2023-08-30, 09:11
Medlem
Hej hej! Om jag kopierar en större mapp från en hårddisk till en annan, eller laddar upp den till en molntjänst - finns det då något sätt att verifiera att kopieringen/uppladdningen blivit korrekt utförd? Om man bara kopierar kan man ju jämföra storleken på mapparna - om de är lika ger det ju en indikation om att kopieringen gått som den skall. Men laddar jag upp till t.ex. Telia cloud kan jag inte se hur stora mapparna i "cloud" är. Finns det då något sätt att verifiera att de är identiska?
Citera
2023-08-30, 09:45
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Hej hej! Om jag kopierar en större mapp från en hårddisk till en annan, eller laddar upp den till en molntjänst - finns det då något sätt att verifiera att kopieringen/uppladdningen blivit korrekt utförd? Om man bara kopierar kan man ju jämföra storleken på mapparna - om de är lika ger det ju en indikation om att kopieringen gått som den skall. Men laddar jag upp till t.ex. Telia cloud kan jag inte se hur stora mapparna i "cloud" är. Finns det då något sätt att verifiera att de är identiska?

Konceptet du bör fördjupa dig kallas checksummor eller 'checksum'.

Dataintegritet under Windows är ett jävla mög så är det viktigt för dig bör du påbörja resan bort från den operativsystemfamiljen.
Citera
2023-08-30, 13:41
Medlem
Alla gillar inte CLI men rclone är väldigt sympatiskt när du lärt dig det:

https://github.com/rclone/rclone

Edit: Telia använder Jottacloud, btw.
Senast redigerad av minisk 2023-08-30 kl. 13:46.
Citera
2023-08-31, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Konceptet du bör fördjupa dig kallas checksummor eller 'checksum'.

Dataintegritet under Windows är ett jävla mög så är det viktigt för dig bör du påbörja resan bort från den operativsystemfamiljen.

Hur menar du då? Apple är väl knappast bättre, i synnerhet om man vill ha kontroll på var ens filer lagras m.m. Vad är det då för alternativ du förespråkar?
Citera
2023-08-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minisk
Alla gillar inte CLI men rclone är väldigt sympatiskt när du lärt dig det:

https://github.com/rclone/rclone

Edit: Telia använder Jottacloud, btw.

Jag ska titta på Rclone och se om jag begriper något.

Är det någon nackdel med Jottacloud? (Förutom att - i alla fall i Telias fall - man inte kan se hur stora mapparna är.)
Citera
2023-08-31, 09:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftonande
Hur menar du då? Apple är väl knappast bättre, i synnerhet om man vill ha kontroll på var ens filer lagras m.m. Vad är det då för alternativ du förespråkar?

Debian är lämpligt för en nybörjare på det här med datorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in