Citat:
Ursprungligen postat av
Kottkompott
Det finns bara tre lägen då vattenkylning är bättre än en rejäl luftkylning:
1. Du har ett superlitet chassi som du kan klämma in 240 eller 280mm radiator i, men inte någon vettig luftkylare.
2. Du måste ha en extremt överklockad processor och har dessutom råd att lägga minst 4-5000 på specialbyggd vattenkylning.
2. Du blir mobbad på dreamhack om du inte har vattenkylare.
Vattenkylare är mycket dyrare i drift och inköp, har större risk att gå sönder, låter oftast mer p.g.a. pumpen och har i nästintill aldrig bättre prestanda än t.ex. en Dark Rock Pro 4 eller NH-D15.
Och som sagt, denna eventuellt högre prestanda är endast relevant vid extrem överklockning parat med extremt dyra vattenkylare.
Jag tycker vattenkylningen främst är för GPU:n (vilket var vad TS frågade om också).
Det är klart dyrt att bygga ordentlig vattenkylning och troligen inte värt för de flesta men är man lite prylnörd och gillar att pilla med grejer så kan det vara värt det. En grej jag gillar med vattenkylning är segheten, dvs uppvarvning av fläktar sker långsamt så det känns inte lika hysteriskt som om man kör luftkylt och fläktarna varvar upp och ner för minsta lilla.
Jag har ett ganska litet chassie och bara en 280mm kylare i fronten till CPU (i7 13700k) + GPU (RTX 3080) men vattnet hinner inte värmas upp för det jag brukar använda datorn till, tex när jag kör kodar video i Adobe Premiere eller kör korta hårdbelastningar av CPU:n, så fläktarna varvar aldrig upp i normala fall. Undantaget är ju om jag kör spel, då varvar fläktarna upp efter några minuter. Men jag spelar inte så mkt och brukar ha hörlurar på isåfall.
Men det är helt klart en hel vetenskap att bygga vattenkylt och få det perfekt. T.ex. satsade jag efter mycket prövande med olika fläktar till slut på dyra högkvalitetsfläktar (140mm beQuiet silent wings 3/4) som inte surrar och ger resonansproblem. Noctua, som jag trodde var bäst, prövades först men gav sämre luftflöde i förhållande till ljudnivå och dessutom hade dom ett jobbigt hörbart resonansljud vid 600-700rpm. Med bra fläktar hör man bara ett dovt sus från själva luftflödet. Pumpen måste vara gummiupphängd och då låter den absolut ingenting om man håller sig under varvtalet där den ger resonansvibrationer (tror det var runt 1600rpm på min pump) så jag har den på en kurva mot vattentemp så den håller sig inom varvtalet 1000-1400rpm. Det räcker gott och väl och ger samma kylning som om jag kör den på fullt (4800rpm). CPU-blocket måste också vara bra kvalitet så jag körde på det bästa/dyraste jag hittade, EK Quantum Magnitude. Mycket effektivt jämfört med Corsairs som jag använde innan. Särskilt 13700k och liknande (intel) behöver ganska bra vattenblock. Grafikkortet körde jag på Corsair och det fungerar jättebra men jag var tvungen att staga upp det så det inte skulle svikta för mycket. Corsairs vattenblock sitter nämligen inte med stöd i kontaktplattan utan bara mot PCB. En annan bra grej att tänka på är att skaffa moderkort med inbyggd tempsensorkontakt så man kan ha allting temp-reglerat genom BIOS utan att behöva ha ytterligare en pryl i chassit (typ Corsair Commander) med tillhörande buggiga mjukvara.
Ja, jag nördade ner mig ganska mkt när jag byggde systemet men helnöjd till slut så kommer förmodligen bygga nästa dator med samma chassie, kylningsloop och fläktar. PM:a mig om ni behöver hjälp eller tips med något vattenkylningsrelaterat.