• 1
  • 2
2023-08-28, 20:24
Medlem
L3nn4rts avatar
Visste själv inte att det fanns, trodde bara det existerade till processor. Måste vara det största tecknet på att man börjar bli gammal.

Jag har ett Geforce RTX 3070 Ti och tycker att det låter ganska mycket när jag spelar krävande spel och eftersom jag är en sån som stör mig på en dator som låter mycket så vill jag få den så tyst som möjligt.

Ni som har vattenkylning till grafikkortet, är det värt det om man jämför med fläktar?
Jag har orginalfläktarna på kortet och har aldrig bytt fläktar tidigare på grafikkort. Kan man ens göra det?

Finns det bättre fläktar i så fall att köpa till mitt grafikkort som skulle kyla bättre samtidigt som de håller en lägre ljudnivå när det får jobba?

Jag har vattenkylare till processorn: "Corsair Hydro H80i v2" och antar att jag i så fall bör hålla mig till samma tillverkare om jag också vill ha vattenkylning till grafikkortet för att undvika konflikter?

Ni som är insatta, är det värt att skaffa vattenkylning till grafikkort eller rekommenderar ni bättre fläktar?
Citera
2023-08-28, 20:54
Medlem
Kottkompotts avatar
Det finns bara tre lägen då vattenkylning är bättre än en rejäl luftkylning:

1. Du har ett superlitet chassi som du kan klämma in 240 eller 280mm radiator i, men inte någon vettig luftkylare.

2. Du måste ha en extremt överklockad processor och har dessutom råd att lägga minst 4-5000 på specialbyggd vattenkylning.

2. Du blir mobbad på dreamhack om du inte har vattenkylare.

Vattenkylare är mycket dyrare i drift och inköp, har större risk att gå sönder, låter oftast mer p.g.a. pumpen och har i nästintill aldrig bättre prestanda än t.ex. en Dark Rock Pro 4 eller NH-D15.
Och som sagt, denna eventuellt högre prestanda är endast relevant vid extrem överklockning parat med extremt dyra vattenkylare.
Citera
2023-08-28, 22:06
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

1. Du har ett superlitet chassi som du kan klämma in 240 eller 280mm radiator i, men inte någon vettig luftkylare.

2. Du måste ha en extremt överklockad processor och har dessutom råd att lägga minst 4-5000 på specialbyggd vattenkylning.

Vattenkylare är mycket dyrare i drift och inköp, har större risk att gå sönder, låter oftast mer p.g.a. pumpen och har i nästintill aldrig bättre prestanda än t.ex. en Dark Rock Pro 4 eller NH-D15.
Och som sagt, denna eventuellt högre prestanda är endast relevant vid extrem överklockning parat med extremt dyra vattenkylare.

Och inget av det du skrev har med ts fråga att göra.

Till TS

Beroende på vad du har för chassi kan det både bli enkelt och svårt att få in vattenkylning för GPU.

Problemet med GPU vattenkylning är att det inte finns många färdiga "slutna system" som verkar va något att ha.

Och då är det läsa in sig på en hel del och modda runt med rör själv etc.
Citera
2023-08-28, 22:16
Medlem
För dig är det inte värt det nej
Citera
2023-08-28, 22:21
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo

Till TS

Beroende på vad du har för chassi kan det både bli enkelt och svårt att få in vattenkylning för GPU.

Problemet med GPU vattenkylning är att det inte finns många färdiga "slutna system" som verkar va något att ha.

Ok, tack för svaret.

Vad har du för åsikt angående att eventuellt byta ut fläktarna på grafikkortet? Är det vanligt att man gör så idag om man tycker att stockfläktarna låter som en lövblås när kortet får jobba lite extra?
Citera
2023-08-28, 22:36
Medlem
Det är väl upp till dig själv att avgöra om det är värt en 7-8 tusen kr för att få det tystare. Färdiga kit för grafikkortet finns inte, iallafall inget bra. Det är custom som gäller och då är det radiator, block för cpu och grafikkort, pump och reservoar, anslutningar och slang som ska inhandlas och få plats i chassit.

Huvudvärken och pengarna det kostar är inte värt om det enbart är för ljudnivån, då är det nog bättre att införskaffa ett par hörlurar som stänger ute allt oljud.

Man ska inte glömma att det är mycket större risk att paja sin dator totalt när man vattenkyler. Vatten och el är inte bra ihop.
Citera
2023-08-28, 23:07
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ok, tack för svaret.

Vad har du för åsikt angående att eventuellt byta ut fläktarna på grafikkortet? Är det vanligt att man gör så idag om man tycker att stockfläktarna låter som en lövblås när kortet får jobba lite extra?

Med tanke på att det mer eller mindre inte är någon som byter fläktarna så vet jag faktiskt inte.

Fläktarna på GPU:erna är ju där för att kyla när det blir varmt.

Min låter även det som en lövblås. Men har ett bra chassi nu med grymt genomflöde som gör grafikkortets fläktar inte behöver jobba lika mycket. Innan jag bytte så blåste det ju mer eller mindre varm luft på kortet då all luft i chassit var varmt.

nu under tryck når det inte samma temp.

Jag skulle testa och se vad du har för temp på allt i burken när du spelar genom t.ex HW monitor.

Nu med rätt luftflöde i resten av lådan så ligger grafikkortet på ca 70-80 mot vad det låg innan som var närmare 100
Citera
2023-08-28, 23:26
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo

Till TS

Hoppsan sa, där får man för att man blivit lat och bara läser rubriken.

Jag skulle säga att det inte är värt det på ett 3070.
80-serien typ, 90-serien absolut.

Bättre att köpa vanlig eftermarknadskylare med endast kylare och fläktar då 3070 inte blir så hett.
Citera
2023-08-28, 23:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det så att din GPU har coil whine?
Har du kollat fläktkurvan om den går att ändra? Med tanke på din GPU är det inte så många spel som ska få upp det i temp.
Hur är det med damm i lådan?
Har du gjort rent filter i lådan?
Vad har du för andra fläktar i lådan? Original eller har du bytt?
Är fläktarna i lådan satta åt rätt håll?
Vad är det för låda?

Vattenkylning är inte alltid bättre idag då luftkylning blivit riktigt effektivt. Vattenkylning är dessutom väldigt krångligt att bygga själv plus att det är svindyrt med alla delar som behövs.
Citera
2023-08-29, 01:56
Medlem
Inlägget ovan har några bra förslag.

Finns flera sätt att få ner ljudet på grafikkortet, jag skulle börja uppifrån och arbeta mig ner tills problemet blir löst:
Kolla temperaturer och fläkthastiget, anteckna.
Felsök problem, stanna en fläkt i taget för att kolla vilken/vilka som låter mest, kolla om andra med samma modell har samma problem, hur löste dem det?
Ändra fläktkurva så grafikkortet går varmare och tystare vid låg/medelbelastning.
Fixa till kabeldragning, möblering i chassi så det cirkulerar kall luft till gpu istället för varm luft/ingen luft, kanske kan flytta fläkt/kabel/hårddisk?
Ha frontfläktar som blåser mot gpu (vissa chassin har kanske 1x120 i fronten men har plats för 2x140).
Flytta radiator för cpuvattenkylning från frontintag till topputblås.
Undervolta gpu med befintliga frekvenser och kör stresstest för att kolla stabilitet.
Senast redigerad av fakeentity 2023-08-29 kl. 02:00.
Citera
2023-08-29, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott

Jag tycker vattenkylningen främst är för GPU:n (vilket var vad TS frågade om också).

Det är klart dyrt att bygga ordentlig vattenkylning och troligen inte värt för de flesta men är man lite prylnörd och gillar att pilla med grejer så kan det vara värt det. En grej jag gillar med vattenkylning är segheten, dvs uppvarvning av fläktar sker långsamt så det känns inte lika hysteriskt som om man kör luftkylt och fläktarna varvar upp och ner för minsta lilla.

Jag har ett ganska litet chassie och bara en 280mm kylare i fronten till CPU (i7 13700k) + GPU (RTX 3080) men vattnet hinner inte värmas upp för det jag brukar använda datorn till, tex när jag kör kodar video i Adobe Premiere eller kör korta hårdbelastningar av CPU:n, så fläktarna varvar aldrig upp i normala fall. Undantaget är ju om jag kör spel, då varvar fläktarna upp efter några minuter. Men jag spelar inte så mkt och brukar ha hörlurar på isåfall.

Men det är helt klart en hel vetenskap att bygga vattenkylt och få det perfekt. T.ex. satsade jag efter mycket prövande med olika fläktar till slut på dyra högkvalitetsfläktar (140mm beQuiet silent wings 3/4) som inte surrar och ger resonansproblem. Noctua, som jag trodde var bäst, prövades först men gav sämre luftflöde i förhållande till ljudnivå och dessutom hade dom ett jobbigt hörbart resonansljud vid 600-700rpm. Med bra fläktar hör man bara ett dovt sus från själva luftflödet. Pumpen måste vara gummiupphängd och då låter den absolut ingenting om man håller sig under varvtalet där den ger resonansvibrationer (tror det var runt 1600rpm på min pump) så jag har den på en kurva mot vattentemp så den håller sig inom varvtalet 1000-1400rpm. Det räcker gott och väl och ger samma kylning som om jag kör den på fullt (4800rpm). CPU-blocket måste också vara bra kvalitet så jag körde på det bästa/dyraste jag hittade, EK Quantum Magnitude. Mycket effektivt jämfört med Corsairs som jag använde innan. Särskilt 13700k och liknande (intel) behöver ganska bra vattenblock. Grafikkortet körde jag på Corsair och det fungerar jättebra men jag var tvungen att staga upp det så det inte skulle svikta för mycket. Corsairs vattenblock sitter nämligen inte med stöd i kontaktplattan utan bara mot PCB. En annan bra grej att tänka på är att skaffa moderkort med inbyggd tempsensorkontakt så man kan ha allting temp-reglerat genom BIOS utan att behöva ha ytterligare en pryl i chassit (typ Corsair Commander) med tillhörande buggiga mjukvara.

Ja, jag nördade ner mig ganska mkt när jag byggde systemet men helnöjd till slut så kommer förmodligen bygga nästa dator med samma chassie, kylningsloop och fläktar. PM:a mig om ni behöver hjälp eller tips med något vattenkylningsrelaterat.
Citera
2023-08-29, 03:19
Medlem
killawifes avatar
Jag har det på mitt 1080 ti. Jag köpte det just pga denna featuren. Det är mycket svalare faktiskt. runt 50 grader under load istället för 75 som jag hade på mitt 1070ti innan, och då var det ändå med uppgraderade fläktar. Originalfläkten på vattenkylaren lät dock bedrövligt så den byttes raskt mot en tystare som jag kör via moderkortets fläktkontakter.

Man kan dock få ungefär samma resultat med en riktigt bra aftermarket luftkylare typ Arctic cooling. Jag har haft dessa tidigare och de brukar vara tysta och effektiva dock mycket större än vattenkylaren. Men garanterat billigare om man nu köper nytt.
Det kortet jag har kostade som vilket annat begagnat 1080 ti men nytt kostade det typ 1000:- mer än ett vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in