2023-09-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Bröllop och giftermål är två olika saker skulle jag säga.

Svenskar gillar att glänsa men är snåla, det är det som öppnade problematiken i tråden.
Nej svenskar har aldrig glänst. Det här kommer ifrån popkultur och invandrare.

Det är helt galet att folk köper dyra bröllopsklänningar de inte har råd med som omedelbart åker ut på annons efter bröllopet och att det ska vara svindyra möhippor där man förväntar sig att gästerna ska lägga större summor pengar. Ok jag fattar att man vill att det ska bli speciellt men då får man göra det på det gamla hederliga svenska viset från långt innan vi alla skulle se ut som ekonomiskt jämställda genom att inte glänsa med materialism- man får spara i åratal och vänta med äktenskapet tills man har råd.

Eller så kan man hitta riktigt snygga, billigare klänningar som absolut duger för ett bröllop osv.

Ruinera dig inte för andras skull. Jag är själv en katastrof med pengar men skulle aldrig lägga pengar på att socialt se ut som om jag har mer än vad jag har. Faktum är att jag lär barn omkring mig att jag är fattig och att man behöver gå i skolan och lägga tid på studier för ett bra arbete. Att jag säger att jag är fattig är för att barn inte kan se sådant och att man ska normalisera att alla inte har allt eller kan köpa allt. Samtidigt som man faktiskt kan ha ett bra liv ändå.

Tacky borde det vara att låtsas ha mer än vad man har.
Citera
2023-09-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Nej svenskar har aldrig glänst. Det här kommer ifrån popkultur och invandrare.

Det är helt galet att folk köper dyra bröllopsklänningar de inte har råd med som omedelbart åker ut på annons efter bröllopet och att det ska vara svindyra möhippor där man förväntar sig att gästerna ska lägga större summor pengar. Ok jag fattar att man vill att det ska bli speciellt men då får man göra det på det gamla hederliga svenska viset från långt innan vi alla skulle se ut som ekonomiskt jämställda genom att inte glänsa med materialism- man får spara i åratal och vänta med äktenskapet tills man har råd.

Eller så kan man hitta riktigt snygga, billigare klänningar som absolut duger för ett bröllop osv.

Ruinera dig inte för andras skull. Jag är själv en katastrof med pengar men skulle aldrig lägga pengar på att socialt se ut som om jag har mer än vad jag har. Faktum är att jag lär barn omkring mig att jag är fattig och att man behöver gå i skolan och lägga tid på studier för ett bra arbete. Att jag säger att jag är fattig är för att barn inte kan se sådant och att man ska normalisera att alla inte har allt eller kan köpa allt. Samtidigt som man faktiskt kan ha ett bra liv ändå.

Tacky borde det vara att låtsas ha mer än vad man har.

Det kommer från sociala medier och influencers.
Citera
2023-09-03, 19:36
Medlem
Citat:

Problemet med det är att alla kvinnor vill leka influencers idag och jämför sig med riktiga influencers som har det gott ställt. Då blir det dyrt.

Jag är kvinna och skulle aldrig leka influencer. Dels tycker jag att det finns viktigare saker att göra och dels har jag inte råd att hänga med i den världen.

Jag klurar förresten på en sak: Om de damer och ev. herrar detta gäller skulle erkänna för sin umgängeskrets hur det är ställt, hur många ur denna umgängeskrets skulle då finnas kvar?
Senast redigerad av Hiitsme 2023-09-03 kl. 19:45.
Citera
2023-09-03, 19:52
Medlem
sconetorpids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag vet inte riktigt vad du menar med mammakomplex. Jag gillar helt enkelt kvinnor som vet vad dom gör i sängen, och du har som sagt ingen koll på vad tränade 40 åringar kan göra. Klimakterie drabbas väl de flesta kärringar av efter 50? Eller varför ska jag fråga dig, du har ju ingen koll alls.

Du vill ha kvinnor som vet hur man gör för att du inte gör det? Du vill ha en mammafigur, äckligt.
Citera
2023-09-03, 20:07
Medlem
volvo 240s avatar
Dessa rikingkärringar kan dra åt helvete och gå ut på malmskillnadsgatan och ge hundrakronorsavsugningar. Vipps så har de lite fickpengar.
Citera
2023-09-03, 20:07
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Jag är kvinna och skulle aldrig leka influencer. Dels tycker jag att det finns viktigare saker att göra och dels har jag inte råd att hänga med i den världen.

Jag klurar förresten på en sak: Om de damer och ev. herrar detta gäller skulle erkänna för sin umgängeskrets hur det är ställt, hur många ur denna umgängeskrets skulle då finnas kvar?

Hälften kanske, de som egentligen inte heller har det särskillt gott ställt.

Denna ytlighetskultur har ju varit norm hos många kulturer i bland annat Sverige , baka pizza 60 timmar i veckan, bo hos morsan, och sedan åka runt runt och visa upp sig i dyrast möjliga bil och kläder som man har råd med.
Citera
2023-09-03, 20:12
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Jävla influencer skit. Säg som det är. "Jag har inte råd att dra på lyxkrog", "Jag vill inte lägga några tusen på champagne". Att låtsas vara rik är inte en hållbar livsstil för en medelinkomsttagare.

Det här var ju något förvirrat. Det är inte kvinnorna med egna karriärer som hamnar i beroendeställning till män. Det är låginkomsttagarna, de som skaffade barn tidigt, de som stannade hemma med barnen eller jobbade deltid, som sedan hamnar på fattigpension eller inte har råd att skilja sig. Kvinnor med karriär och inga barn klarar sig typiskt sett ekonomiskt helt ok.

Vederbörande skrev att kvinnorna väntade med att skaffa barn tills de var 40 med förevändningen att de ville göra karriär först. Sedan lade de mer krut på att hitta än rik man än på att göra karriär. Sedan har de inte råd att skilja sig, det fanns en poäng i det inlägget.
Citera
2023-09-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme

Jag gjorde precis detta för några år sedan när det skulle samlas ihop till en present till en gemensam vän. Till saken hör att jag har en mycket låg inkomst. Jag hade tänkt att en 100-lapp kunde jag kanske klara av att bidra med. Men helt utan att fråga mig bestämde personen som höll i insamlingen att vi skulle punga ut med 500 spänn var. Personen ifråga är en ( kanske fd nu) god vän men kunde inte alls begripa att lägga 500 var omöjligt för mig att ge hur gärna jag än ville. Hon vet att jag har inkomst under existensminimum men kunde ändå inte begripa att jag inte hade råd. Hon försökte med idiotiska förslag övertyga mig att jag skulle låna pengar etc, dessutom skulle jag ha dåligt samvete eftersom den dyra presenten redan köpts ( innan jag accepterat summan!).
Tillslut fick jag faktiskt säga ifrån på skarpen att jag inte hade råd. Det godttogs suckande men vänkretsen har låtit förstå att de tycker att jag är en snål jäkel, de kan bara inte få in i sina välbärgade medelklasshjärnor att någon de känner har mycket små ekonomiska marginaler.

Jag fixade en egen present som jag tror mottagaren satte större värde på än den där saken de andra samlat till.

En annan vän, som bor i ett annat europeiskt land, har svalnat en hel del efter att hon insåg att min ekonomiska situation var prekär. Vi brukade besöka varandra några gånger per år, varannan gång reste jag och varannan gång kom hon hit, däremellan umgicks vi flitigt på WhatsApp. Men då hon tjatat att jag skulle komma över efter Covid och jag svarat att jag just då tyvärr inte hade råd att resa men skulle vara jätteglad om hon istället ville komma hit så slutade meddelandena nästan helt, jag kan få något då och så men kylan påtaglig och faktiskt rent sårande, detta var en vän jag trodde var en ” soul mate” och som skulle förstå att ekonomin kan vara knaper ibland, som den också varit för henne ( innan hon ärvde sin stenrike far). Jag är uppväxt med att se personen före pengarna och att folk man är vän med istället visar sig se pengar före personen är sorgligt och otroligt ledsamt.
Jag vill dock
Öndå se om det går att reparera skadan då jag faktiskt vill ha henne som vän och ska göra ett försök till och försöker nu gneta ihop till en biljett till ett besök, men om jag inte får något svarsbesök eller om stämningen blir konstig när jag är där så är det en vänskap som får dö sotdöden.
Som tur är har jag dock andra vänner som inte bedömer mig efter tjockleken på plånboken!
Citera
2023-09-03, 21:31
Medlem
Citat:
Det kommer från sociala medier och influencers.
Ja. Det gör ju det men det är en populärkultur också. Invandrare har alltid haft mer stora fester förövrigt. Det är främst invandrare som omedelbart kastar ut alldeles för dyra klänningar på annonser. Jag har inte sett svenskar göra detsamma. Det är liksom fördelar när de äger guld och liknande varpå invandrares kultur till påkostade bröllop etc är normalt. Vilket det inte är för oss svenskar. För svenskarna är det extremt nytt med babyshowers, dyra möhippor och svindyra bröllop.
Citera
2023-09-04, 21:11
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv. Och det roliga är att tom överklassen hellre umgås med oss wt än den där ångestladdade medelklassen/övre medelklassen (akademikerna)

Helt obegripligt att man både anser sig vara välutbildad och intelligent men samtidigt bara låter livet, det enda man har, rinna mellan fingrarna genom att gå runt och låtsas och spela charader.

+ 1

Kunde inte sagt det bättre själv.

Medelklassens akademiker är ett luftslott.

Otroligt ängsliga och rädda att bli genomskådade som en bluff!
Citera
2023-09-07, 12:20
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Hur blev det så här?

De har suttit för mycket med mobilen, kollat på influencers och sedan trott att det är en bra idé att leva som de gör, men utan samma inkomst.
Citera
2023-09-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Maria och Sofie måste skaffa rikare män.

Eller riktiga vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in