• 1
  • 2
2023-08-31, 12:21
Medlem
Christopher.s avatar
Någon som är insatt i juridiken kring vapenlagstiftningen och tillhörande polismyndighetens tillståndsmyndighet för beviljande av jaktlicenser avseende pistoler?

Enligt vad jag nosat mig fram får enhandsvapen användas vid jakt:

https://www.naturvardsverket.se/laga...023/nfs-20238/

När det bedrivs jakt på olika djur främst vid grytjakt men även skyddsjakt på vissa djur och med ställande hund på vissa djur.

Vapenförordningen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...fs-1996-70/#K2

Stipulerar att jaktlicens avseende pistoler ska beviljas på dessa grunder:

1. Enhandsvapen för jakt eller
avlivning av djur
a) enskottsvapen, Omfattande grytjakt,
jakt med ställande hund
enligt de föreskrifter
som meddelats av
Naturvårdsverket eller
avlivning av fällfångade
djur.
b) flerskottsvapen. Yrkesmässigt bedriven
jakt- eller viltvård
eller annat kvalificerat
behov.

Naturvårdsverket stipulerar att pistol är ett lämpligt verktyg för att bedriva jakt vid grytjakt och avlivning av skadeskjutna djur vid eftersök samt när man har ställande hund och jagar vissa specifika djur.

Vapendirektivet stipulerar vissa specifika omständigheter när enskottsvapen kan beviljas och vissa luddiga omständigheter som inte är specificerade som "annat kvalificerat behov".

Min fråga är enkel, vad krävs år 2023 för att bli beviljad pistollicens avseende jakt. Är det så enkelt som att skriva att jag avser bedriva omfattande grytjakt för att bli beviljad enskottsvapen? Vad är yrkesmässigt bedriven jakt och viltvård och vad räknas som annat kvalificerat behov?
Citera
2023-08-31, 12:26
Medlem
Börja med att skaffa dig en "vanlig" jaktlicens.
Citera
2023-08-31, 12:30
Medlem
Jag tror inte det är svårare än att du har jägarexamen och ett felfritt register och motiverar i licensansökan att det ska användas till grytpistol. Annat godtagbart syfte är tävlingsskytte men då bör man kunna redovisa för det.

Annars slå en signal till närmaste polisstation och fråga dig fram.
Citera
2023-08-31, 12:35
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Någon som är insatt i juridiken kring vapenlagstiftningen och tillhörande polismyndighetens tillståndsmyndighet för beviljande av jaktlicenser avseende pistoler?

Enligt vad jag nosat mig fram får enhandsvapen användas vid jakt:

https://www.naturvardsverket.se/laga...023/nfs-20238/

När det bedrivs jakt på olika djur främst vid grytjakt men även skyddsjakt på vissa djur och med ställande hund på vissa djur.

Vapenförordningen:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...fs-1996-70/#K2

Stipulerar att jaktlicens avseende pistoler ska beviljas på dessa grunder:

1. Enhandsvapen för jakt eller
avlivning av djur
a) enskottsvapen, Omfattande grytjakt,
jakt med ställande hund
enligt de föreskrifter
som meddelats av
Naturvårdsverket eller
avlivning av fällfångade
djur.
b) flerskottsvapen. Yrkesmässigt bedriven
jakt- eller viltvård
eller annat kvalificerat
behov.

Naturvårdsverket stipulerar att pistol är ett lämpligt verktyg för att bedriva jakt vid grytjakt och avlivning av skadeskjutna djur vid eftersök samt när man har ställande hund och jagar vissa specifika djur.

Vapendirektivet stipulerar vissa specifika omständigheter när enskottsvapen kan beviljas och vissa luddiga omständigheter som inte är specificerade som "annat kvalificerat behov".

Min fråga är enkel, vad krävs år 2023 för att bli beviljad pistollicens avseende jakt. Är det så enkelt som att skriva att jag avser bedriva omfattande grytjakt för att bli beviljad enskottsvapen? Vad är yrkesmässigt bedriven jakt och viltvård och vad räknas som annat kvalificerat behov?

Du får börja med att ta jägarexamen och sedan måste du motivera varför du behöver ett enhandsvapen (inte enskottsvapen).

För grytjakt kan du behöva motivera genom att redovisa att du har eller har tillgång till jaktmark.
Senast redigerad av crocodilelilo 2023-08-31 kl. 13:08.
Citera
2023-08-31, 12:52
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Vill du ha en picka så är det bättre att du går till en skytteklubb.

Det kommer ta något år innan du får din 9mm men det kan det väl vara värt?
Citera
2023-08-31, 14:22
Medlem
joceks avatar
Det jag läst i regler och tidningar är att ansökan om licens för pistol för jakt (en enskotts 22LR normalt) måste motiveras MYCKET bra. Du skall ha dokumenterat behov att avliva gryt-djur som grävling/räv ett flertal gånger/år.

Men du kan ju prova ansöka utan stort behov, kostar ju bara ansökningsavgiften.
Citera
2023-08-31, 14:32
Medlem
Alla jag vet som har eller har haft licenser för revolvrar till jakt har grythundar av något slag.
Citera
2023-08-31, 15:26
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Alla jag vet som har eller har haft licenser för revolvrar till jakt har grythundar av något slag.

Dessa arbetar också antagligen som professionella jägare.

En vanlig jägare kan få pistol med ett skott i loppet men jag tror inte det finns många som får licens på revolver för avlivning av djur i gryt som en vanlig jägare.

Tror det är helt meningslöst att ta vägen som jägare för att få licens på pistol. Det är bättre att bli sportskytt men det krävs ett stort engagemang och att man tävlar och är aktiv, annars kan man inte förnya licensen.
Citera
2023-08-31, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Dessa arbetar också antagligen som professionella jägare.

En vanlig jägare kan få pistol med ett skott i loppet men jag tror inte det finns många som får licens på revolver för avlivning av djur i gryt som en vanlig jägare.

Tror det är helt meningslöst att ta vägen som jägare för att få licens på pistol. Det är bättre att bli sportskytt men det krävs ett stort engagemang och att man tävlar och är aktiv, annars kan man inte förnya licensen.

Ingen av dem är professionella jägare. Men enligt vad två av dessa sagt till mig så togs detta med i bedömningen. En av dem har flerskotts, tror det är fem patroner i den. Jag är nämligen en av de han uppgav att han brukar hjälpa med grävlingproblem.

Vet en som är kommunjägare och han har inget enhandsvapen. Det går alldeles utmärkt att avliva djur i fällor med en 22:a från en gevär lika gärna ett enhandsvapen. Så det är ju bara grytjakt som motiverar.

Som du säger så är det mycket bättre att bli sportskytt om man vill ha en pistol eller en revolver än att få det via jaktlicens.
Citera
2023-08-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Jaha?

Dvs det är inte bara att påstå att man jagar i gryt för att få licens. Eller snarare ska det int vara det.
Citera
2023-08-31, 16:23
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Dvs det är inte bara att påstå att man jagar i gryt för att få licens. Eller snarare ska det int vara det.

O faan, det trodde nog dom flesta, bara att säga till.
Citera
2023-08-31, 16:29
Medlem
Som sportskytt får man livstidslicens för enskotts 22lr eftersom det ska vara rättvist mot jägarna. Det är då en fripistol vilket inte direkt är superpraktiskt får nåt annat än just fripistolskytte men ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in