2023-08-30, 09:11
Medlem
Hej hej! Om jag kopierar en strre mapp frn en hrddisk till en annan, eller laddar upp den till en molntjnst - finns det d ngot stt att verifiera att kopieringen/uppladdningen blivit korrekt utfrd? Om man bara kopierar kan man ju jmfra storleken p mapparna - om de r lika ger det ju en indikation om att kopieringen gtt som den skall. Men laddar jag upp till t.ex. Telia cloud kan jag inte se hur stora mapparna i "cloud" r. Finns det d ngot stt att verifiera att de r identiska?
Citera
2023-08-30, 09:45
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Hej hej! Om jag kopierar en strre mapp frn en hrddisk till en annan, eller laddar upp den till en molntjnst - finns det d ngot stt att verifiera att kopieringen/uppladdningen blivit korrekt utfrd? Om man bara kopierar kan man ju jmfra storleken p mapparna - om de r lika ger det ju en indikation om att kopieringen gtt som den skall. Men laddar jag upp till t.ex. Telia cloud kan jag inte se hur stora mapparna i "cloud" r. Finns det d ngot stt att verifiera att de r identiska?

Konceptet du br frdjupa dig kallas checksummor eller 'checksum'.

Dataintegritet under Windows r ett jvla mg s r det viktigt fr dig br du pbrja resan bort frn den operativsystemfamiljen.
Citera
2023-08-30, 13:41
Medlem
Alla gillar inte CLI men rclone r vldigt sympatiskt nr du lrt dig det:

https://github.com/rclone/rclone

Edit: Telia anvnder Jottacloud, btw.
Senast redigerad av minisk 2023-08-30 kl. 13:46.
Citera
2023-08-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Konceptet du br frdjupa dig kallas checksummor eller 'checksum'.

Dataintegritet under Windows r ett jvla mg s r det viktigt fr dig br du pbrja resan bort frn den operativsystemfamiljen.

Hur menar du d? Apple r vl knappast bttre, i synnerhet om man vill ha kontroll p var ens filer lagras m.m. Vad r det d fr alternativ du fresprkar?
Citera
2023-08-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minisk
Alla gillar inte CLI men rclone r vldigt sympatiskt nr du lrt dig det:

https://github.com/rclone/rclone

Edit: Telia anvnder Jottacloud, btw.

Jag ska titta p Rclone och se om jag begriper ngot.

r det ngon nackdel med Jottacloud? (Frutom att - i alla fall i Telias fall - man inte kan se hur stora mapparna r.)
Citera
2023-08-31, 09:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Hur menar du d? Apple r vl knappast bttre, i synnerhet om man vill ha kontroll p var ens filer lagras m.m. Vad r det d fr alternativ du fresprkar?

Debian r lmpligt fr en nybrjare p det hr med datorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in