2023-08-28, 06:37
Medlem
Jag undrar på vilket sätt psykiatrin hjälper folk? Mitt intryck är att det inte hjälper, utan mest är massa slöseri med tid där lösningar inte finns med psykologer. Så varför går folk dit? På vilket sätt hjälper det?
Citera
2023-08-28, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jag undrar på vilket sätt psykiatrin hjälper folk? Mitt intryck är att det inte hjälper, utan mest är massa slöseri med tid där lösningar inte finns med psykologer. Så varför går folk dit? På vilket sätt hjälper det?

Psykiatrin hjälper människorna i psykologens närhet, som partner, barn, familj mfl, genom lönen de kammar hem efter att ha snackat en massa skit, eller knappt ens det.
Citera
2023-08-28, 06:48
Medlem
Muppetys avatar
Jag har gått dit för samtal, mediciner, ECT samt omhändertagande.

Nu går jag bara dit för att stämma av några gånger per år så att medicinerna funkar.
Citera
2023-08-28, 06:50
Medlem
lyckebobys avatar
Citat:

Vad är alternativen tänker jag, de finns ju privata mottagningar, men de som är risiga i skallen och behöver hjälp har inte stålar, har inte ekonomi för att behandlas där, varje timme är svindyr och de bästa har kö.

Fel focus är nog att tro på lösningar, beträffande mående, oftast handlar det om att lära sig hantera sitt mående, inte att bli av med det, för det brukar inte funka.
Citera
2023-08-28, 06:53
Avslutad
De som tror på "lögnen" blir hjälpa, annars inte. Det handlar om att ha lite mänsklig kontakt och känna sig hörd och sedd men inget mer.
Citera
2023-08-28, 07:03
Medlem
SexgalenZombies avatar
De försöker hjälpa. Men problem med hjärnan hos människor är mycket svårt att åtgärda. Hjärnan är mycket komplicerad, men samhället försöker så gott det går. Tyvärr finns inga magiska piller som direkt botar alla slags mentala problem.

Det finns samhällen utan psykiatri, och där brukar samhället dvs vanligt folk istället slå ihjäl de som beter sig avvikande. I Sverige försöker vi undvika sådant.
Citera
2023-08-28, 07:18
Medlem
Det är ingen tvekan om att psykiatrin hjälper människor med riktiga psykiska sjukdomar både att överleva och att få ett bättre liv. Bipolär sjukdom, psykossjukdom, genuin unipolär depression osv. Däremot är det tveksamt om psykatrin kan och sen ska hjälpa folk som bara är vanligt olyckliga, misslyckade, lata, inte tycker att livet leverar det dom känner sig ha rätt till osv.
Citera
2023-08-28, 07:39
Moderator
evilhoneys avatar
Psykologi --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-08-28, 11:26
Medlem
Dom gör folk till beroende av diverse psykofarmaka åt big pharmas räkning deras säljare egentligen inte hjälper människor ur problem.
Citera
2023-08-28, 11:27
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Psykiatrin fungerar om man ligger på, och vet vad man vill.

Jag har fått hjälp (medicinering och diagnos) för ADD. Även fått hjälp med KBT, läkarintyg för körkort och så vidare.

Hittar man rätt personal, och vet hur man ska föra sig så kan man få väldigt mycket bra hjälp från psykiatrin. Men det tar tid, och det är påfrestande i början innan man har ett fungerande upplägg och en etablerad kontakt.
Citera
2023-08-28, 19:20
Bannlyst
Om du har sjukdomar som sabbar signalsubstansernas balans (ADHD, bipolär sjukdom o sånt) kan de ge medicin som jämnar ut dem. De kan också ge anpassningar till t ex personer med autism. O de kan sjukskriva de som ej e friska nog o jobba.

De kan också ge terapi (KBT) mot väldigt specifika symtom av sjukdomar, anorektiker o vill äta mer, bulimiker o vill äta mindre, tvång o vill kontrollera dörren e låst mindre, borderline o vill inte skära dig i armen, o sånt. Psykets terapi e ej riktigt som terapi på andra ställen. De kan också behandla depression med KBT men de har väl vårdcentralerna börjat göra mer, psyk behandlar mest depression i samband med annan sjukdom.

Vissa blir väldigt hjälpta av det ja psykiatrisk vård, vissa nä många blir inte hjälpta alls. Jag tror de hade behövt bli bättre på o sålla ut vilka de kan hjälpa o vilka de inte kan hjälpa. Att "må dåligt" e ej skäl nog o få psykiatrisk vård, man måste må dåligt över ngt de kan behandla, ha en sjukdom o vilja ha hjälp för specifika symtom de kan hjälpa en med.

Många jag känner inklusive mig själv har ej mått dåligt specifikt pga en sjukdom o pga specifika symtom på den sjukdomen psykiatrin vårdar, o får bättre hjälp utanför. Har du ngn sjukdom hamnar du per automatik där, annars inte. Vården e kaos, lätt hamna fel, ännu svårare hamna rätt.
Senast redigerad av annahilda 2023-08-28 kl. 19:37.
Citera
2023-08-28, 19:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Psykiatrin hjälper människorna i psykologens närhet, som partner, barn, familj mfl, genom lönen de kammar hem efter att ha snackat en massa skit, eller knappt ens det.
Haha det har du ksk ej fel i. E bäst o gå till psykolog utanför psykiatrin ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in