• 1
  • 2
2023-08-31, 15:39
Medlem
Var på Coop och skulle köpa potatis. Såg direkt att många var gröna i lösvikten. Fick plocka ut en efter en. Fick ändå med mig många gröna potatisar hem.

Så här kan de väll inte göra? De får fan se till att inte sälja omogen potatis för helvete!
Citera
2023-08-31, 15:42
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Jag tror inte felet ligger hos Coop, det är någon som vill förgifta dig och som visste att du skulle till Coop och köpa potatisar. Om jag vore du då skulle jag ringa till polisen så att en utredning görs.
Citera
2023-08-31, 15:43
Bannlyst
Varför köper du grön potatis om du inte vill ha det? Det står dig fritt, om jag tolkat din trådstart rätt, att välja gul potatis. Du valde grön och klagar nu på ditt eget val.
Citera
2023-08-31, 15:44
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschtomten2
Var på Coop och skulle köpa potatis. Såg direkt att många var gröna i lösvikten. Fick plocka ut en efter en. Fick ändå med mig många gröna potatisar hem.

Så här kan de väll inte göra? De får fan se till att inte sälja omogen potatis för helvete!

Passa dig för grön potatis, den är väldigt farlig att förtära, kan orsaka akuta magsmärtor.
Finns även vissa rön om att grön potatis kan slå rot i magsäcken och börja växa som också kan skapa väldigt akuta magproblem.
Citera
2023-08-31, 15:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Grön potatis har inget med att den är omogen att göra.
Citera
2023-08-31, 15:56
Medlem
Citat:

Den är inte omogen. det är inte bananer för bövelen.

Däremot har den blivit blottad för "dagsljus" som gör att den blir grön av solanin som är giftigt.
Gissar på att det myckna regnandet är boven som sköljt bort den kupade jorden över knölarna.

Självklart är det inte bra att den säljs i affären om det nu inte står tydligt och den är andra sortering beroende på hur mycket det är bör det gå att skära bort även om jag nu kommer ihåg rätt så rekomederas att kassera hela potatisen men tror det är lite överdrivet om inte halva potatisen är grön,
Har själv fått pommes som är gröna i ena änden på hamburgerställen.

Möjligt att det är någon klåpare på sorteringen som inte förstått språket och inte fattat att de ska sorteras bort och coop-personalen inte heller begriper bättre. 🤔
Citera
2023-08-31, 16:22
Medlem
Citat:

Jag håller med, det ör ett ofog och slarv från butikerna, värst ör när potatisen inte ens ligger i en mörk låda som man kan ta ut den ifrån; utan ligger i en öppen låda. Jag brukar bara ta ut alla gröna och lägga dem på golvet så får personalen slänga dem.
Citera
2023-08-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geebird1
Jag håller med, det ör ett ofog och slarv från butikerna, värst ör när potatisen inte ens ligger i en mörk låda som man kan ta ut den ifrån; utan ligger i en öppen låda. Jag brukar bara ta ut alla gröna och lägga dem på golvet så får personalen slänga dem.

Du försöker mao skada folk som inte ser så bra. Tanken är god men inte så smart, i värsta fall faller någon och slår sig till döds istället för att dö av grön potatis vilket en synskadad eller blind inte heller ser som försöker klara sig själv.
Citera
2023-08-31, 16:45
Medlem
Mycket riktigt att grön potatis utsatts för solljus och blivit giftig. HELA potatisen skall alltså kasseras, det räcker inte med att man skär bort den gröna biten.
Citera
2023-08-31, 18:12
Medlem
Jag har fått hem en och en annan grön potatis jag med. Folk handlar inte lika mycket potatis när priset ligger på 15kr/kg så potatisarna blir liggandes länge i butik och hinner bli dåliga.

Jag har noterat samma problem med lök.
Senast redigerad av Wowboy 2023-08-31 kl. 18:14.
Citera
2023-08-31, 21:18
Medlem
Den gröna färgen är klorofyll som bildas när potatisen utsätts för ljus.

Ät inte det gröna skär bort det kan ha bildas gifter.

Så det har inget med mognad av potatisen att göra utan den har förvarats för ljust.
Citera
2023-08-31, 23:15
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:

Naturligtvis kan de det! De säljer ju gröna bananer. Buyer beware.

RIP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in