Citat:
Det var en detalj jag, och det flesta andra , inte tänkte på.Inte nämnd i denna tråden men Hasse Ekman's thriller Möte i natten (1946) med Eva Dahlbeck är verkligen sevärd, om en reporter som ska fejka en händelse för att få en story, tills det går snett. Ligger uppe på SVTPlay veckan ut, så passa på. Riktigt rejält spännande.
www.imdb.com/title/tt0038770
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4151
www.svtplay.se/video/jQ72VbL/mote-i-natten Senast 14 Maj <---
Jag tycker mig känna igen storyn från någon annan film, osäker på om det är en amerikansk, brittisk eller fransk..
En diskussion om en detalj i filmens slut med en tidigare recensent på forumet, läs inte detta innan ni har sett filmen, men kommentera gärna efteråt.
Är det verkligen..
Oavsett tycker jag det är en rejält bra film som man sitter på nålar av under en längre stund, och jag vill inte skriva ner betyget pga slutet. En film som faktiskt lyfter Hasse Ekman ännu mer i mina ögon, han både skrev manus, regisserade och spelade huvudrollen.
www.imdb.com/title/tt0038770
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4151
www.svtplay.se/video/jQ72VbL/mote-i-natten Senast 14 Maj <---
Jag tycker mig känna igen storyn från någon annan film, osäker på om det är en amerikansk, brittisk eller fransk..
..där brottet hans dömts för råkar begås på riktigt så han inte kommer ut ur fängelset, men kan inte komma på vilken jag tänker på. Har en svag minnesbild av något med Van Damme eller Stallone? Eller är det nån sidostory i Prison Break jag tänker på?
En diskussion om en detalj i filmens slut med en tidigare recensent på forumet, läs inte detta innan ni har sett filmen, men kommentera gärna efteråt.
Är det verkligen..
..bara en dröm, även om det sägs så i filmen? Hur kunde han då namnen på dom kriminella som han inte hade träffat, när dom dök upp i huset i slutet och påstod sig söka arbete? Jag tolkar slutet som att filmen har mer gemensamt med(om än utan en loop) Groundhog Day (1993) och The Family Man (2000) med Cage genom att inslag av magi, eller kanske mest relevant Beyond Tomorrow (1940) som kan utgjort en inspiration. Om Åke hade stött på namnen på dom kriminella tidigare i filmen så faller den teorin, men jag minns inte att så var fallet(trots att jag såg klart filmen för 5 minuter sedan), dom träffades för första gången i filmen i slutet, i den tidslinjen eller verkligheten.
I enda recensionen på IMDB tolkar jag ett stycke som att recensenten är inne på samma spår:
"This is one of Hasse Ekman's several impressingly intelligent and ingenious films, in which he does not just imitate great contemporary noirs but finds his very own way by magic means.."
I enda recensionen på IMDB tolkar jag ett stycke som att recensenten är inne på samma spår:
"This is one of Hasse Ekman's several impressingly intelligent and ingenious films, in which he does not just imitate great contemporary noirs but finds his very own way by magic means.."
Oavsett tycker jag det är en rejält bra film som man sitter på nålar av under en längre stund, och jag vill inte skriva ner betyget pga slutet. En film som faktiskt lyfter Hasse Ekman ännu mer i mina ögon, han både skrev manus, regisserade och spelade huvudrollen.
Men då blir ju frågan, vad hände då ?
Att frivilligt åka i fängelse har skett några gånger i filmens värld.
Även här har Fritz Lang gjort en ypperlig film, Boyond a resonable doubt (1956)
I mitt tycke väldigt undervärderad med endast 6,9 på IMDB
En tidningsman är emot dödsstraff, och vill bevisa att det går att bli dömd oskyldig.
Till sin hjälp tar han sin blivande svärson som tar på sig rollen som skyldig till ett mord
Till sin hjälp tar han sin blivande svärson som tar på sig rollen som skyldig till ett mord
Sorry över det långsamma svaret men sköt upp det tills jag återvände till tråden.