Citat:
Ursprungligen postat av
Hiitsme
Jag är kvinna och skulle aldrig leka influencer. Dels tycker jag att det finns viktigare saker att göra och dels har jag inte råd att hänga med i den världen.
Jag klurar förresten på en sak: Om de damer och ev. herrar detta gäller skulle erkänna för sin umgängeskrets hur det är ställt, hur många ur denna umgängeskrets skulle då finnas kvar?
Jag gjorde precis detta för några år sedan när det skulle samlas ihop till en present till en gemensam vän. Till saken hör att jag har en mycket låg inkomst. Jag hade tänkt att en 100-lapp kunde jag kanske klara av att bidra med. Men helt utan att fråga mig bestämde personen som höll i insamlingen att vi skulle punga ut med 500 spänn var. Personen ifråga är en ( kanske fd nu) god vän men kunde inte alls begripa att lägga 500 var omöjligt för mig att ge hur gärna jag än ville. Hon vet att jag har inkomst under existensminimum men kunde ändå inte begripa att jag inte hade råd. Hon försökte med idiotiska förslag övertyga mig att jag skulle låna pengar etc, dessutom skulle jag ha dåligt samvete eftersom den dyra presenten redan köpts ( innan jag accepterat summan!).
Tillslut fick jag faktiskt säga ifrån på skarpen att jag inte hade råd. Det godttogs suckande men vänkretsen har låtit förstå att de tycker att jag är en snål jäkel, de kan bara inte få in i sina välbärgade medelklasshjärnor att någon de känner har mycket små ekonomiska marginaler.
Jag fixade en egen present som jag tror mottagaren satte större värde på än den där saken de andra samlat till.
En annan vän, som bor i ett annat europeiskt land, har svalnat en hel del efter att hon insåg att min ekonomiska situation var prekär. Vi brukade besöka varandra några gånger per år, varannan gång reste jag och varannan gång kom hon hit, däremellan umgicks vi flitigt på WhatsApp. Men då hon tjatat att jag skulle komma över efter Covid och jag svarat att jag just då tyvärr inte hade råd att resa men skulle vara jätteglad om hon istället ville komma hit så slutade meddelandena nästan helt, jag kan få något då och så men kylan påtaglig och faktiskt rent sårande, detta var en vän jag trodde var en ” soul mate” och som skulle förstå att ekonomin kan vara knaper ibland, som den också varit för henne ( innan hon ärvde sin stenrike far). Jag är uppväxt med att se personen före pengarna och att folk man är vän med istället visar sig se pengar före personen är sorgligt och otroligt ledsamt.
Jag vill dock
Öndå se om det går att reparera skadan då jag faktiskt vill ha henne som vän och ska göra ett försök till och försöker nu gneta ihop till en biljett till ett besök, men om jag inte får något svarsbesök eller om stämningen blir konstig när jag är där så är det en vänskap som får dö sotdöden.
Som tur är har jag dock andra vänner som inte bedömer mig efter tjockleken på plånboken!