2023-08-29, 21:18
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
När var sommaren? Jag måste ha missat den

Maj-Juni var snustorr med 30+ på sydkusten, så inte konstigt att banvallar, broar, vägar mm undermineras när väl regnet kommer.
Citera
2023-08-29, 21:43
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Problemet ÄR Trafikverkets brist på kunskap, och alldeles för många anställda som inte vet vad de sysslar med.
Det är akademiker som inte skulle klara av ett vanligt jobb, som nu sitter och hittar på nya regler (för att motivera sin egen lön) som stjälper istället för hjälper.

Varenda myndighet idag lider av detta problem.

Detta är 100 % problemet.

Grundproblemet är expansionen av högskoleväsendet. Detta leder till att medelklassen i högre utsträckning använder sina sociala nätverk för att erövra tjänstemannapositioner. Dessa tar då över på bekostnad av begåvningarna. Detta har lett till att antalet tjänstemän ökat lavinartat - trots den administrativa effektivisering som IT-revolutionen erbjudit. När väl medelmåttorna armbågat sig in vid exempelvis ett ämbetsverk kommer de att göra det de kan: intrigera, sätta sociala spelregler framför kompetens, anställa varandras vänner och barn osv. Den verksamhetsspecifika kompetensen hamnar i bakgrunden och administration, samordnare, ledarskap och koordinatorer och strateger hamnar i förgrunden. I slutändan finns inte ens den specialistkunskap som behövs för att genomföra och kvalitetssäkra upphandlingar. Det kan finnas tre fyra lager av projektledare som bara koordinerar och helt saknar erfarenhet.

Just trafikverket är en okontrollerad amöba bestående av denna typ av parasiter.

Tyvärr måste man också konstatera att mycket feminism, feministiska nätverk och kvinnligt chefskap är inblandat i detta förfall. Det blir fokus på formalia och regler, bisarra juridiska spetsfundiga tolkningar samt sociala spelregler - medan fakta och handlingskraft samt effektivitet hamnar i bakgrunden.

Tidigare satte man de mest seniora och erfarna personerna i nyckelpositioner som utredning, strategi och projektledare. Idag anställer man nyutbildade kvinnor direkt från universitetet på dessa positioner. Och det är inte riktigt deras fel heller att de inte kan leverera något annat än formulär 1A som de lärt sig vid närmsta högskola - av individer som blev lärare pga de inte passade i yrkeslivet och därför saknar erfarenhet av hur arbete bedrivs där.

Dessa individer är däremot ofta väldigt duktiga på presentationer och att socialisera med varandra på ett politiskt korrekt sätt. Vilket ytterligare ökar deras möjligheter att framstå som kompetenta bland politiker eller andra beslutsfattare som saknar branschspecifik kunskap.

Det är en märklig situation och jag har svårt att tro att det alltid har fungerat likadant. För då hade vi knappast kunnat bygga upp vårt land så pass väl fungerande som det en gång var.

Det vi ser är en samhällelig nedbrytningsprocess.
__________________
Senast redigerad av Berg-Erik 2023-08-29 kl. 21:50.
Citera
2023-08-29, 21:52
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Maj-Juni var snustorr med 30+ på sydkusten, så inte konstigt att banvallar, broar, vägar mm undermineras när väl regnet kommer.

Jo 30 grader plus liksom steker sönder vägar och järnvägar de klarar naturligtvis inte sådana temperaturer, särskilt inte under våren...
Citera
2023-08-29, 22:55
  #40
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Byråkrati, upphandlingar, privata aktörer, lägsta anbud... Ingen aktör utför mer arbete än det absolut nödvändigaste. Detta genomsyrar precis hela det offentliga samhället idag. Ingenting blir gjort utan en specifik arbetsorder och en faktura på det. Och den som borde ha helhetsansvaret har inte längre den kompetensen eftersom man allt mer fjärmat sig från den egentliga verksamheten.

Trafikverket lägger inte räls, Trafikverket underhåller inte signaler, Trafikverket byter inte växlar, Trafikverket kör inte tåg. Vad gör Trafikverket egentligen mer än attesterar fakturor från underleverantörer?
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne

De sköter upphandlingar.
De skriver om gamla kontrakt efter nya "regler" där leverantören måste, läs m.å.s.t.e ljuga för att ö.h.t få vara med att buda om jobbet.

De tillhandahåller även det material som behöver bytas akut, och klarar inte av att leva upp till kraven de själva ställer på lagerhållning och att få fram nya delar.

Du ska ha det lägsta budet, med minimalt antal folk, för att utföra minsta möjliga underhåll och felavhjälpning för att det ska gå runt.
Det betyder att allt som blivit bortglömt i upphandlingen kommer att vara i sämre skick efter 5+2år än det var innan, eftersom att ingen får betalt för att göra jobbet.

Varje nytt kontrakt är inte likt de andra.
Det är nya viten vid missade inställelsetider, nya krav som ingen kan leva upp till.
Det är mängder med kravspecifikationer som måste uppfyllas så att arbetet ofta blir svårt att utföra.
Varje 2-3h arbete planeras säkert under 10h, och när det ska utföras så stämmer inte underlaget så att allt måste ställas in. Det händer flera ggr/vecka.

Det ovanstående är väl en promille av problemen...
Tyvärr är inget av det ni skriver något som förvånar. Det jag undrar är om det finns regler som förhindrar att Trafikverket själv skulle kunna lägga räls, sköta det mesta av underhållet, med mera? Måste det alltid utföras av diverse underleverantörer? Om Trafikverket själv har folk som kan och jobbar med det praktiska, byggandet av järnväg och underhåll av detsamma, då borde de ju också vara bättre på att sköta upphandlingar, i de fall de egna resurserna inte skulle räcka till. Om den praktiska kompetensen inte finns där är det ju heller inte konstigt att det blir som det blir.

Är ju lite som om svenska regioner/landsting inte skulle ha några läkare, sköterskor och undersköterskor anställda, utan endast sköta upphandlingar till lägstbjudande allteftersom folk blir sjuka.
Citera
2023-08-29, 22:57
  #41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Maj-Juni var snustorr med 30+ på sydkusten, så inte konstigt att banvallar, broar, vägar mm undermineras när väl regnet kommer.

A då var jag på jobbet så den missa jag fullständigt
Citera
2023-08-30, 00:15
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tyvärr är inget av det ni skriver något som förvånar. Det jag undrar är om det finns regler som förhindrar att Trafikverket själv skulle kunna lägga räls, sköta det mesta av underhållet, med mera? Måste det alltid utföras av diverse underleverantörer? Om Trafikverket själv har folk som kan och jobbar med det praktiska, byggandet av järnväg och underhåll av detsamma, då borde de ju också vara bättre på att sköta upphandlingar, i de fall de egna resurserna inte skulle räcka till. Om den praktiska kompetensen inte finns där är det ju heller inte konstigt att det blir som det blir.

Är ju lite som om svenska regioner/landsting inte skulle ha några läkare, sköterskor och undersköterskor anställda, utan endast sköta upphandlingar till lägstbjudande allteftersom folk blir sjuka.

Trafikverket kommer att driva några kontrakt i egen regi, tror att de har 3-4st som drar igång inom ett år eller så.
Fast de saknar (iallafall i dagsläget) egen personal så det måste ändå till underentreprenörer.

Men de har kapat att någon annan sköter kontraktet iallafall.

Vi får väl se hur det går...
Citera
2023-08-30, 06:26
  #43
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?

Det är du som ska förklara vad som pågår. Tågstopp är inget nytt i historien. Orsaken är det intressanta. Eftersatt underhåll?

Skittråd för folk som ska klaga om SL och allt möjligt.
Citera
2023-08-30, 11:49
  #44
Medlem
karlgunnars avatar
Problemet är ju att ingen har något ansvar idag.

Skulle man inte kunna leja ut underhållet på så vis att man får ge anbud på en summa bara och sedan får man galna straffavgifter för varenda stoppande eller störande fel, så att underhållsentreprenören är ansvarig för allt på sin sträcka? Visst det kanske blir dyrt men då har man ju en ansvarig part i alla fall. Varenda fel som uppstår är "Jannes spår AB"s fel.
Citera
2023-08-30, 12:58
  #45
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?
Hur jag än letar hittar jag inget alls om oförutsedda förseningar eller inställda tåg på Mälarbanan.

Däremot ett sedan länge planerat banarbete som stämmer in tids- och sträckmässigt:

Citat:
Hallsberg
Linje: Stockholm–Karlstad–Oslo, Stockholm–Göteborg, Stockholm–Västerås–Örebro–Göteborg
Period: 28 augusti – 1 september, 4 – 8 september (dagligen 11:00 – 14:00).
Påverkan: Tågen går en annan väg, ersätts med buss eller ställs in.

Förstår att det är mycket irriterande för dig och andra resenärer, speciellt om SJ inte informerat på ett bra sätt. Jag har själv drabbats av total brist på information om inställda tåg pga banarbete, och dessutom körde ersättningsbussen åt fel håll (chauffören kunde inte svenska) och vi blev till slut avsläppta 2 mil åt fel håll och fick ta oss tillbaka på egen hand.

Men det är ju administrativt klantighet. Anmärkningsvärt eftersom antalet administratörer har ökat kraftigt de senaste decennierna.

https://www.sj.se/sv/trafikinfo/banarbeten/planerade-banarbeten.html
Citera
2023-08-30, 13:12
  #46
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hur jag än letar hittar jag inget alls om oförutsedda förseningar eller inställda tåg på Mälarbanan.

Herre gud det var ju totalstopp lääänge i Ervalla och senast även Kolbäck-Västerås:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fortsatta-problem-med-oversvamningar-paverkar-tagtrafiken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/stopp-i-tagtrafiken-pa-grund-av-oversvamning

Du får ett stort Icke Godkänt i Googlekunskap!
__________________
Senast redigerad av karlgunnar 2023-08-30 kl. 13:14.
Citera
2023-08-30, 13:31
  #47
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Herre gud det var ju totalstopp lääänge i Ervalla och senast även Kolbäck-Västerås:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fortsatta-problem-med-oversvamningar-paverkar-tagtrafiken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/stopp-i-tagtrafiken-pa-grund-av-oversvamning

Du får ett stort Icke Godkänt i Googlekunskap!
Din första länk handlar om en sträcka som inte ingår i Mälarbanan, enligt Trafikverkets definition:

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/sveriges-jarnvagsnat/malarbanan/

Den andra länken berör ett avsnitt av Mälarbanan, men det stoppet verkar bara ha varat i ett drygt dygn. Inte bra med ett sådant stopp, såklart, men det handlar inte om att ”Sveriges järnvägstrafik kollapsar”, som trådrubriken gör gällande.
Citera
2023-08-30, 13:43
  #48
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Din första länk handlar om en sträcka som inte ingår i Mälarbanan, enligt Trafikverkets definition:

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/sveriges-jarnvagsnat/malarbanan/

Den andra länken berör ett avsnitt av Mälarbanan, men det stoppet verkar bara ha varat i ett drygt dygn. Inte bra med ett sådant stopp, såklart, men det handlar inte om att ”Sveriges järnvägstrafik kollapsar”, som trådrubriken gör gällande.

Men din autistiska muppjävel, om inga tåg har kunnat gå på mälarbanan pga översvämningen i Ervalla är det väl för fan påverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in