2023-08-30, 13:49
  #49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Men din autistiska muppjävel, om inga tåg har kunnat gå på mälarbanan pga översvämningen i Ervalla är det väl för fan påverkan.
Såja. Ett gott råd: i det långa loppet lönar det sig inte att kalla sina meddebattörer för saker. Det slår bara tillbaka på dig själv.

Om du läser startinlägget så framgår det klart och tydligt att det handlar om Mälarbanan. Då duger det inte att komma dragande med stopp på sträckor som inte tillhör Mälarbanan.

Och även om jag kan hålla med om att det råder stora brister i svensk järnvägstrafik så är trådrubriken kraftigt missvisande.

Sannolikt är det så, att trådstartaren är rejält frustrerad efter att ha har råkat ut för inställda tåg, och att SJ och Trafikverket varit dåliga på att informera. Men det betyder ju inte att vare sig Mälarbanan eller svensk järnvägstrafik är på väg att kollapsa.
Citera
2023-08-30, 13:53
  #50
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Såja. Ett gott råd: i det långa loppet lönar det sig inte att kalla sina meddebattörer för saker. Det slår bara tillbaka på dig själv.

Om du läser startinlägget så framgår det klart och tydligt att det handlar om Mälarbanan. Då duger det inte att komma dragande med stopp på sträckor som inte tillhör Mälarbanan.

Och även om jag kan hålla med om att det råder stora brister i svensk järnvägstrafik så är trådrubriken kraftigt missvisande.

Sannolikt är det så, att trådstartaren är rejält frustrerad efter att ha har råkat ut för inställda tåg, och att SJ och Trafikverket varit dåliga på att informera. Men det betyder ju inte att vare sig Mälarbanan eller svensk järnvägstrafik är på väg att kollapsa.

Det står så här: "På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. "

TRAFIKEN står det. TRAFIKEN. TRAFIKEN påverkades å det grövsta!! Det står inte att det är specifikt fel på just den fysiska mälarbanan. Sluta vara så in i bomben autistisk.
Citera
2023-08-30, 13:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Såja. Ett gott råd: i det långa loppet lönar det sig inte att kalla sina meddebattörer för saker. Det slår bara tillbaka på dig själv.

Om du läser startinlägget så framgår det klart och tydligt att det handlar om Mälarbanan. Då duger det inte att komma dragande med stopp på sträckor som inte tillhör Mälarbanan.

Och även om jag kan hålla med om att det råder stora brister i svensk järnvägstrafik så är trådrubriken kraftigt missvisande.

Sannolikt är det så, att trådstartaren är rejält frustrerad efter att ha har råkat ut för inställda tåg, och att SJ och Trafikverket varit dåliga på att informera. Men det betyder ju inte att vare sig Mälarbanan eller svensk järnvägstrafik är på väg att kollapsa.

Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Det står så här: "På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. "

TRAFIKEN står det. TRAFIKEN. TRAFIKEN påverkades å det grövsta!! Det står inte att det är specifikt fel på just den fysiska mälarbanan. Sluta vara så in i bomben autistisk.
Här diskuteras stoppet på SJKs forum: https://www.postvagnen.com/node/5101
Citera
2023-08-30, 13:57
  #52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
En del i branschen (jag arbetar inte på järnvägen men har en del bekanta som gör) skyller delvis det här på sammanslagningen mellan banverket och vägverket. Man anser att "bilbanorna" prioriteras framför "tågbanorna".

Det kan nog vara så eftersom försämringarna uppkom efter sammanslagningen.

Det verkar dessutom finnas krafter som vill splittra upp trafikverket i ett banverk och ett vägverk igen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/uppdelning-av-trafikverket-i-ett-banverk-och-ett_h9022951/
Lite OT men...
Splittra?
Låter som om du ser det som negativt, men jag kan tolka det fel.
Trafikverket har väl inte gått från klarhet till klarhet direkt?
Vad har de åstadkommit som inte VV och SJ klarade av att sköta?
Anställa ännu fler byråkrater och håva ut dyra konsultpengar är väl det TV mest är känt för?
Citera
2023-08-30, 14:02
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Lite OT men...
Splittra?
Låter som om du ser det som negativt, men jag kan tolka det fel.
Trafikverket har väl inte gått från klarhet till klarhet direkt?
Vad har de åstadkommit som inte VV och SJ klarade av att sköta?
Anställa ännu fler byråkrater och håva ut dyra konsultpengar är väl det TV mest är känt för?
Nejnej, jag tror det vore bra att dela upp Trafikverket på ett Banverk och ett Vägverk.

Ber om ursäkt för dåligt ordval.
Citera
2023-08-30, 22:45
  #54
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Trafikverket kommer att driva några kontrakt i egen regi, tror att de har 3-4st som drar igång inom ett år eller så.
Fast de saknar (iallafall i dagsläget) egen personal så det måste ändå till underentreprenörer.

Men de har kapat att någon annan sköter kontraktet iallafall.

Vi får väl se hur det går...
Fast Trafikverket kan i varje fall stoltsera(?) med att ha flest kommunikatörer av alla svenska myndigheter. Så den typen av personal har de ju faktiskt gott om. Säger tyvärr mest något om hur illa ställt det är på Trafikverket.
I absoluta tal har Polisen näst flest kommunikatörer av våra myndigheter, 187 stycken, slagen endast av Trafikverket som har 197 kommunikatörer på bara dryga fjärdedelen så många anställda.
Kommunikationsavdelningarnas strategi verkar i dag mer handla om att måla över rostfläckarna än att åtgärda uppkomsten av rosten. Om Trafikverket exempelvis underhållit våra stambanor så hade vi kunnat undvika en situation där kommunikatörer tvingats informera arga resenärer om varför ett flertal järnvägssträckor nu under sommaren stängs av. Har Trafikverket satsat på kommunikatörer i stället för tekniker som i tid skulle ha kunnat byta ut gamla växlar och säkra funktionen hos utsatta kontaktledningar?
https://www.di.se/debatt/kommunikatorer-malar-over-rosten-pa-samhallskroppen/
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2023-08-30 kl. 22:50.
Citera
2023-08-30, 22:50
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Fast Trafikverket kan i varje fall stoltsera(?) med att ha flest kommunikatörer av alla svenska myndigheter. Så den typen av personal har de ju faktiskt gott om.
I absoluta tal har Polisen näst flest kommunikatörer av våra myndigheter, 187 stycken, slagen endast av Trafikverket som har 197 kommunikatörer på bara dryga fjärdedelen så många anställda.
Kommunikationsavdelningarnas strategi verkar i dag mer handla om att måla över rostfläckarna än att åtgärda uppkomsten av rosten. Om Trafikverket exempelvis underhållit våra stambanor så hade vi kunnat undvika en situation där kommunikatörer tvingats informera arga resenärer om varför ett flertal järnvägssträckor nu under sommaren stängs av. Har Trafikverket satsat på kommunikatörer i stället för tekniker som i tid skulle ha kunnat byta ut gamla växlar och säkra funktionen hos utsatta kontaktledningar?
https://www.di.se/debatt/kommunikatorer-malar-over-rosten-pa-samhallskroppen/

Jag har för mig att det idag går ca 20kr per satsad hundring till att laga spåret, och resten försvinner till Trafikverket och Transportstyrelsen (som ansvarar för Trafikverket).
__________________
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-08-30 kl. 22:55.
Citera
2023-08-31, 14:34
  #56
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hur många juristtjänster skulle man kunna spara in om ett återinrättat Banverk istället bara skötte alltihop i egen regi? Utan att veta så gissar jag att det ständigt pågår en kamp mellan utförare och beställare att hitta respektive täppa till kryphål i kontrakten. Jag har ju hört exempel från byggbranschen där till exempel elfirmor lusläser förfrågningsunderlagen för att hitta kryphål, lägger ett anbud där man de facto går med förlust och sedan tar igen vinsten på Ändrings och tilläggsarbeten. "Va, ska lampan lysa också? Det stod inte i den tekniska beskrivningen. vi fixar men det kostar extra..."
Det dyker upp många extrakostnader efter att Trafikverket har skrivit kontrakt med entreprenörer också:
I Riksrevisionens rapport 2020:17 visar att staten inte får ut så mycket järnvägsunderhåll som är möjligt att få ut av de satsade pengarna. En orsak är att de avtal som sluts med entreprenörer genomgående blir dyrare än vad man kommit överens om. I genomsnitt har kontrakten fördyrats med 74 procent.
Tanken med att konkurrensutsätta järnvägsunderhållet var väl att det skulle leda till besparingar, men det verkar tveksamt om det verkligen har blivit så. Det verkar snarast ha lett till en ökad mängd av administratörer och jurister som genomför och överklagar upphandlingar, samt att underhållet ofta har stora brister. Bör staten att återta ansvaret för järnvägsunderhållet? Eller är det naivt att tro att det vore en bra lösning?
EU ställer krav på konkurrensutsättningen av driften av järnväg, men inte på att underhållet ska konkurrensutsättas.
Det är möjligt för staten att återta ansvaret helt eller delvis för järnvägsunderhållet. Det har skett i Storbritannien, Nya Zeeland och i Norge.
https://www.dagensarena.se/opinion/s-bor-ta-initiativ-att-staten-ska-ta-tillbaka-jarnvagsunderhallet/

Citaten är tagna från ett par socialdemokrater, men liknande tankegångar finns hos SD.
Citera
2025-01-07, 19:22
  #57
Medlem
Samma sak med vägplanering och underhåll, snöröjningen har blivit under all kritik fom senaste åren. Dom gör inget åt det och skyller ifrån sig totalt. Det läggs drivor mitt på överfarter och så gjorde man aldrig för bara ett fåtal år sen! Vissa gångvägar plogas inte alls även fast det ska plogas. Detta är enormt dåligt för att vara ett land som Sverige! Hoppas det är fler som har tänkt på det här och klagat.
Citera
2025-01-08, 14:01
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
Samma sak med vägplanering och underhåll, snöröjningen har blivit under all kritik fom senaste åren. Dom gör inget åt det och skyller ifrån sig totalt. Det läggs drivor mitt på överfarter och så gjorde man aldrig för bara ett fåtal år sen! Vissa gångvägar plogas inte alls även fast det ska plogas. Detta är enormt dåligt för att vara ett land som Sverige! Hoppas det är fler som har tänkt på det här och klagat.

De gjorde en super tabbe i Sthlm för 15år sen (kommer inte ihåg exakt när det var).
En entreprenör räknade hem upphandlingen och började ploga när snön kom.
De plogade ut all snö på vägarna till trottoarerna (gång/cykeltrafik i hela centrala Sthlm) och Trafikverket hade alltså missat den delen i kontraktet…

Det är så allt ser ut numera, ett jävla tjafsande om vad som står i kontraktet, medans folket har ett helvete att ta sig fram, snövallar överallt och allt visar på hur jvla dysfunktionellt systemet är idag.

Hur svårt kan det va liksom?
Citera
2026-06-19, 18:23
  #59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Eländet i tågtrafiken har nu nått nära systemhotande proportioner. På grund av "oväder" (=vanligt höstregn något tidigare än beräknat) har trafiken på Mälarbanan i princip slutat fungera. Ersättningsbussar sätts in på de flesta avgångar. Man behöver inte visa någon biljett på bussen och man kan begära ersättning från SJ, vilket jag utgår från att de flest gör i ren ilska. Hela samhället måste blöda kopiösa mängder pengar. Så sitter folk och diskuterar olika futuristiska idéer om järnvägen, höghastighetståg med mera. Vad lever ni i för verklighet? Vi andra lever i närmast u-landsliknanden förhållanden vad gäller infrastrukturen. SJ/Trafikverket kunde inte vara mer tydliga i sitt budskap: Köp en bil om du vill komma någonstans i tid.

Frågeställning: Vad i helvete är det som pågår?


Vad som händer i Sverige vad gäller järnvägen kan man inte säga annat än att hur dåligt det fungerar är ett tecken på korruption i landet. Pengar hamnar på fel ställe, helt enkelt. Järnvägen är underfinansierad. Därför uppstår försenade/inställda tåg alltför ofta.
Bara för att jämföra: Frankrike har både snabbare och punktligare tåg än Sverige. Franska staten lägger mer pengar på underhåll och utveckling av järnväg än våra politiker.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in