2023-08-29, 20:25
Medlem
Kolla upp allt du kan med kroppen. Jag har både celiaki och hypertyreos. Båda dom har gjort mig extremt trött. Men nu när jag fått hjälp så mår jag toppen.
Citera
2023-08-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Några diffdiagnoser på det du beskrivit:

Utmattningssyndrom (troligast)
Depression
Överstimulerad med ADHD
Anemi (trött, blek, frusen) prov Hb
Hypotyreos (frusen? depression? viktuppgång?) symptom + prov tsh t4
Idiopatisk hypersomni (slaskdiagnos)
Sömnapné (övervikt? snarkar du?)
Brist på någon vitamin/mineral (B, b12, D, järn, zink) prov
Testosteronbrist (prov)
Recidiv av infektioner? Förkyld ofta?

Sanningen är att det finns hur mycket som helst som orsakar trötthet.

Några kan uteslutas med enkelt blodprov.

Edit: Såg ED trots högt testo. Nikotin? Alkohol? Droger? Psykisk orsak är vanligast hos unga, och kan stämma in i bilden av utmattningssyndrom/depression

Depression - Vill inte tycka mig vara deprimerad jag skrattar och ler, sen är ju inte livet alltid så kul men sitter inte direkt och tycker synd om mig själv. Har högsjälvkänsla samt ingen ångest osv.
Absolut att man då och då kan ha lite ångest men det är inte så att jag grubblar över något i flera dagar det är väll mer om jag skulle typ göra bort mig så kan man få lite små ångest men inget big time.

Överstimulerad med ADHD | Fullt möjligt har dock inte på svart vitt att jag har ADHD. Samt att jag var rätt lugn som liten.

Anemi (trött, blek, frusen) prov Hb | Ingen aning känns omöjligt med prover då vårdcentralen gör ju lite vad dem känner för

Hypotyreos (frusen? depression? viktuppgång?) symptom + prov tsh t4 | Stabila 85kg muskler med lite fett, fryser inte men kan anses kall på händer av sambon

Idiopatisk hypersomni (slaskdiagnos)
Sömnapné (övervikt? snarkar du?) | Övervikt nej 185 med 85kg mestadels muskler

Brist på någon vitamin/mineral (B, b12, D, järn, zink) prov. | Har bokat prov på detta

Testosteronbrist (prov) | Tveksamt på det bundna, osäker på fria, ingår i provet ovan^

Recidiv av infektioner? Förkyld ofta? | Nästan Aldrig sjuk
Citera
2023-08-29, 20:32
Medlem
Post-covid är ju nåt som kunde stämma in också.

Sök dig till vården.
Citera
2023-08-29, 20:52
Medlem
Larry.Finks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishstrongman
Bla bla järn nivåer bla bls

Hade dåligt med energi trots att jag sov och käkade bra, det berodde på låg nivåer av järn. Så ta ett blodprov och håll koll på dina värden TS.
Citera
2023-08-29, 21:18
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misakebear
Ja du kosten i sig har blivit lite si sådär men den e på bättringsvägar.
Försöker vila så mycket jag kan.

variera din kort först och främst. se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler. nu vet jag inte hur din fysiska aktivtet är normalt.. men jobbar du stillsittande så ut och gå 30-45 minuter om dagen.

vad jag förstått kan många uppleva just kännetecken på utmattning av en helt felaktig livsstil.

börja där helt enkelt. utmattning märker du ganska snabbt då det eskalerar från 5-10% till 80-90% tämligen fort när du väl passerat gränsen.. men det är en lång väg tillbaka. Själv fick jag kämpa i ca 18 månader utan att ens ha smällt väggen. en Bekant var helt väck i ca 4 år eftersom han inte lyssnade på sin kropp.

så börja med det enkla, kosten och till levandsval... sen antingen byter du jobb eller så drar du ner på saker i fritiden som suger din energi. och ha inte bråttom att må bättre.
du löser det om du lär dig känna efter vart den energi tar slut ifrån.
Citera
2023-08-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
variera din kort först och främst. se till att du får i dig alla vitaminer och mineraler. nu vet jag inte hur din fysiska aktivtet är normalt.. men jobbar du stillsittande så ut och gå 30-45 minuter om dagen.

vad jag förstått kan många uppleva just kännetecken på utmattning av en helt felaktig livsstil.

börja där helt enkelt. utmattning märker du ganska snabbt då det eskalerar från 5-10% till 80-90% tämligen fort när du väl passerat gränsen.. men det är en lång väg tillbaka. Själv fick jag kämpa i ca 18 månader utan att ens ha smällt väggen. en Bekant var helt väck i ca 4 år eftersom han inte lyssnade på sin kropp.

så börja med det enkla, kosten och till levandsval... sen antingen byter du jobb eller så drar du ner på saker i fritiden som suger din energi. och ha inte bråttom att må bättre.
du löser det om du lär dig känna efter vart den energi tar slut ifrån.

Kosten är väll relativt bra ända jag är dålig på är frukost

Citat:
Klart jag tränar! Finns inget jag tycker om så mycket som och träna.
Tränar 3-5 dagar i veckan och tränar jag inte så är jag ute och går långa sträckor.
Citera
2023-08-29, 21:30
Medlem
-=Damian=-s avatar
[quote=Misakebear|85570477]Kosten är väll relativt bra ända jag är dålig på är frukost[/QUOTE

samma här.. och mellanmål.. och lunch.. tror att min stora orsak till min krasch var just att jag åt 1-3 ggr om dagen, dvs. kl 16 när jag kom hem.. kl 18 när det var middag och kl 21 innan sängdags. det i kombination med hård stress och tungt fysiskt arbete blev en bidragande faktor.

numera försöker jag genom juice få i mig snabba kolhydrater på morgonen. energidricka på förmiddagen som en boost på vitaminer och sedan mineralvatten under dagen för att ladda på med salter och skit. Det är absolut inte optimalt.. men jag mår bättre. dock gör min tarmsjukdom att jag har svårt att äta när jag är aktiv.
Jag är mer fokuserad och orkar lite mer under dagen. Dock är jag fortfarande helt tom på kvällen.
Citera
2023-08-29, 22:17
Medlem
Gå och ta lite blodprover på vårdcentral; vitaminer, mineraler, sköldkörtel osv. Vad får du för värde på KEDS?
https://www.keds.nu/test/
Citera
2023-08-29, 23:40
Medlem
LittleFishs avatar
Välkommen till livet. Det bygger på att du ska jobba för kommersiellt/stat och långsamt känna att din personlighet och vilja att leva försvinner ur dig till det är ett tomt skal. Vänta tills alkoholismen eller andra laster drar in när du passerat 30-sträcket. Lyssna inte på alla korkade jävla boomers som säger att du är "lat" för du inte vill offra hela dina vakna dagliga energetiska existens för att få att kunna överleva. Hjärntvätten går långt. Svårt att ge val. Lycka till att bli rik genom eget företag, det skulle väl vara det för att slippa slita ihjäl sig.

Nähä om man ska gå och lägga sig så man orkar jobba för sin corporate overlord imorgon igen då...
Citera
2023-08-29, 23:56
Medlem
Testat carnivore kost? Många blir piggare på det.
Citera
2023-08-30, 00:05
Medlem
Nej, utmattning är en påhittad sjukdom.
Citera
2023-08-30, 09:29
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Klart jag tränar! Finns inget jag tycker om så mycket som och träna.
Tränar 3-5 dagar i veckan och tränar jag inte så är jag ute och går långa sträckor.

Jag vill vända på det och fråga: har du stunder/tillfällen när du gör ingenting? Dvs. inte sitter med mobilen, eller är på väg någonstans, eller har saker inbokade? Har du varit ledig på riktigt? Hur ser dina ledigheter ut? Är du uppbokad till tänderna med först en fjällvandring med polarna, sen det tidiga morgonflyget hit och dit, sen se femhundraelva muséer, måste gå till den och den restaurangen, sen måste man hinna hälsa på släkten, sen har man lovat hjälpa polarn med hans bil/flytt/ved/vad som helst, sen hinner man med ett träningspass precis innan tåget går och känner sig "effektiv", osv. Hur ser ditt senaste år ut?

Ditt förra jobb lät fruktansvärt, by the way. Förstår verkligen om du har latent stress i kroppen och att det kan komma så här efteråt.

Sen ska man ha klart för sig att när det gäller utmattning så kan även positiva saker/förändringar, som t.ex. ett jobbyte/giftermål/få barn, medföra en stor mental belastning när man redan är på väg att bli utmattad. Dvs, inte bara synbart negativa saker kan medföra stress som till slut får bägaren att rinna över.

Mitt tips är att sätta dig ner och fundera om du kan minnas att du verkligen har varit ledig. Rannsaka dig själv. Jag tycker att du ska gå till Vårdcentralen också och diskutera din trötthet med en vettig läkare, om du har en/kan få tag i en. Läkaren kan ställa rätt frågor.
Senast redigerad av HemligaBrev 2023-08-30 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in