2023-08-30, 11:02
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motstroms
Om man har en debatt/diskussion med någon här på Flashback, något annat forum, eller irl. Det blir en del diskussion fram och tillbaka. Men till sist kommer man med bra källor samt ett vettigt resonemang och den andra personen väljer av någon anledning att inte svara mera. Innebär det att man har vunnit diskussionen/debatten?

Anser du att du vunnit om personen i fråga inte har möjlighet eller känner till information som hade obestridligt motbevisat dig? Försöker du själv hitta hål i dina egna argument och framför dom på ett ärligt sätt även om motparten inte gör det? Det går relativt lätt att köra över folk om man bara är lite mer insatt än vad dom är men det betyder ju inte att sanningen segrat. Oftast känns debatter som uppblåsning av egon som ska "äga" den andra, oavsett om man kommit närmare sanningen eller inte.
Citera
2023-08-30, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Man slutar svara när personen saknar förmågan att förstå vad den läser.
Helt rätt eller när personen har bestämt sig att den inte vill förstå, detta händer ofta i trådar om kriget i Ukraina som tydligen skall vara en klubb för inbördes beundran i rysshat instämmer du inte i hatet så är du rysstroll. Jag vill ha en neutral diskussion i dessa frågor och håller inte på Ryssland på något sätt eller vis.
Tyvärr är många diskussioner på fb på en för låg nivå och respekten för andra åsikter än sin egen är minimal!
Senast redigerad av Anywhan 2023-08-30 kl. 11:23. Anledning: Tillägg
Citera
2023-08-30, 11:21
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Aha men då borde det ju vara lätt att vinna diskussionen. Om du är så pass mycket smartare menar jag.

Här har vi ju ditt problem märker jag. Huruvida man fortsätter käfta eller inte, har inget som helst att göra med huruvida man har rätt eller fel. Det är bara i tv-serier som det blir "mic drop" när man kommer med ett tillräckligt bra argument.
Citera
2023-08-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmenbildad44
Nej , den klokare ger efter .
Så är det många gånger, det är svårt att vinna en diskussion mot en inteligent person men omöjligt mot en idiot!
Citera
2023-08-30, 11:41
Medlem
Det finns inga vinnare i en diskussion på Flashback, med tanke på nivån här numera så är båda idioter.

"Never argue with an idiot, they will drag you down to their level and beat you with experience".
Citera
2023-08-30, 11:48
Medlem
Citat:
Aha men då borde det ju vara lätt att vinna diskussionen. Om du är så pass mycket smartare menar jag.

Tyvärr funkar det inte så. Är det två intelligenta personer som diskuterar så brukar det rätt snabbt visa sig vem som har rätt, det är bara att kolla på fakta. Diskuterar man med en idiot däremot så spelar det ingen roll vem som har rätt och hur uppenbart det är.
En intelligent person kan ösa ur sig tonvis med fakta, peka på trovärdiga och verifierade källor, ha logiska argument och bevis för allt han säger och idioten han diskuterar med kommer ändå bara att hävda "mEn YOtUBE sA fakTISkt AtT JorDEn äR PLATT!"

Oftast kan det faktiskt vara så att den som lämnar diskussionen är den som vinner i längden, helt enkelt därför att han gör något vettigare med sin tid.
Citera
2023-08-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Så är det många gånger, det är svårt att vinna en diskussion mot en inteligent person men omöjligt mot en idiot!
Exakt så
Citera
2023-08-30, 12:03
Bannlyst
Kort svar ja, de ger upp för att de saknar bra motargument. Varför skulle man annars hålla inne bra argument.
Citera
2023-08-30, 12:08
Medlem
CrazyWorlds avatar
Svarar jag inte någon, kan det bero på att denne någon är sinnesslö alt ett troll.
Citera
2023-08-30, 12:10
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Om man har en debatt/diskussion med någon här på Flashback, något annat forum, eller irl. Det blir en del diskussion fram och tillbaka. Men till sist kommer man med bra källor samt ett vettigt resonemang och den andra personen väljer av någon anledning att inte svara mera. Innebär det att man har vunnit diskussionen/debatten?

Är du seriös? Kan du inte tänka i andra banor än dina egna? På riktigt?

Nej det betyder inte nödvändigtvis att man "vunnit" en debatt.
Citera
2023-08-30, 12:31
Medlem
Akacia2050s avatar
Ibland orkar man inte med någon som är dryg och väljer tystnad. Folk måste också ha en vilja att förstå det man säger om det ska bli givande. Bättre att bara prata om saker och förstå varandras ståndpunkter och är någon helt ute och cyklar kanske den kan ändra sig.
Citera
2023-08-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Jag slutar ibland att svara för jag märker att personen jag diskuterar med inte mår bra av det jag skriver.
Många tror på något för att dom VILL tro på det, och då tycker jag inte man ska fortsätta påpeka att personen har fel.

Aha "ignorance is bliss" typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in