• 1
  • 2
2023-08-31, 10:48
Medlem
Hej,
Jag har en klocka (Rolex submariner) som fått sig en smäll, och har även lite repor:
https://bilddump.se/bilder/202308311...90.139.194.jpg
Jag undrar om ni kan tipsa om nåt kit att köpa för att slipa/ polera den?
Sedan vore det intressant att veta hur ni håller er klocka glänsande och fin. Jag brukar använda en tandborste och såpa. Då blir den ju fin, men det kanske finns nåt medel som håller den fin längre?
Citera
2023-08-31, 10:50
Medlem
psykoshippiens avatar
Du lämnar iväg det. Resultatet blir annars som om ett barn skulle fingermålat på en mästares tavla.
Citera
2023-08-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Du lämnar iväg det. Resultatet blir annars som om ett barn skulle fingermålat på en mästares tavla.
Är det så? Ja, jag är rädd för att du kan ha rätt.
Citera
2023-08-31, 12:40
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kikkomanz
Hej,
Jag har en klocka (Rolex submariner) som fått sig en smäll, och har även lite repor:
https://bilddump.se/bilder/202308311...90.139.194.jpg
Jag undrar om ni kan tipsa om nåt kit att köpa för att slipa/ polera den?
Sedan vore det intressant att veta hur ni håller er klocka glänsande och fin. Jag brukar använda en tandborste och såpa. Då blir den ju fin, men det kanske finns nåt medel som håller den fin längre?

Du lämnar in den, det finns inget alternativ såvida du inte har mycket lång erfarenhet av sånt här samt utrustning för hundratusentals kronor att jobba med. Vad man gör är man lasersvetsar skadan och eventuellt en del repor och sedan polerar man. Rätt gjort kommer den att bli som ny. Jag har själv låtit göra det på en vintage och resultatet blev fantastiskt.
Citera
2023-08-31, 12:47
Medlem
auruns avatar
Lämna in hos auktioriserad återsförsäljare (du hittar dom på rolex.com) så vet du att det blir rätt gjort med laser och inte får tillbaka en klocka som ser ut som skit men skiner. Hör av dig till ditt försäkringsbolag - de kan mycket väl tänka sig betala för jobbet.
Citera
2023-08-31, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Du lämnar in den, det finns inget alternativ såvida du inte har mycket lång erfarenhet av sånt här samt utrustning för hundratusentals kronor att jobba med. Vad man gör är man lasersvetsar skadan och eventuellt en del repor och sedan polerar man. Rätt gjort kommer den att bli som ny. Jag har själv låtit göra det på en vintage och resultatet blev fantastiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Lämna in hos auktioriserad återsförsäljare (du hittar dom på rolex.com) så vet du att det blir rätt gjort med laser och inte får tillbaka en klocka som ser ut som skit men skiner. Hör av dig till ditt försäkringsbolag - de kan mycket väl tänka sig betala för jobbet.
Ok, klara besked. Då ska jag inte försöka mig på att fixa den själv.
Citera
2023-08-31, 14:18
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ok, klara besked. Då ska jag inte försöka mig på att fixa den själv.
Nej, inte bara inte göra det själv men gå inte heller till någon som är "proffs". Enbart till auktoriserad Rolexbutik.
Citera
2023-09-02, 21:27
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Har man fått en sk ”ding” på boetten, erfordras igenfyllning av detta. Man använder lasersvets och rätt råmaterial till det, därefter slipas upphöjningen ner till rätt nivå för att sedan poleras alt. borstas.

Renoverat otaliga boetter och länkar.
Citera
2023-09-04, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Har man fått en sk ”ding” på boetten, erfordras igenfyllning av detta. Man använder lasersvets och rätt råmaterial till det, därefter slipas upphöjningen ner till rätt nivå för att sedan poleras alt. borstas.

Renoverat otaliga boetter och länkar.
Årajt, tack. Tycker du också att man måste lämna in den hos Rolex-certifierade urmakare? Det borde ju finnas massor av bra klock-renoverare.
Citera
2023-09-04, 15:18
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Årajt, tack. Tycker du också att man måste lämna in den hos Rolex-certifierade urmakare? Det borde ju finnas massor av bra klock-renoverare.

Det gäller att hitta rätt renoverare bara.
En som vet och kan sin sak, kommer inte att skänka bort sin expertis till de stora giriga bolagen genom att vara en anställd ”löneslav”.
Citera
2023-09-04, 15:31
Medlem
Barentss avatar
Finns fantastiska renoveringsfilmer på youtube, riktig feel good att se en skabbig klocka bli i skick som ny.
https://www.youtube.com/watch?v=7BCO...stwatchRevival
En sådan film antyder att man ska lämna in klockan.
Citera
2023-09-04, 15:35
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Finns fantastiska renoveringsfilmer på youtube, riktig feel good att se en skabbig klocka bli i skick som ny.
https://www.youtube.com/watch?v=7BCO...stwatchRevival
En sådan film antyder att man ska lämna in klockan.

Eller lär sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in