Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-30, 20:03
Medlem
Jag har använt antidepressiva läkemedel under 10-15 år. I början körde jag en kur escitalopram under sex månader i samband med en kris och slutade sedan. Livet flöt på i några år men sen kom depression och framförallt ångest och orostankar/hangups tillbaka - och jag började då med sertralin. Körde det i några år men ruttnade på biverkningarna och bytte då till duloxetin (cymbalta), vilket är en SNRI och inte ett SSRI som de två första. Nästan samma goda effekt på ångesten men långt mildare biverkningar. Kunde köra på lägsta dosen 30 mg i flera år med bra effekt. (Jag gjorde förresten ett försök med Voxra en tid men det funkade inte alls och gick tillbaka till duloxetin.)

I våras gjorde jag ett uppehåll på eget bevåg (sjukt dumt) och så klart kom skiten tillbaka. Började återigen med duloxetin 30mg men nu med dålig effekt. Ökade till 60mg och effekten blev något bättre men knappast bra ens nu tio veckor efter doshöjning. Har snackat med doktorn och har blivit remitterad till psykiatrin för att hitta rätt väg framåt.

Nu till frågan… Jag pallar fan inte att byta medicin. Det är en för jobbig resa och har både jobb och familj att sköta. Har samtidigt läst att doshöjning från 60mg till 90 eller 120mg har högst begränsad effekt. Så vad göra? Kan ett tillägg av mirtazapin vara något att diskutera med läkaren?

Har någon här erfarenhet av kombinationen duloxetin (cymbalta) och mirtazapin?
Citera
2023-08-30, 20:43
Medlem
Det går absolut kombinera. Har själv Venlafaxin (150mg) och Mirtazapin (30mg). Det rekommenderas för svår depression. Att låta bli Mirtazapin går bra, men att minska i mitt fall Venlafaxin så märks det direkt... dvs svårt att sluta med (SNRI).
Citera
2023-08-30, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Det går absolut kombinera. Har själv Venlafaxin (150mg) och Mirtazapin (30mg). Det rekommenderas för svår depression. Att låta bli Mirtazapin går bra, men att minska i mitt fall Venlafaxin så märks det direkt... dvs svårt att sluta med (SNRI).

Tack för svar! Men ok, du fick mirtazapin som tillägg för att boosta din SNRI som av någon anledning inte var tillräcklig? Upplever bra effekt? Är biverkningarna av mirtazapin lika vidriga som det sägs?
Citera
2023-08-30, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykotok
Tack för svar! Men ok, du fick mirtazapin som tillägg för att boosta din SNRI som av någon anledning inte var tillräcklig? Upplever bra effekt? Är biverkningarna av mirtazapin lika vidriga som det sägs?

Mirtazapin har inte många biverkningar enl mig. Inget med vikten, däremot somnar man lättare, men är inte trött på dagen... Men vissa säger att dom går upp 10kg, så kanske jag har tur.

Som sagt jag upplever att Mirtazapin hjälper, men inte så mycket eftersom jag kan skippa en dos så enkelt.
Citera
2023-08-31, 00:36
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Jag har 120mg Duloxetin och märkte skillnad när det höjdes från 60 till 120mg. Testa innan du börjar mixtra med fler tabletter.
Mirtazapin blev jag bara sämre på, åt dock inte Duloxetin samtidigt.
Citera
2023-08-31, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Jag har 120mg Duloxetin och märkte skillnad när det höjdes från 60 till 120mg. Testa innan du börjar mixtra med fler tabletter.
Mirtazapin blev jag bara sämre på, åt dock inte Duloxetin samtidigt.

Ja, det kanske är den inledande vägen att gå. Bra att du har märkt skillnad, hoppas på detsamma för mig om höjning blir aktuell.

Har i övrigt googlat en del och hittat att kombinationen SNRI+mirtazapin verkar rätt så vedertaget och kallas California Rocket Fuel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in