Citat:
tv2.no, 10. oktober 2023
Fostermor: Eg veit eg har trkka i salaten
Fostermoren forklarer hvordan hun fikk jenta til " pne seg" i 2020.
Evolusjonsmessig er det lnnsomt for barn please sine voksne omsorgspersoner. Enda mer, nr omsorgspersonen er fostermor, og det ikke finnes biologiske bnd mellom barnet og omsorgspersonen. Barnet er kastet ut p dypt vann, og overlatt til fremmede.
Pedofile kan utnytte barnets sken etter trygghet og bekreftelse, hvis de greier komme seg i posisjon overfor et srbart barn.
Men det kan ogs andre personer som barnet er i et avhengighetsforhold til. Som fostermdre.
Det var alts i 2020 at den tte r gamle jenten ble flyttet hjemmefra. Pga mistanke om seksuelle overgep.
Fostermoren forberedte jenten p nye tilrettelagte avhr i januar 2021.
Jenten fikk skryt da hun fortalte om overgrep.
Fostermoren skulle ha overlatt dommeravhrene til de som har opplring og utdanning i avhre barn.
Det som mtte finnes av andre beviser mot de tiltalte er vanskelig f noen oversikt over for meg.
Jeg ser at forsvarerne nevner Bjugnsaken. Ikke rart det. Mange likhetstrekk her.
TV2 har flere artikler om saken. Google "Incestsaken p Vestlandet" s kommer de opp.
Fostermor: Eg veit eg har trkka i salaten
Fostermoren forklarer hvordan hun fikk jenta til " pne seg" i 2020.
Kvinna innrmma at ho ikkje burde ha stilt jenta ja/nei-sprsml om grove overgrep fr ho skulle i tilrettelagde avhyr med politiet.En oppskrift p hvordan man ikke skal snakke med barn.
Ho var beredskapsheim og fostermor for jenta som gjennom fleire avhyr har fortald om grove overgrep fr bde faren, mora, storebroren og ein nabomann.Jenten er 11 r n, og var tte r da hun ble flyttet til fostermoren.
Evolusjonsmessig er det lnnsomt for barn please sine voksne omsorgspersoner. Enda mer, nr omsorgspersonen er fostermor, og det ikke finnes biologiske bnd mellom barnet og omsorgspersonen. Barnet er kastet ut p dypt vann, og overlatt til fremmede.
Pedofile kan utnytte barnets sken etter trygghet og bekreftelse, hvis de greier komme seg i posisjon overfor et srbart barn.
Men det kan ogs andre personer som barnet er i et avhengighetsforhold til. Som fostermdre.
Det var alts i 2020 at den tte r gamle jenten ble flyttet hjemmefra. Pga mistanke om seksuelle overgep.
Men i sitt frste avhyr same dag fortalde jenta at ingenting hadde skjedd.Jeg lurer p nr de hyppige meldingene p nettbrettet hennes oppsto. Var det mens faren sonet i fengsel? Fortsatte det etter at jenta flyttet i fosterhjem?
Likevel blei ho flytta i fosterheim, fordi faren hennar tidlegare er dmt for nedlasting og deling av svrt grove overgrepsbilete- og videoar av barn.
Den intense kontakten mellom nabomannen i 30-ra og den d tte r gamle jenta har tidlegare vore tema i retten. Kvinna oppdaga dei omfattande samtaleloggane p nettbrettet hennar og vart uroleg.
Fostermoren forberedte jenten p nye tilrettelagte avhr i januar 2021.
I januar 2021 nrma det seg nytt tilrettelagd avhyr med politiet.Fostermoren er utdannet frskolelrer og har vrt avdelingsleder i en barnehage. Og burde ha visst bedre.
Nokre dagar fr sette fostermora seg ned med jenta og prata om kor viktig det var fortelje om korleis ein hadde det.
Ho visste ikkje kva ho skulle snakke med politiet om. D foreslo eg at vi skreiv ned ja/nei-sprsml, sa kvinna.
Ho ramsa opp sprsml som syns du det var rart, var det ekkelt, sg du noko du ikkje ville sj og har han tatt deg andre plassar p kroppen.
Jenta svara ja p alle desse sprsmla og noterte ned i dagboka ho fekk av fostermora.
Kvinna opplevde at jenta no var byrja opne seg. Det blei fleire samtalar dei neste dagane.
Det var ho som var ivrig p skrive i dagboka og hadde lyst til fortelje, det m eg presisere. Eg ville ikkje at ho skulle lukke seg.
Jenten fikk skryt da hun fortalte om overgrep.
Advokat Kai-Inge Gavle forsvarar den tiltalte nabomannen.Ut fra det som er beskrevet, er det vanskelig se for seg at noen av de tiltalte kan bli dmt p dommeravhrene av jenten.
Han las opp fr notata til kvinna der det kjem fram at ho har high-fiva med jenta og gitt enormt med skryt etter at ho har fortald om overgrep.
Kan det pverke iveren hennar til fortelje?, spurde Gavle.
Fostermoren skulle ha overlatt dommeravhrene til de som har opplring og utdanning i avhre barn.
Det som mtte finnes av andre beviser mot de tiltalte er vanskelig f noen oversikt over for meg.
Jeg ser at forsvarerne nevner Bjugnsaken. Ikke rart det. Mange likhetstrekk her.
TV2 har flere artikler om saken. Google "Incestsaken p Vestlandet" s kommer de opp.
Jeg synes du skal vre forsiktig med skrive s ensartet om saken. Nrk skriver dette:
Foreldreparet, en mann i 50-rene og en kvinne i 40-rene, er tiltalt for grove voldtekter av barna.
Hun var videre klar over at datteren ble utsatt for overgrep fra sin far (...) og uten forske hindre at overgrepene fant sted, str det i tiltalen som er tatt ut mot moren til barna.
Strafferammen for grov voldtekt av barn under 14 r er p 21 rs fengsel. Alle de tre nekter straffskyld.
Barnas far ble dmt til fengsel i ett og et halvt r for ha lastet ned overgrepsbilder fra 2013 til 2015, skriver BT.
https://www.nrk.no/vestland/rullet-o...rep-1.16293740
Med andre ord visste mor at far bedrev overgrep mot datteren, uten gripe inn. At fostermor, som er en fagperson innen barnepedagogikk og er vant til samtale med barn, snakker med fosterbarnet, er ikke s underlig.
Det er ingen grunn til tro at overgrep ikke har skjedd. Vi kan gjerne diskutere omfanget, men ikke faktumet.