2023-08-30, 20:03
Medlem
Jag har anvnt antidepressiva lkemedel under 10-15 r. I brjan krde jag en kur escitalopram under sex mnader i samband med en kris och slutade sedan. Livet flt p i ngra r men sen kom depression och framfrallt ngest och orostankar/hangups tillbaka - och jag brjade d med sertralin. Krde det i ngra r men ruttnade p biverkningarna och bytte d till duloxetin (cymbalta), vilket r en SNRI och inte ett SSRI som de tv frsta. Nstan samma goda effekt p ngesten men lngt mildare biverkningar. Kunde kra p lgsta dosen 30 mg i flera r med bra effekt. (Jag gjorde frresten ett frsk med Voxra en tid men det funkade inte alls och gick tillbaka till duloxetin.)

I vras gjorde jag ett uppehll p eget bevg (sjukt dumt) och s klart kom skiten tillbaka. Brjade terigen med duloxetin 30mg men nu med dlig effekt. kade till 60mg och effekten blev ngot bttre men knappast bra ens nu tio veckor efter doshjning. Har snackat med doktorn och har blivit remitterad till psykiatrin fr att hitta rtt vg framt.

Nu till frgan Jag pallar fan inte att byta medicin. Det r en fr jobbig resa och har bde jobb och familj att skta. Har samtidigt lst att doshjning frn 60mg till 90 eller 120mg har hgst begrnsad effekt. S vad gra? Kan ett tillgg av mirtazapin vara ngot att diskutera med lkaren?

Har ngon hr erfarenhet av kombinationen duloxetin (cymbalta) och mirtazapin?
Citera
2023-08-30, 20:43
Medlem
Det gr absolut kombinera. Har sjlv Venlafaxin (150mg) och Mirtazapin (30mg). Det rekommenderas fr svr depression. Att lta bli Mirtazapin gr bra, men att minska i mitt fall Venlafaxin s mrks det direkt... dvs svrt att sluta med (SNRI).
Citera
2023-08-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Det gr absolut kombinera. Har sjlv Venlafaxin (150mg) och Mirtazapin (30mg). Det rekommenderas fr svr depression. Att lta bli Mirtazapin gr bra, men att minska i mitt fall Venlafaxin s mrks det direkt... dvs svrt att sluta med (SNRI).

Tack fr svar! Men ok, du fick mirtazapin som tillgg fr att boosta din SNRI som av ngon anledning inte var tillrcklig? Upplever bra effekt? r biverkningarna av mirtazapin lika vidriga som det sgs?
Citera
2023-08-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykotok
Tack fr svar! Men ok, du fick mirtazapin som tillgg fr att boosta din SNRI som av ngon anledning inte var tillrcklig? Upplever bra effekt? r biverkningarna av mirtazapin lika vidriga som det sgs?

Mirtazapin har inte mnga biverkningar enl mig. Inget med vikten, dremot somnar man lttare, men r inte trtt p dagen... Men vissa sger att dom gr upp 10kg, s kanske jag har tur.

Som sagt jag upplever att Mirtazapin hjlper, men inte s mycket eftersom jag kan skippa en dos s enkelt.
Citera
2023-08-31, 00:36
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Jag har 120mg Duloxetin och mrkte skillnad nr det hjdes frn 60 till 120mg. Testa innan du brjar mixtra med fler tabletter.
Mirtazapin blev jag bara smre p, t dock inte Duloxetin samtidigt.
Citera
2023-08-31, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Jag har 120mg Duloxetin och mrkte skillnad nr det hjdes frn 60 till 120mg. Testa innan du brjar mixtra med fler tabletter.
Mirtazapin blev jag bara smre p, t dock inte Duloxetin samtidigt.

Ja, det kanske r den inledande vgen att g. Bra att du har mrkt skillnad, hoppas p detsamma fr mig om hjning blir aktuell.

Har i vrigt googlat en del och hittat att kombinationen SNRI+mirtazapin verkar rtt s vedertaget och kallas California Rocket Fuel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in