2023-05-11, 07:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Inte nämnd i denna tråden men Hasse Ekman's thriller Möte i natten (1946) med Eva Dahlbeck är verkligen sevärd, om en reporter som ska fejka en händelse för att få en story, tills det går snett. Ligger uppe på SVTPlay veckan ut, så passa på. Riktigt rejält spännande.

www.imdb.com/title/tt0038770
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=4151
www.svtplay.se/video/jQ72VbL/mote-i-natten Senast 14 Maj <---

Jag tycker mig känna igen storyn från någon annan film, osäker på om det är en amerikansk, brittisk eller fransk..

En diskussion om en detalj i filmens slut med en tidigare recensent på forumet, läs inte detta innan ni har sett filmen, men kommentera gärna efteråt.

Är det verkligen..

Oavsett tycker jag det är en rejält bra film som man sitter på nålar av under en längre stund, och jag vill inte skriva ner betyget pga slutet. En film som faktiskt lyfter Hasse Ekman ännu mer i mina ögon, han både skrev manus, regisserade och spelade huvudrollen.
Det var en detalj jag, och det flesta andra , inte tänkte på.
Annars känns det lite som att man kopierat slutet av Fritz Langs utmärkta Woman in the window (1944), som är en riktig toppfilm, förutom slutet som jag vill minnas att filmbolaget krävde för att filmen inte skulle bli för hemsk.

Att frivilligt åka i fängelse har skett några gånger i filmens värld.
Även här har Fritz Lang gjort en ypperlig film, Boyond a resonable doubt (1956)
I mitt tycke väldigt undervärderad med endast 6,9 på IMDB
Citera
2023-08-28, 14:26
Medlem
Egentligen borde jag postat inlägget redan under förra veckan, då Bergman's Skepp till India Land (1947) utgick igår, men jag rippade den om inget annat.

Oavsett, det ligger uppe en anmärkningsvärt stor drös svenska klassiker från dessa två finfina årtionden(plus lite utanför) på SVTPlay just nu, där väldigt många är sevärda. Grupperade efter utgångsdatum, sorterade inbördes efter årtal.

Senast 31 Augusti:

Medan porten var stängd (1946) Äventyr i en portuppgång utav Hasse Ekman
Pengar - en tragikomisk saga (1946) En otursförföljd Nils Poppe råkar ut för en hel del, riktigt rolig.
Medan staden sover (1950) Ungdomar på glid tror att natten är till för brott.
Dansa min docka (1952) Spännande deckare med Nils Poppe.
Mord, lilla vän (1955) Journalist Dick Mattsson försöker lösa mord.
Det är aldrig för sent (1956) Skiljsmässo-drama utav Barbro Boman.

Senast 3 September:

Det regnar på vår kärlek (1946) Ingmar Bergman's historia om ett ungt par med problem.
Eva (1948) Bergman-manus, om en flottist som har ångest över en olycka han var med om som ung.
Hamnstad (1948) Ännu ett olyckligt ungt par regisserat av Bergman.
Intill helvetets portar (1948) Om en Nobelpristagarens forskning inom atomfysik(aktuellt i Hollywood just nu).
Till glädje (1950) Om ett par utav Bergman, denna gång i Helsingborg's symfoniorkester.
Sommaren med Monika (1953) Naket med Bergman. Nån mer än mig som får svart omslagsbild på denna på Netflix?
Det sjunde inseglet (1957) Bergman's mästerverk om ett lurigt schackspel.
Ansiktet (1958) Max von Sydow som en lömsk hypnotisör utav Ingmar Bergman.
Lustgården (1961) Sickan Carlsson i färg(och urringad) med en skamfylld Gunnar Björnstrand. Alltid sköna Stig Järrel i en skön biroll.

Senast 10 September:

Kanske en diktare (1933) Gösta Ekman som rockvaktmästare på en restaurang lyckas bli åtalad i en mordrättegång.

Senast 17 September:

Livet går vidare (1941) med Hasse Ekman.
Flickan och djävulen (1944) Om en häxas förbannelse.
Rattens musketörer (1945) Om tre svenska taxichaufförer, vet dagens ungdomar ens vad det är? Man får hoppas Taxi 13 (1954) dyker upp snart också.

Senast 24 September:

Ett brott (1940) Morddrama om ett pressat justitieråd, bygger på en verklig historia.
Sjätte skottet (1943) Drama i cirkusmiljö, troligtvis därför jag förträngt vad den handlar om, avskyr cirkusen.
Dårskapens hus (1951) vad jag minns förhållandevis svag klippfilm där man mixat massa Ekman-filmer från 1940-talet till en historia som utspelas under år 2248.

It's gold i tell you, gold!

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det var en detalj jag, och det flesta andra , inte tänkte på. Men då blir ju frågan, vad hände då ?
Det ska jag ta mig en funderare på nästa gång jag ser om filmen. Nu har jag att göra som du ser ovan. Sorry över det långsamma svaret men sköt upp det tills jag återvände till tråden.
Citera
2023-08-29, 17:34
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Medan staden sover (1950) Ungdomar på glid tror att natten är till för brott.

Bra och hårdkokt svensk film, inte direkt som Saltkråkan.

Sven-Eric Gamble i huvudrollen, han spelade gangster i fler filmer, något han passade som. Han var barnskådespelare från början, var bl.a buspojke i Två år i varje klass (1938) och Sigge Nilsson och jag (1938). Han gjorde även huvudrollen i Den hårda leken (1956), en boxningsfilm, Sveriges Tjuren från Bronx (1980). Har inte sett denna, men den ska vara bra. Har visats i SVT och finns på dvd i Den stora sportboxen.

Även Arne Ragneborn var med i Medan staden sover (1950), han var en av killarna i gänget. Han både regisserade och spelade själv i ett gäng hårdkokta filmer på 50-talet, varav en blev totalförbjuden när det begav sig, men klipptes och klipptes om till nån slags komedi. Den filmen var Det händer i natt (1956), som släpptes efter klipp som Aldrig i livet (1957).

Hans filmer har släppts på dvd av svenska kultbolaget Klubb Super 8.
Citera
2023-10-30, 15:16
Medlem
När tjänsten hette CMore så var det en hel del av dom gamla SF-filmerna TV4 då kostnadsfritt hade rättigheterna till som enbart snurrade på dom linjära kanalerna TV4Guld och TV4Film eller kanske SF-kanalen, men dom filmerna sändes enbart där, dom lades aldrig till i CMore's VOD-utbud, vilket gjorde det lite omständigt att se dom, speciellt om man lagt linjära kanaler och reklamavbrott bakom sig.

När jag kollade häromdagen så verkar TV4 i samband med att allt flyttats över till TV4Play numera även inkludera dessa filmer i VOD-utbudet av SF-filmer som därmed växt en hel del(samtidigt som en del av det mest prestigefyllda försvunnit och flyttat till Netflix).

Relaterat till tråden innehåller TV4Play nedan listade klassiker, vilket är en rejäl skara filmer och många av dom riktigt riktigt bra, men en del även mindre lyckade. Värt att notera är att även om dom enkelt kan kritiseras så finns nu samtliga filmer om Åsa-Nisse som VOD, förut var det en del som enbart sänds linjärt. Höjdpunkter i flera av dom är musikinslagen då dåtidens popartister medverkar i flera av filmerna och sjunger sina egna musik eller spelar nån fiktiv variant på sig själva. Guld!

I kronologisk ordning, dock inte sorterat inbördes under samma år, inkluderar även PAL-tiden eftersom jag har med det i mina interna dokument så jag kan välja en film som passar tiden jag har på mig.

Alle man på post (1940) 70min
Karusellen går (1940) 78min
Kronans glada gossar (1940) 77min
Swing it, magistern (1940) 86min
Åh, en sån advokat (1940) 76min
Beredskapens pojkar (1941) 87min
Fransson den förskräcklige (1941) 77min
Landstormens lilla argbigga (1941) 86min
Nygifta (1941) 89min
Uppåt igen (1941) 85min
Doktor Glas (1942) 84min
Farliga vägar (1942) 81min
I gult och blått (1942) 88min
Tre glada tokar (1942) 82min
Tre skojiga skojare (1942) 77min
Aktören (1943) 82min
Herre med portfölj (1943) 83min
Hon trodde det var han (1943) 91min
Livet på landet (1943) 100min
Som du vill ha mig (1943) 76min
Den heliga lögnen (1944) 84min
Hets (1944) 96min
Lev farligt (1944) 86min
Kejsaren av Portugallien (1944) 103min
Rännstensungar (1944) 72min
Skåningar (1944) 78min
Gomorron Bill (1945) 77min
Sextetten Karlsson (1945) 81min
Sten Stensson kommer till stan (1945) 96min
Trav, hopp och kärlek (1945) 78min
Britta i grosshandlarhuset (1946) 96min
Driver dagg faller regn (1946) 97min
Ebberöds bank (1946) 76min
Ungdom i fara (1946) 91min
Här kommer vi (1947) 78min
Vår herre tar semester (1947) 69min
Hamnstad (1948) 92min
Soldat Bom (1948) 85min
Hur tokigt som helst (1949) 80min
Pappa Bom (1949) 86min
Törst (1949) 80min
Åsa-Nisse (1949) 90min
Kanske en gentleman (1950) 86min
Åsa-Nisse på jaktstigen (1951) 89min
Livat på luckan (1951) 93min
Sommarlek (1951) 93min
Tull Bom (1951) 78min
Adolf i toppform (1952) 80min
Flottare med färg (1952) 80min
Flygbom (1952) 92min
Han glömde henne aldrig (1952) 85min
Kvinnors väntan (1952) 103min
Under svällande segel (1952) 78min
Åsa-Nisse på nya äventyr (1952) 84min
Bror min och jag (1953)
Fartfeber (1953) 94min
Sommaren med Monika (1953) 93min
Åsa-Nisse på semester (1953) 81min
De röda hästarna (1954) 94min
Flottans glada gossar (1954) 94min
Åsa-Nisse på hal is (1954) 86min
Bröderna Östermans kavalkader (1955) 84min
Flottans muntergökar (1955)
Sommarnattens leende (1955) 105min
Åsa-Nisse ordnar allt (1955) 78min
Kulla-Gulla (1956) 83min
Swing it, fröken! (1956) 96min
Åsa-Nisse flyger i luften (1956) 90min
Klarar Bananen Biffen? (1957) 89min
Smultronstället (1957) 88min
Åsa-Nisse i full fart (1957) 94min
Åsa-Nisse i Kronans kläder (1957) 82min
Fröken April (1958) 94min
Jazzgossen (1958) 100min
Fröken Chic (1959) 87min
Raggare! (1959) 84min
Åsa-Nisse jubilerar (1959) 83min

En del som jag själv inte hunnit se ännu i nutid. Att se en svensk klassiker om dagen är bra för själen. Har exkluderat filmerna om Kronblom och 91:an Karlsson då jag inte orkar med dom längre men jag tror TV4Pay har samtliga i båda film-serierna. Har förmodligen även missat en del andra. En stor del av alla dessa filmer är tyvärr inte ordentligt restaurerade av Svenska Filminstitutet ännu till 2/4K, om man tror man kommer leva för evigt kan man ju vara kylig och avvakta sådan process.

OffTopic eftersom det är fel årtionden, så finns även följande:

Kan även nämnas att streamingsökmotorn JustWatch missar helt TV4Play's utbud av klassiska filmer, dom har inte lärt sig scanna sajten än och det är begripligt då den är katastrofusel jämfört med gamla CMore-sajten. PlayPilot verkar ha med alla TV4Play-filmerna, men där kan man i sin tur inte sortera sökresultat på årtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Bra och hårdkokt svensk film, inte direkt som Saltkråkan.

Sven-Eric Gamble i huvudrollen, han spelade gangster i fler filmer, något han passade som. Han var barnskådespelare från början, var bl.a buspojke i Två år i varje klass (1938) och Sigge Nilsson och jag (1938). Han gjorde även huvudrollen i Den hårda leken (1956), en boxningsfilm, Sveriges Tjuren från Bronx (1980). Har inte sett denna, men den ska vara bra. Har visats i SVT och finns på dvd i Den stora sportboxen.

Även Arne Ragneborn var med i Medan staden sover (1950), han var en av killarna i gänget. Han både regisserade och spelade själv i ett gäng hårdkokta filmer på 50-talet, varav en blev totalförbjuden när det begav sig, men klipptes och klipptes om till nån slags komedi. Den filmen var Det händer i natt (1956), som släpptes efter klipp som Aldrig i livet (1957).

Hans filmer har släppts på dvd av svenska kultbolaget Klubb Super 8.
Två år i varje klass (1938) och Sigge Nilsson och jag (1938) ska ses om inom kort iom min dagliga dos av svenska klassiker på TV4Play. Gamble finns även med i ett antal andra hos TV4, och jag såg honom även i en kort scen i Anna Lans (1943) häromveckan på SVTPlay, där han levererar en replik när Anna Lans blir påkörd av en bil.
Citera
2023-11-09, 16:54
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Har på senare tid fått upp ögonen för svensk film och tycker att det är riktigt trevligt att ta sig några pilsner på kvällskvisten och se en svartvit rulle. Inatt blev det Pappa sökes med Sickan Carlsson, Vera Valdor och Gunnar Björnstrand som var mer underhållande än vad Imdb's betyg vill ge sken av. Givetvis ingen Bergman-nivå men ändå lite småkul och puttrig. Språket, miljöerna och kläderna räcker långt för den som är historieintresserad. Tänker att jag ska se Swing it magistern härnäst och därefter kanske Sjunde Himlen. Men det finns mycket att välja emellan och det är svårt att veta i vilken ände man ska börja.

Söker därför tips på titlar och klassiker man inte bör missa samt var man kan få tag på dessa. Kan tänka mig att Sfanytime är ett bra alternativ? Likadant Svtplay's Öppna arkiv men där verkar det vara mer glest.

Här fanns det ju en del filmkunniga. Kan någon hjälpa mig. Svensk film, 40-tal, drama/kärlekshistoria. Mycket bilder från stadsgator, speciellt huset där den kvinnliga huvudrollskaraktären bor och där hon har ett fönster ut mot gatan där ett ljus brinner. Filmen slutar med att mannen står på gatan och ser upp mot fönstret om jag minns rätt. Vilken film?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in