpackningen eftersom den har lägst klimatavtryck. Titta på mjölk och juice: där finns ingen tröskel för att ställa en kartong på bordet. Eller som när vi tappar vin på PET-flaska, då dyker fördomen upp att innehållet är av sämre kvalitet. Förpackningen är bara en vätskebehållare som ska klara vissa funktioner.”
Jag får känslan av att Ihre försöker släta över att material andra än rent glas färgar av sig på innehållets smak och på så sätt rättfärdiga att systembolaget går över till plast och papp mer och mer. Låter det inte så? Jag tycker att dryck i från glasflaskor alltid smakat bäst. Jag har inga vetenskapliga belägg som backar upp detta utan det är min egen åsikt. Vad anser ni andra? Har Ihre rätt i att det spelar ingen roll vad man dricker ifrån, allt smakar likadant oavsett behållare?
Så här skriver systembolaget själva om olika förpackningstyper:
-Glasflaskor har störst klimatpåverkan. Ju tyngre flaska desto större koldioxidutläpp. Det beror på att det går åt mycket energi vid tillverkningen plus att flaskans vikt kräver tyngre transporter.
-Pappförpackning ger minst klimatpåverkan. Mindre energi vid tillverkning och lätta att packa vid transporter. Bevarar dryckens egenskaper bra då inget ljus släpps in.
-Burkar är ett bra val eftersom de består av material som har återvunnits och kan återvinnas igen – och vi är duktiga på det. Dessutom lätta att hantera, går inte sönder och är effektiva att packa vid transporter. De släpper inte in ljus och bevarar därför dryckens egenskaper.
-PET-flaskor kräver mindre energi vid tillverkning och återvinns enkelt. Den väger mindre än glas och är därför lättare att frakta. Precis som läsk och vatten i PET-flaska tar inga av dryckerna i vårt sortiment smak av förpackningen. Dessutom går förpackningen inte sönder.
-Returglasflaskor kan återanvändas och det gör det till ett bra alternativ.
-Lättare glasflaskor (väger högst 420 gram) innehåller mindre mängd glas, vilket ger lägre påverkan än traditionella glasflaskor.
-Pappförpackning ger minst klimatpåverkan. Mindre energi vid tillverkning och lätta att packa vid transporter. Bevarar dryckens egenskaper bra då inget ljus släpps in.
-Burkar är ett bra val eftersom de består av material som har återvunnits och kan återvinnas igen – och vi är duktiga på det. Dessutom lätta att hantera, går inte sönder och är effektiva att packa vid transporter. De släpper inte in ljus och bevarar därför dryckens egenskaper.
-PET-flaskor kräver mindre energi vid tillverkning och återvinns enkelt. Den väger mindre än glas och är därför lättare att frakta. Precis som läsk och vatten i PET-flaska tar inga av dryckerna i vårt sortiment smak av förpackningen. Dessutom går förpackningen inte sönder.
-Returglasflaskor kan återanvändas och det gör det till ett bra alternativ.
-Lättare glasflaskor (väger högst 420 gram) innehåller mindre mängd glas, vilket ger lägre påverkan än traditionella glasflaskor.
Jag får känslan att det bara är en massa miljöflum bakom detta. Alltså att man låter kundernas smakupplevelse stå tillbaka för att spara några extra gram koldioxidutsläpp och godhetssignalera.