• 1
  • 2
2023-08-29, 18:21
Medlem
Hej Flaskback

Ålder: 20-25

Det är lite svårt att veta var jag ska börja, men låt mig försöka. Jag kom precis hem från jobbet och det första jag gjorde var att slänga mig ner i sängen. En oerhörd trötthet svepte över mig, inte bara den vanliga typen av trötthet när man behöver vila, utan en sorts utmattning som omfattade både huvudet och kroppen. Det här är inte första gången jag känner på det här viset, men jag har tidigare tänkt att det beror på dålig sömn och inte reflekterat mycket mer än så.
Har haft det såhär framåt tillbaka i snart ett år.

Jag har lätt att somna (ibland), det tar oftast bara några minuter och jag somnar. Men oavsett hur många timmar jag sover, vaknar jag aldrig känslan av att vara riktigt utvilad. Jag känner mig trött och seg på något sätt. Jag vaknar sällan mitt i natten och sover vanligtvis hela nätterna igenom. Jag funderar extra mycket över det här nu eftersom jag inte känner igen mig själv. Jag har varit trött förut, men nu är det till och med svårt att ta mig till gymmet efter jobbet, trots att träning är något jag brinner för. Jag har tränat 4-5 gånger i veckan i nästan ett år, fram tills för några veckor sedan då det plötsligt minskade drastiskt.

Jag skulle kunna förstå om jag var utbränd eller överansträngd, särskilt med tanke på att jag har arbetat inom First Line Support i två år. Där tog jag emot mellan 60 och 100 samtal per dag, långt fler än mina kollegor. Jag har nyligen lämnat den arbetsplatsen eftersom jag fick ett annat jobb samt att jag kände att de inte prioriterade sina anställdas välmående tillräckligt mycket. De verkade mer intresserade av att siffrorna skulle se bra ut.Har nu jobbat på de nya jobbet i 2 månader där Arbetsuppgifterna är snar lika från de jag hade tidigare, men arbetsplatsen är betydligt lugnare och jag har väldigt härliga kollegor och chefer.

Det är kanske värt att nämna att jag under en längre tid har haft problem med att få upp den lille. Jag har varit i kontakt med vårdcentralen för att mäta mitt testosteronvärde, vilket visade sig vara 24,7 (det högsta värdet på deras skala). Jag skulle egentligen ha fortsatt med fler undersökningar, men ärligt talat blev jag rädd och ville inte gå vidare med det. Jag misstänker att även detta kan ha att göra med stress, med tanke på att mitt testosteronvärde är så pass högt.

Har ni några frågor eller så, så svarar jag gärna
Senast redigerad av Misakebear 2023-08-29 kl. 18:49.
Citera
2023-08-29, 18:36
Medlem
Har du kollat din nivå av zink, järn samt magnesium via blodprov?
Citera
2023-08-29, 18:45
Medlem
Du behöver gå till läkare och be dem testa för infektioner såsom twar och borrelia m.m.
Sömnapnéutredning också kanske
Citera
2023-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerEricsson
Har du kollat din nivå av zink, järn samt magnesium via blodprov?

Det har jag inte gjort, men käkar nog mer kött och nötter än en vanlig person till vardags.
Funderat på och göra ett hälsokontrolls test.
Citera
2023-08-29, 19:00
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker du ska ta ett blodprov. Du kan ha en infektion eller lågt blodvärde.
Citera
2023-08-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishstrongman
Bla bla järn nivåer bla bls
Du tror inte järn är viktigt?

Glöm det, tog en titt på din trådhistorik och såg att 99 % av dina trådar kom till papperskorgen.
Citera
2023-08-29, 19:26
Medlem
Du har stressat länge o nu märker kroppen att det är lugnare, då kan det bli en dipp överlag. Tror inte det är nåt allvarligt, bara brist på självomsorg. Men det skadar inte att kolla upp om du har nån vitamin/mineralbrist ändå.
Citera
2023-08-29, 20:03
Medlem
aaerligs avatar
Några diffdiagnoser på det du beskrivit:

Utmattningssyndrom (troligast)
Depression
Överstimulerad med ADHD
Anemi (trött, blek, frusen) prov Hb
Hypotyreos (frusen? depression? viktuppgång?) symptom + prov tsh t4
Idiopatisk hypersomni (slaskdiagnos)
Sömnapné (övervikt? snarkar du?)
Brist på någon vitamin/mineral (B, b12, D, järn, zink) prov
Testosteronbrist (prov)
Recidiv av infektioner? Förkyld ofta?

Sanningen är att det finns hur mycket som helst som orsakar trötthet.

Några kan uteslutas med enkelt blodprov.

Edit: Såg ED trots högt testo. Nikotin? Alkohol? Droger? Psykisk orsak är vanligast hos unga, och kan stämma in i bilden av utmattningssyndrom/depression
Senast redigerad av aaerlig 2023-08-29 kl. 20:05.
Citera
2023-08-29, 20:07
Medlem
-=Damian=-s avatar
har själv varit i princip en millimeter från den berömda "väggen"

att vara trött och inte känna sig utvilad är såklart ett "ont tecken" men kan också bero på en mängd andra saker.

jag själv förstod allvaret när jag inte sovit alls på närmare 6 veckor.. snurrade mest i en typ av halvdvala.. blev känslig för ljud och ljus.. lättirriterad och hade obefintligt närminne.. då fick jag förklarat för mig att jag hade utmattningssyndrom.. och att det var extremt viktigt att lägga om mitt liv illa kvickt innan det var försent. Du kan möjligen vara på väg dit. Men se först och främst till att du äter ordentligt.. få din vila och försök slappna av.
Citera
2023-08-29, 20:12
Moderator
VitKallas avatar
Tränar du något? Rör du på dig?
Citera
2023-08-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Tränar du något? Rör du på dig?

Klart jag tränar! Finns inget jag tycker om så mycket som och träna.
Tränar 3-5 dagar i veckan och tränar jag inte så är jag ute och går långa sträckor.
Citera
2023-08-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
har själv varit i princip en millimeter från den berömda "väggen"

att vara trött och inte känna sig utvilad är såklart ett "ont tecken" men kan också bero på en mängd andra saker.

jag själv förstod allvaret när jag inte sovit alls på närmare 6 veckor.. snurrade mest i en typ av halvdvala.. blev känslig för ljud och ljus.. lättirriterad och hade obefintligt närminne.. då fick jag förklarat för mig att jag hade utmattningssyndrom.. och att det var extremt viktigt att lägga om mitt liv illa kvickt innan det var försent. Du kan möjligen vara på väg dit. Men se först och främst till att du äter ordentligt.. få din vila och försök slappna av.

Ja du kosten i sig har blivit lite si sådär men den e på bättringsvägar.
Försöker vila så mycket jag kan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in