2023-08-29, 11:58
  #13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Sjukt att MTR lyckades skriva in det i avtalet.
Normalt sett så får man väl ta en försäkring för såna saker.

Ytterligare ett bevis på hur korkade de ansvariga är gällande upphandlingar.

Dumma, naiva Sverige... Ja MTR är vidriga. Pendeltågseländet fortsätter och nu ger de bara 22 kr i ersättning för biljetterna som man inte kunde använda. Har man mpnads/årskort får man på sin höjd taxi-ersättning.
Så om man bara får 22 kr i ersättning får man överklaga.

Fruktansvärt att se hur det påverkar folk. SVT hade i morse en chatt om pendeltågskaoset och folk skriver att de tar av sin lilla fritid och går upp +1h tidigare än vanligt men kommer ändå inte i tid. Folk från Södertälje cyklar in till stan (1,5h enkel resa). Mängder med folk som berättar att de bytt arbetsplats till närmare pga trafik-osäkerheten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/chatt-hur-drabbas-du-av-pendlarkaoset
Citera
2023-08-29, 12:20
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
"Vanligt höstregn tidigare än beräknat" Du bor inte i Sverige va?

Vad är det då om det inte är höstregn?
Citera
2023-08-29, 12:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Problemet ÄR Trafikverkets brist på kunskap, och alldeles för många anställda som inte vet vad de sysslar med.
Det är akademiker som inte skulle klara av ett vanligt jobb, som nu sitter och hittar på nya regler (för att motivera sin egen lön) som stjälper istället för hjälper.

Varenda myndighet idag lider av detta problem.
Jo du har nog helt rätt i det, jag var litet försiktig eftersom jag alltså inte är en del av branschen.

Det är möjligt att fler myndigheter dras med det här men jag tycker det verkar som Trafikverket är sämst. Åtminstone i järnvägsdelen.
Citera
2023-08-29, 12:33
  #16
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Vad är det då om det inte är höstregn?

Det har regnat konstant sedan slutet på Juni och varit en ordentlig storm med översvämningar som följd. Men det kanske är vanligt höstväder för dig?
Citera
2023-08-29, 12:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
En del i branschen (jag arbetar inte på järnvägen men har en del bekanta som gör) skyller delvis det här på sammanslagningen mellan banverket och vägverket. Man anser att "bilbanorna" prioriteras framför "tågbanorna".

Det kan nog vara så eftersom försämringarna uppkom efter sammanslagningen.

Det verkar dessutom finnas krafter som vill splittra upp trafikverket i ett banverk och ett vägverk igen: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/uppdelning-av-trafikverket-i-ett-banverk-och-ett_h9022951/

Det finns gott om rejält eftersatta vägar också.
Citera
2023-08-29, 13:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Det finns gott om rejält eftersatta vägar också.
Så är det säkert men järnvägsinfran har ju eftersatts länge.
Citera
2023-08-29, 13:21
  #19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Det finns gott om rejält eftersatta vägar också.

Jag har aldrig tidigare sett så mycket hål och till och med rena kratrar på vägarna. Och inte bara på ensliga platser utan även i tätbebyggda områden där det förekommer mycket trafik. Vi pratar hål som är både stora och djupa, känns som om hjulaxeln skulle kunna knäckas om man har otur.

Så ja, det är inte bara järnvägen som är kraftigt eftersatt.

Men alla vet väl vid det här laget vad Sverige valt att lägga pengarna på i stället.
Citera
2023-08-29, 13:28
  #20
Medlem
karlgunnars avatar
Just nu stopp för all tågtrafik genom Stockholms Södra, vilket ju är sveriges mest trafikerade sträcka. "Signalfel"...
Citera
2023-08-29, 13:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag har aldrig tidigare sett så mycket hål och till och med rena kratrar på vägarna. Och inte bara på ensliga platser utan även i tätbebyggda områden där det förekommer mycket trafik. Vi pratar hål som är både stora och djupa, känns som om hjulaxeln skulle kunna knäckas om man har otur.

Så ja, det är inte bara järnvägen som är kraftigt eftersatt.

Men alla vet väl vid det här laget vad Sverige valt att lägga pengarna på i stället.
Trots mycket bättre klimat i stora delar av landet så har ju exempelvis USA mycket sämre vägstandard. Särskilt med tanke på hur många invånare de har och hur beroende de är av vägtransporter.
Citera
2023-08-29, 13:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Just nu stopp för all tågtrafik genom Stockholms Södra, vilket ju är sveriges mest trafikerade sträcka. "Signalfel"...
JA. Se där . . .
Citera
2023-08-29, 13:58
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag har aldrig tidigare sett så mycket hål och till och med rena kratrar på vägarna. Och inte bara på ensliga platser utan även i tätbebyggda områden där det förekommer mycket trafik. Vi pratar hål som är både stora och djupa, känns som om hjulaxeln skulle kunna knäckas om man har otur.

Så ja, det är inte bara järnvägen som är kraftigt eftersatt.

Men alla vet väl vid det här laget vad Sverige valt att lägga pengarna på i stället.
Trafikverket har bara ansvar för vägar utanför tätbebyggda områden.

Innanför har kommunerna ansvar.

Länk: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skotervi-vagar/
Citera
2023-08-29, 14:04
  #24
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Trafikverket har bara ansvar för vägar utanför tätbebyggda områden.

Innanför har kommunerna ansvar.

Länk: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-skotervi-vagar/

Tack för info. Jag ser förfallet i båda typerna av område dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in