2006-08-01, 15:59
Medlem
Vid en diskussion framtogs hrska tongngar mot neoliberalism eller nyliberalism. Jag har lite svrt att avgra vad som r nytillkommet i neoliberalismen frn den klassiska liberalismen och vore tacksam om ngon kunde vgleda mig.
Citera
2006-08-01, 18:05
Medlem
Realizts avatar
Jag ser nyliberalism som en slags propagandaetikett som icke-liberaler (d.v.s. tvngsstatister av alla sjlvmlade kulrer) hittade p fr att beteckna vndningen frn 1970-talets djupa kommunistifiering av hela vrlden, till den frihetsrrelse som Thatcher och Reagan kom att bli personliga symboler fr p 1980-talet nr de fredligt krossade vrldskommunismen genom att ka sina medborgares frihet och drmed uppn total ekonomisk, militr och miljmssig verlgsenhet ver det mer politiska, och drmed per definition p alla stt alltid underlgsna, systemet i st.

Likas r "hgerextremism" en ljlig propagandaetikett som icke-liberaler klistrat p liberalismen (liksom etableradae politister tapetserar samma etikett ver andra politister som de fr guerillakrig mot, just nu frmst nationalisterna). Liberalism r varken hger eller vnster eller center eller nt annat. Liberalism finns inte p den politiska kartan. Liberalism r frihet vilket r detsamma som anti-politik.

Det kan dock finnas halvt frvirrade liberaler som p ngot stt har frskt "frnya" frihetens eviga vrden och sjlva satt en ny etikett p det. Jag har i s fall missat historien om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in