Stackars Vesely är på väg mot ännu en femsetare Hade 2-0 mot gnetige F. Cerundolo men 2-2 nu och tanken lär vara tom hos tjecken. Bara därför tar han det väl, apropå att komma tillbaka ...
Klart att han gjorde det, i avgörande tiebreak till och med (10-6). En Staropramen är han allt värd efter det
Lika bra gick det inte för Thiem, som bröt i andra set mot Shelton. Mental kollaps efter att Bublik kallade honom handikappad? Eller var han verkligen det?
Senast redigerad av ingetbranick 2023-08-31 kl. 00:46.
Klart att han gjorde det, i avgörande tiebreak till och med (8-6). En Staropramen är han allt värd efter det
Lika bra gick det inte för Thiem, som bröt i andra set mot Shelton. Mental kollaps efter att Bublik kallade honom handikappad? Eller var han verkligen det?
10-6 menar du förstås, de kör ju med matchtiebreak, eller supertiebreak eller vad det kallas.
Verkar vara nån sjukdom som kanske går runt lite där, Rybakina fick WO idag för det. Kanske Covid? Har fan inte följt med ett skit på den fronten, men det är väl nån ny variant som går runt lite eller?
Trist på Thiem. Djokovics halva tunnas ut alltmer. Får hoppas Ruud håller, även om han kommer ha noll och intet att sätta mot serben. Paul Tommy ligger under 0-2 i set, men har 3-0 i tredje. Får se när jag vaknar hur det gick.
10-6 menar du förstås, de kör ju med matchtiebreak, eller supertiebreak eller vad det kallas.
Verkar vara nån sjukdom som kanske går runt lite där, Rybakina fick WO idag för det. Kanske Covid? Har fan inte följt med ett skit på den fronten, men det är väl nån ny variant som går runt lite eller?
Ja, så klart. Jag glömde bort det i upphetsningen. Jag ändrar. Rybakina är på samma spelhalva som Swiatek och kan behöva lite extra vila om mitt tips ska slå in.
En liten ljusglimt dock på damsidan, där vi har två spelare med. Dels Rebecca Peterson som är direktkvalificerad via ranking (86), dels Mirjam Björklund som kvalade in. Peterson drog nitlotten och får möta världsettan Iga Swiatek direkt (första matchen på centercourten), medan Björklund möter duktiga belgiskan Elise Mertens.
Tror aldrig jag sett Rebecca få en sådan nitlott förut i någon turnering.
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
58 minuter varade Rebecca Petersons US Open-äventyr. 6-0 6-1 till Swiatek, som i vanlig ordning inte visade nån nåd mot sämre motståndare.
Det var en plågsam match att se på. Jag hoppas Rebecca lyckas ta till sig den som en ovärderlig lärdom, för bättre hemläxa med facit på direkten lär hon aldrig få. Kineserna har väl nåt ordspråk om det där, När nån spöar skiten ur dig med en väderkvarn i blåsten ska du studera blåmärkena som aldrig förr, så du lär dig eller nåt i den stilen. Gulingarna har väl runt 30.000 bokstäver i alfabetet så lite svårt att få allt rätt.
Citat:
Apropå danskar så skulle nog somliga även flagga för Wozniackis match mot Prozorova, rankad 227. Matchen inleds dock tidigast kl. 03 i natt svensk tid, så det får bli utan mitt överseende.
Om jag köper en kaffekokare till dig, skulle det hjälpa?
Citat:
För övrigt kommer jag garanterat aldrig att köpa en Kia efter deras reklam med den där gnälliga Mando Diao-snubben som vevas i varenda jämrans reklampaus på Eurosport. Om det ska fortsätta så här turneringen ut tar inte jag ansvar för konsekvenserna.
Om man nu är hänvisad till reklamavbrott så är reklampauser till för att testa fjärrkontrollens effektivitet och batterier. Om du åtminstone har en gammal Chromecast eller något som du kan ha igång en vindsurfing-stream i för att få njuta lite av havet under reklamen?
För att få högsta bitraten valde jag Telia's stream från linjära Eurosport1 nu, men vid varje reklamavbrott slog jag över till en piratstream som jag hade synkad ca 30sek bakom så jag fick se om sista bollen, plus en windsurfing-stream från WorldSurfLeague på Youtube för att lugn mina påfrestade nerver med havets vågor.
Hade egentligen kanske föredragit piratstremen pga amerikanska kommenteringen, dom var 2st jämfört med Eurosports ensamma tjej(som förvisso var väldigt bra), men den var bara i 29.97fps, så 50fps fick företräde.
Citat:
Nej, den där kreationen Wozniacki kör med är väl inget vidare. För övrigt spelade Townsend i en rosa sådan i Paris.
Jag tycker den är cool(och antagligen väldigt effektiv, då den inte har något som hänger eller fladdrar och irriterar), färgmatchad mot US Opens färger, ihop med blåa skor och blått nagellack, enda som saknas är blå keps eller blått hårband, hon får bättra sig på den punkten. Hennes färger har även gett mig nån svag minnesbild till nån leksak eller pryl jag hade under barndomen, men har inte kommit på vad det är jag tänker på än.
Inte för att avsaknaden av blått hårband eller keps ställde till något problem i nattens sköna match, till publikens enorma glädje över deras ofta leende storfavorit Caroline Wozniacki så slog den ståtliga danska amazoniska gudinnan den närmast totalt uttrycks-hämmade 11'a-seedade Kvitová i två set, om det var på fjärde eller femte matchbollen, och är vidare till tredje omgången. Hade matchbollar redan vid om det var 5-4 eller 6- 5 men för att tortera dom med svaga nerver så gick andra till tie-break.
Jämfört med dom två förra uppvärmnings-turneringarna blir beundransvärda Caroline bättre och bättre för var match och gör mindre och mindre misstag.
I eftermiddag är det andra danskan Tauson mot Slearns på court 7 som uppvärmning till Diamond League i Zürich 19:00. Svenska Eurosport hade inte den goda smaken att visa Tauson's första match linjärt, den fick man ta via andra vägar, men jag är glad att jag såg på den för Clara blev väldigt glad efter segern, tror aldrig jag sett henne sträcka upp armarna så högt upp i luften i en spontan glad segergest förut.
OT: Egentligen gillar jag inte vindsurfing men hur ska jag kunna stå emot dom vackra havens vågor och ljud. Det finns minst ett dussin 8-timmars direktsända tävlingspass varje vecka på Youtube med amerikansk, portugisisk eller spansk kommentering på @WorldSurfLeague och @CBSurfPlay's Youtube-kanaler. Alltid taktiskt att ha igång dom i en Chromecast som reklam/pausvila.
Nedvarvning: Dansa, min docka (1952) med Nils Poppe som amatördetektivisk lärare. Ligger uppe en rejäl drös finfina svenska klassiker på SVTPlay just nu.
OT:
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
..det ligger uppe en anmärkningsvärt stor drös svenska klassiker från dessa två finfina årtionden(plus lite utanför) på SVTPlay just nu, där väldigt många är sevärda. Grupperade efter utgångsdatum, sorterade inbördes efter årtal.
Senast 31 Augusti:
Medan porten var stängd (1946) Äventyr i en portuppgång utav Hasse Ekman Pengar - en tragikomisk saga (1946) En otursförföljd Nils Poppe råkar ut för en hel del, riktigt rolig. Medan staden sover (1950) Ungdomar på glid tror att natten är till för brott. Dansa min docka (1952) Spännande deckare med Nils Poppe. Mord, lilla vän (1955) Journalist Dick Mattsson försöker lösa mord. Det är aldrig för sent (1956) Skiljsmässo-drama utav Barbro Boman.
Senast 3 September:
Det regnar på vår kärlek (1946) Ingmar Bergman's historia om ett ungt par med problem. Eva (1948) Bergman-manus, om en flottist som har ångest över en olycka han var med om som ung. Hamnstad (1948) Ännu ett olyckligt ungt par regisserat av Bergman. Intill helvetets portar (1948) Om en Nobelpristagarens forskning inom atomfysik(aktuellt i Hollywood just nu). Till glädje (1950) Om ett par utav Bergman, denna gång i Helsingborg's symfoniorkester. Sommaren med Monika (1953) Naket med Bergman. Nån mer än mig som får svart omslagsbild på denna på Netflix? Det sjunde inseglet (1957) Bergman's mästerverk om ett lurigt schackspel. Ansiktet (1958) Max von Sydow som en lömsk hypnotisör utav Ingmar Bergman. Lustgården (1961) Sickan Carlsson i färg(och urringad) med en skamfylld Gunnar Björnstrand. Alltid sköna Stig Järrel i en skön biroll.
Senast 10 September:
Kanske en diktare (1933) Gösta Ekman som rockvaktmästare på en restaurang lyckas bli åtalad i en mordrättegång.
Senast 17 September:
Livet går vidare (1941) med Hasse Ekman. Flickan och djävulen (1944) Om en häxas förbannelse. Rattens musketörer (1945) Om tre svenska taxichaufförer, vet dagens ungdomar ens vad det är? Man får hoppas Taxi 13 (1954) dyker upp snart också.
Senast 24 September:
Ett brott (1940) Morddrama om ett pressat justitieråd, bygger på en verklig historia. Sjätte skottet (1943) Drama i cirkusmiljö, troligtvis därför jag förträngt vad den handlar om, avskyr cirkusen. Dårskapens hus (1951) vad jag minns förhållandevis svag klippfilm där man mixat massa Ekman-filmer från 1940-talet till en historia som utspelas under år 2248.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Wozniacki-Kvitova 7-5 7-6.
Man måste ju säga att Wozniacki spelar en fantastisk tennis efter att i januari 2020 avslutat karriären. Nu är tvåbarnsmamman tillbaka – 33 år gammal.
Jennifer Brady next.
Jag var alltså inte ensam om att hålla mig vaken i dessa tider för att följa vår beundransvärda danska granne, skoj med mer sunt folk på forumet!
Inte bara tvåbarnsmamma och 33-åring, dras även med en jobbig kronisk sjukdom som knäcker många människor. Sweet Caroline är extremt beundransvärd förebild för både kvinnor och män utav många olika skäl, även om det givetvis alltid finns intellektuellt svagsinta sexistiska och rasistiska män som har svårt för starka vita kvinnor som inte är rädda för att stå upp för det dom tror på eller att argumentera emot orättvisor.
Senast redigerad av pumahunter 2023-08-31 kl. 06:18.
Jag började kolla på Wozniacki mot Kvitova i natt. Såg de första gamen. Tyckte lite synd om danskan, så tydligt att hon inte hade tempot och tajmingen. Stackar’n, vad trodde hon? Komma tillbaka efter 3 år och inbilla sig att kunna utmana toppen utan att bli förnedrad. Typiskt danskar med hybris.
Jag stängde av och gick och la mig istället. Fantastiskt att nu upptäcka att Wozniacki vann matchen.
Jag var alltså inte ensam om att hålla mig vaken i dessa tider för att följa vår beundransvärda danska granne, skoj med mer sunt folk på forumet!
Jag kan glädja dig åt att jag beslöt mig för att ge det en chans, så jag höll mig vaken och såg det första - långa - setet till slut och somnade först nån gång efter fyra, så nu är dagen förstörd . Eller kanske inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag började kolla på Wozniacki mot Kvitova i natt. Såg de första gamen. Tyckte lite synd om danskan, så tydligt att hon inte hade tempot och tajmingen. Stackar’n, vad trodde hon? Komma tillbaka efter 3 år och inbilla sig att kunna utmana toppen utan att bli förnedrad. Typiskt danskar med hybris.
Lite så kände jag också i början när Kvitova vann poängen varje gång som hon slog bollen i samma hörn två gånger i rad, eftersom danskan var så trög i vändningarna och hade rejäl Legends' Doubles-aura över sig. Men det ingick kanske inte i tjeckiskans taktik att spela så och så slutade hon med det, vad vet jag. Jag får medge att mitt taktiska öga inte var superskärpt där vid fyratiden, jag gladde mig bara åt att matchen blev jämn vilket iofs inte var nån jätteöverraskning eftersom Kvitova är rätt instabil och bollsnålhet alltid varit Wozniackis kännemärke.
Inga jätteintressanta matcher i dag, varken på herr- eller damsidan. Lite för klara favoriter på förhand i många matcher. Vi har Murray-Dimitrov som första match på Arthur Ashe och så Monfils-Rublev som tredje match på Grandstand. Om Monfils bara håller och behåller augustiformen så kan det bli en underhållande match och han kommer garanterat att ha publiken med sig.