Citat:
Ursprungligen postat av
Psykotok
Skapade nyligen en annan tråd för att efterforska erfarenheter av kombinationen duloxetin + mirtazapin då jag för tillfället har dålig effekt av mina duloxetin 60mg och har läst att det finns dåligt vetenskapligt stöd för att ökning över 60mg skulle ge bättre effekt. Det framgår av flera vetenskapliga artiklar när man googlar. Men om man läser lite på Reddit så får man bilden att en doshöjning visst har kunnat ge effekt för många personer som delar sina erfarenheter av det.
Min bakgrund är att 30mg duloxetin funkat bra i flera år fram tills nyligen. Höjde till 60mg med viss förbättring men inte tillräckligt. Främst ångest, vissa depressiva besvär, sedan låååång tid.
Så, har ni erfarenheter av doshöjning mot både 90 och 120mg att dela med er av? Effekt? Biverkningar? Tid till ev. effekt?
30 mg? Jag trodde man bara åt 30 mg några dagar när man trappar ut medicinen. Normal dosintervall vid depression är 60-120 mg, så förstår att du inte fått önskad effekt. 60 mg är normalt att starta med. Får man ingen effekt alls av den dosen är det däremot sällan effektivt att höja till 120 mg.
Men jag har ätit cymbalta, 120 mg, i cirka 10 år. Märkte inte av några fler biverkningar på 120 mg än på 60 mg. Möjligen lite mer muntorrhet? Är i och för sig rätt lyckligt lottad när det kommer till biverkningar, muntorrhet är den enda biverkningen jag brukar få utöver lite småsaker som går över efter ett par veckor.
Hur lång tid det tog innan effekt kommer jag tyvärr inte ihåg, men mellan tummen och pekfingret; 3 tlll 4 veckor.
Testa att höja dosen, är ju bara att sänka den igen om det inte ger något.