• 1
  • 2
2023-08-29, 07:18
Medlem
Hej! Jag undrar hur länge man måste jobba på ett jobb innan det är okej om att be om chefens referens när man söker nytt jobb?
Någon som vet ?
har börjat ett jobb nu och vill bara jobba här för att få en referens för att kunna söka mig vidare så fort som möjligt

Hur länge tycker ni man borde jobba ? Jobbar på ett låglönejobb
Citera
2023-08-29, 07:29
Medlem
Tills du presterar och gör ett gott jobb.
Citera
2023-08-29, 08:06
Medlem
franges avatar
Vad tror du själv? Drar du tidigt så kommer referensen bli att "Jaha det där miffot som inte ens stannade två månader?".
Citera
2023-08-29, 08:10
Medlem
Man-At-Armss avatar
Anställda kommer och går i regel inom låglönejobb och antar att chefer är vana att ge referenser till folk som inte jobbar så länge, exempelvis sommarjobbare.
Hur länge har du jobbat? Har du precis börjat är det för tidigt, kan jag tycka.
Citera
2023-08-29, 08:21
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag undrar hur länge man måste jobba på ett jobb innan det är okej om att be om chefens referens när man söker nytt jobb?
Någon som vet ?
har börjat ett jobb nu och vill bara jobba här för att få en referens för att kunna söka mig vidare så fort som möjligt

Hur länge tycker ni man borde jobba ? Jobbar på ett låglönejobb

Chefen ber du om arbetsintyg när du slutar.

Det är dina arbetskamrater du ber ställa upp som referenser, och det känner du nog i magen om det passar eller inte.
Citera
2023-08-29, 08:22
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Beror på hur lång upplärningsperioden är.
Är det ett jobb på ICA så räcker det säkert att du varit där en månad.
Är det dock en mer komplicerad roll så skulle jag säga åtminstone ett år.
Citera
2023-08-29, 08:22
Medlem
Man-At-Armss avatar
Det ser inte heller så förtroendeingivande ut på ditt cv om du har med ett jobb där du bara stannade några dagar eller veckor.
Citera
2023-08-29, 08:25
Medlem
vichy6s avatar
Söker du nytt och ber ombedd att ge referenser så kan du såklart fråga din chef om ni har en ok kontakt. Finns många skäl att byta jobb. Annars kan en kollega fungera.
Citera
2023-08-29, 08:26
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
exakt 3 dagar

Det finns inget exakt svar på din fråga. Det är kopplat till din prestation. Jobba du på och visa framfötterna så kommer du att märka när du blir uppskattad på ditt jobb.

Minst 1 eller ett par månader i allafall.
Citera
2023-08-29, 09:26
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Chefen ber du om arbetsintyg när du slutar.

Det är dina arbetskamrater du ber ställa upp som referenser, och det känner du nog i magen om det passar eller inte.

Frågar folk generellt sina arbetskamrater, alltid haft chefer, uppdragsgivare eller projektledare eller liknande?
Att ha sina arbetskamrater som referenser känns som att man är ett halvt steg från att fråga sina polare.
Citera
2023-08-29, 09:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Frågar folk generellt sina arbetskamrater, alltid haft chefer, uppdragsgivare eller projektledare eller liknande?
Att ha sina arbetskamrater som referenser känns som att man är ett halvt steg från att fråga sina polare.

Chefer vet ca. noll om vad folk gör på jobbet och om de är bra eller ej, och det vet rekryterande beslutsfattare. En arbetsköpare vill se intyg på att du faktiskt jobbat någonstans och vad din roll formellt innefattade. Det finns i arbetsintyget.

För att få veta om du går att samarbeta med och om du gör vad du ska eller är problematisk på något vis vill de snacka med arbetskamrater om. Samma gäller utfall av projekt du genomfört, arbetskamrater vet om du försöker sno åt dig äran för något som andra egentligen gjort eller om det du påstod i ansökningshandlingarna stämmer.

Har du bara en chef att komma med är det en varningssignal.
Citera
2023-08-29, 10:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Tyvärr verkar många tro att en referens från en kollega går bra. Jag har aldrig och kommer aldrig att anställa någon som bara har en kollega som referens.

Inte heller anställer man hoppjerkor som skuttat runt mellan en massa olika arbeten. I TS fall här skulle jag säga minst två år men det beror ju lite på vad det nya arbetet är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in