2023-08-31, 17:01
  #1
Medlem
FattyMcCools avatar
Jag roade mig med att läsa lite på systembolagets hemsida angående olika dryckesförpackningar.

Kika på detta citat av systembolagets hållbarhetsansvarig Marcus Ihre.

”.. Jag hoppas verkligen att konsumenterna tar till sig pappförpackningen eftersom den har lägst klimatavtryck. Titta på mjölk och juice: där finns ingen tröskel för att ställa en kartong på bordet. Eller som när vi tappar vin på PET-flaska, då dyker fördomen upp att innehållet är av sämre kvalitet. Förpackningen är bara en vätskebehållare som ska klara vissa funktioner.”


Jag får känslan av att Ihre försöker släta över att material andra än rent glas färgar av sig på innehållets smak och på så sätt rättfärdiga att systembolaget går över till plast och papp mer och mer. Låter det inte så? Jag tycker att dryck i från glasflaskor alltid smakat bäst. Jag har inga vetenskapliga belägg som backar upp detta utan det är min egen åsikt. Vad anser ni andra? Har Ihre rätt i att det spelar ingen roll vad man dricker ifrån, allt smakar likadant oavsett behållare?

Så här skriver systembolaget själva om olika förpackningstyper:

Jag får känslan att det bara är en massa miljöflum bakom detta. Alltså att man låter kundernas smakupplevelse stå tillbaka för att spara några extra gram koldioxidutsläpp och godhetssignalera.
Citera
2023-08-31, 17:11
  #2
Medlem
Onanikrems avatar
Plast och papp "andas" lite i viss mån vilket inte glas gör, när det gäller varors hållbarhet försämras dessa om de lagars i plast eller pappförpackningar. Ifs. köper man inte fredagsgroggen för att lagra i fem år men men.. Att veta att förpackningarna ands lite är ju inte fel.
Citera
2023-08-31, 17:14
  #3
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool
Jag roade mig med att läsa lite på systembolagets hemsida angående olika dryckesförpackningar.

Kika på detta citat av systembolagets hållbarhetsansvarig Marcus Ihre.

”.. Jag hoppas verkligen att konsumenterna tar till sig pappförpackningen eftersom den har lägst klimatavtryck. Titta på mjölk och juice: där finns ingen tröskel för att ställa en kartong på bordet. Eller som när vi tappar vin på PET-flaska, då dyker fördomen upp att innehållet är av sämre kvalitet. Förpackningen är bara en vätskebehållare som ska klara vissa funktioner.”


Jag får känslan av att Ihre försöker släta över att material andra än rent glas färgar av sig på innehållets smak och på så sätt rättfärdiga att systembolaget går över till plast och papp mer och mer. Låter det inte så? Jag tycker att dryck i från glasflaskor alltid smakat bäst. Jag har inga vetenskapliga belägg som backar upp detta utan det är min egen åsikt. Vad anser ni andra? Har Ihre rätt i att det spelar ingen roll vad man dricker ifrån, allt smakar likadant oavsett behållare?

Så här skriver systembolaget själva om olika förpackningstyper:

Jag får känslan att det bara är en massa miljöflum bakom detta. Alltså att man låter kundernas smakupplevelse stå tillbaka för att spara några extra gram koldioxidutsläpp och godhetssignalera.

Nää men fy fan vad mysigt det skall bli att fira min sambos födelsedag, laga en god middag och öppna en PET-flaska med vin. Mmm Amaronevin ur PET-flaska med och levande ljus till
Samma Systembolag vill ta bort plastkassen efter 56 år för det är inte bra för miljön, men PET flaska är minsann helt i ordning.
Citera
2023-08-31, 17:16
  #4
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool
......text......

Jag får känslan att det bara är en massa miljöflum bakom detta. Alltså att man låter kundernas smakupplevelse stå tillbaka för att spara några extra gram koldioxidutsläpp och godhetssignalera.

Så är det absolut.

Dom sparar ju enorma summor på pappersförpackningar då dom kan lagras mycket enklare och tätare i standardiserade transportsystem.
Bara slänga behövs ingen retur system för dom (ingen skall inbilla mig att dessa förpackningar återvinns för fem öre)

Har bara köpt typ husets vin på pappkartong , vid öppnandet smakar det helt okej , problemet är att man kan inte likt glasflaska sätta i sådana här gummikorkar och suga ut luften så det håller längre.

Blir absolut en smak försämring på pappaförpacknings vin efter 2 dagen man sparar det.

Köpt någon små plastflaska med vin men där dricker man ju upp direkt så inga problem, tål ju stötar oxå så perfekt res vin för tåg , buss etc där man kan smyga med det också då det troligen inte är tillåtet dricka medhavd vin.
Citera
2023-08-31, 17:17
  #5
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Dryck bevaras bäst i glas, plast skapar en annorlunda smak. Glas är dyrt och med tanke på hur alla företag är giriga och vill tjäna så mycket så möjligt då kan vi nästan utesluta glas
Citera
2023-08-31, 17:20
  #6
Medlem
Minimuchers avatar
Något som är ännu sjukare är nämligen att det tas ut mindre avgift för försäljarna om deras produkter är i alu än glas.

Ingen som tänker på de stackars barnen under slavförhållanden i Baxuitgruvorna i Afrika.
Citera
2023-08-31, 17:26
  #7
Medlem
Neroxxs avatar
Om man ska lagra något fungerar inte pet eller papp (inte säker på just papp visserligen men tveksamt att det håller helt tätt). Glas fungerar bra att lagra i (undvik direkt soljus dock) så där är absolut en fördel, sen är det inte alltid man köper en produkt med tanke att lagra och där bör pet och papp fungera minst lika bra. Sen handlar det väl om personliga ting, har druckit god öl i både glas och pet (papp har jag nog inte druckit ifrån, bortsett från mejeriprodukter). Man skulle väl behöva två öl av samma märke i olika buteljer för att kunna smaka någon skillnad för annars kan det ju helt sonika vara just den produkten som smakade sämre och inte att det kunde härledas till just behållaren. Skulle säga att för egen del sker nog 45% på glas 45% på burk 5 på övrigt (mestadels pet här). Har som sagt ingen erfarenhet av just papp när det kommer till alkoholhaltiga drycker, kan visserligen bero på att mest håller sig till öl.
Citera
2023-08-31, 17:37
  #8
Avslutad
Plastpåseskatten slopas, bolaget har inga planer på att sänka priset på sina 7kr plastpåsar. Nu dricker jag väldigt sällan men gillar i princip endast koskenkorva-vodkan och Absolut med kurant smak (som inte längre finns kvar i sortimentet). Ser att flera vodkaflaskor ersatts med pet-flaskor, samma pris konstigt nog. Köpte en koskenkorvaflaska i plast och smakupplevelsen var långt ifrån densamma, usch. Aldrig igen.
Citera
2023-08-31, 18:08
  #9
Medlem
FattyMcCools avatar
Tråden verkar hålla koncensus, -det är godare ifrån glas än annat. Varför påstår då bolaget att det inte spelar någon roll. De skriver uttryckligt att deras plast och papp inte ger bismak.

Jag har hört så länge jag kan minnas folk säga att; ditt och datt är bäst på (glas)flaska, burkar ger aluminiumsmak mm. Och jag är beredd att hålla med. Är allt bara en enorm masspsykos utan vetenskaplig grund?
Citera
2023-08-31, 18:33
  #10
Medlem
Deras senaste miljöbeslut angående kassar (och kanske även förpackningar) verkar grundas på något dom kallar LCA (life cycle analysis). Inte en aning vad det är, men googlat lite. Allt räknas med, från anskaffande av råvara till resthantering. Används mest vid nybyggnationer, men kan nog användas på det mesta.

Dom skriver själva att det blev (13 gram Co2 per papperspåse och 35 gram Co2 per plastpåse).

Allt beror ju på vad man matar in i programmet, Gissar jag livslängden på en papperskasse är 10 år och matar in det blir Co2 mycket låg. Sen beror mycket hur långt tillbaka i tiden man vill gå, om man man kollar plast, ska man börja räkna från när man pumpar upp oljan)

Kolllade lite på deras FB, en hel del vill ta del av den analysen dom gjort.
Citera
2023-08-31, 18:36
  #11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FattyMcCool
Tråden verkar hålla koncensus, -det är godare ifrån glas än annat. Varför påstår då bolaget att det inte spelar någon roll. De skriver uttryckligt att deras plast och papp inte ger bismak.

Jag har hört så länge jag kan minnas folk säga att; ditt och datt är bäst på (glas)flaska, burkar ger aluminiumsmak mm. Och jag är beredd att hålla med. Är allt bara en enorm masspsykos utan vetenskaplig grund?
Jag tillhör dom som tror att det bara är inbillning att det smakar olika beroende på material. För mig smakar varken vin eller coca cola på glasflaska annorlunda än cola eller vin från en PET-flaska.
Citera
2023-08-31, 18:53
  #12
Medlem
Sinraths avatar
Det är självklart bara självrättfärdigande för att göra deras transporter/lagring billigare samt ännu en vagn på "det minskar co2 utsläppen" tåget.
Inte fan vill man förvara dryck i plastklädda papplådor där plasten säkerligen ger ifrån sig någon skadlig skit. Burkar känns B för vin men det är nog bara en fråga om att vänja sig och att det normaliseras.

Att det påverkar smaken och hållbarheten är nog oväsentligt för 99% av alla varor på systembolaget. Viner som ska långlagras kommer inte tappas på pappförpackning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in