2024-03-17, 10:19
Medlem
TomThumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Carrick gjorde sitt första mål för Edmonton i morse i matchen mot Colorado som tyvärr tog extrapoängen efter förlängning med endast 0,5 sekunder kvar. Surt sa räven

Fö en väldigt underhållande match mellan 2 riktigt bra offensiva lag

Kul för Carrick! Synd med förlusten för Edmonton men kanske Draisaitl lär sig att backchecka riktigt innan slutspelet börjar? Riktigt vass spelare men är så jävla trött på hans glidande hem
Citera
2024-03-22, 12:26
Medlem
Davys avatar
Satan vad Forsberg och Nylander går bra nu. Båda har faktiskt en chans på 50 mål denna säsong. Även om det blir väldigt tight.
Citera
2024-03-22, 19:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad tror ni om cupen så här när det börjat närma sig slutet av serien? Jag tycker Winnipeg börjar likna ett mästarlag. Inga storstjärnor men hela laget jobbar bra och dom har två bra målvakter. Släpper in minst mål vilket brukar vara en bra indikator för ett lag som går långt.
Att det finns 14 lag som kan vinna det. De enda som är på slutspelsplats och chanslösa är Detroit och Philly.
Citera
2024-03-22, 19:45
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Hade Erik Karlsson kunnat gå till en riktig contender trots sitt ofördelaktiga kontrakt? Eller var Pittsburgh de enda som var villiga att signa honom?

Man får säga att han gjort två väldigt dåliga val som valde San Jose och sedan Pittsburgh, två lag på dekis. Det kommer gå snabbt utför nu för Pens. Undra om det finns någon rimlig väg ut för Karlsson, och ifall han någonsin kommer få någon till chans att vinna SC.
Folk i media försökte förtränga/fick ett hjärnsläpp kring hela Pittsburgh säsongen dessutom. Det hade varit en sak om Erik Karlsson hade kommit in där som 33 åring och stommen hade varit 32-33 år gamla och gett det en sista riktig chans. Men att tro att det skulle lyckas med en stomme av 36-37 åringar är obegripligt korkat.
Citera
2024-03-22, 20:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Folk i media försökte förtränga/fick ett hjärnsläpp kring hela Pittsburgh säsongen dessutom. Det hade varit en sak om Erik Karlsson hade kommit in där som 33 åring och stommen hade varit 32-33 år gamla och gett det en sista riktig chans. Men att tro att det skulle lyckas med en stomme av 36-37 åringar är obegripligt korkat.

Det är ju bara att bläddra tillbaka i tråden för att se hur många som försvarade Pittsburgh och menade att det minsann var ett lag som kunde utmana och helt rätt för Karlsson. Vi var några som inte höll med, men vi var i minoritet.

Det är rent ut sagt plågsamt att se Karlsson i Pittsburgh. Inget stämmer, allra minst power play där han alltid tidigare öst in poäng, även i ett i övrigt uselt San Jose. Även om Karlsson är tydligt på nedgång så är det uppenbart att det inte bara beror på honom.
Citera
2024-03-22, 20:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vad tror ni om cupen så här när det börjat närma sig slutet av serien? Jag tycker Winnipeg börjar likna ett mästarlag. Inga storstjärnor men hela laget jobbar bra och dom har två bra målvakter. Släpper in minst mål vilket brukar vara en bra indikator för ett lag som går långt.

Japp, håller med. Winnipeg har imponerat på mig hela säsongen med ett, som du säger, lag utan storstjärnor men ett väldigt jämnt sådant och med starka målvakter. En riktig lagmaskin.

Dock håller jag Colorado, Florida och Carolina som större favoriter, med Winnipeg snäppet bakom. Som outsider sätter jag fjolårsmästarna Vegas, vars spel har hackat en del men har mycket kompetens i laget och vet hur man sa göra't. Samma sak kan väl sägas om Tampa, men jag tror inte på dem trots att Kucherov leder poängligan. De känns lite trötta.

Edmonton räknar jag bort. Det brukar inte funka i långa loppet med ett par fixstjärnor och mycket utfyllnad. Lyckas man neutralisera stjärnorna - eller om de dras med skadekänningar - finns det ingen som kliver fram i deras ställe. Av samma skäl kommer varken svensklagen Rangers eller Toronto att ta hem cupen. Vancouver ryker redan i första rundan, även om Elias Pettersson skulle vakna upp ur sin törnrosasömn som varat ett tag nu.
Citera
2024-03-22, 21:25
Medlem
Svårt att tippa slutspelet innan man sett vilka lag som möter vilka. Men utan en stabil målvakt blir det inget. Vancouver, Toronto och Carolina tror jag inte mycket på i alla fall av olika skäl. Men det seriösa tippandet det får vänta lite.
Citera
2024-03-22, 23:42
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Japp, håller med. Winnipeg har imponerat på mig hela säsongen med ett, som du säger, lag utan storstjärnor men ett väldigt jämnt sådant och med starka målvakter. En riktig lagmaskin.

Dock håller jag Colorado, Florida och Carolina som större favoriter, med Winnipeg snäppet bakom. Som outsider sätter jag fjolårsmästarna Vegas, vars spel har hackat en del men har mycket kompetens i laget och vet hur man sa göra't. Samma sak kan väl sägas om Tampa, men jag tror inte på dem trots att Kucherov leder poängligan. De känns lite trötta.

Edmonton räknar jag bort. Det brukar inte funka i långa loppet med ett par fixstjärnor och mycket utfyllnad. Lyckas man neutralisera stjärnorna - eller om de dras med skadekänningar - finns det ingen som kliver fram i deras ställe. Av samma skäl kommer varken svensklagen Rangers eller Toronto att ta hem cupen. Vancouver ryker redan i första rundan, även om Elias Pettersson skulle vakna upp ur sin törnrosasömn som varat ett tag nu.
Rangers tycker man nästan synd om. Vad är oddsen för att Lafreniere och Kappo Kakko skulle bli så mycket sämre än vad man kunnat föreställa sig. Tänk ett Rangers med Tim Stutzle istället för Lalfreniere och Dylan Cozens istället för finnen. Då hade de haft ett jäkla panglag med både spets och bredd.
Citera
2024-03-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Håller med. Jag får dessutom intryck av att övertro på veteraner tenderar att upprepas. T ex höll ju NY Rangers på på ett liknande sätt kring millenieskiftet, bl a med en Gretzky i slutet av sin karriär och en en till slut 42-årig Mark Messier.

Jag kan tycka det är konstigt att man inte tänker mer åldersmässigt. Det är statistiskt/"vetenskapligt" känt att spelare peakar kring 25-27 års ålder, och att det särskilt från 30-årsåldern går utför. Visst finns det undantag, men tittar man helhetsmässigt så blir det ofta så.

Så visst, Pittsburgh försökte gripa sista halmsrået till ett bra playoff i år, genom att skaffa sig regerande Norris Trophy vinnaren Erik Karlsson med en 100-poängssäsong bakom sig. Men samtidigt hade han innan dess ett antal mindre lyckade säsonger. Och hans spelstil (skridskoåkning, rörelseschema) gagnas väl inte direkt av att han åldras.
Citera
2024-03-23, 01:52
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Håller med. Jag får dessutom intryck av att övertro på veteraner tenderar att upprepas. T ex höll ju NY Rangers på på ett liknande sätt kring millenieskiftet, bl a med en Gretzky i slutet av sin karriär och en en till slut 42-årig Mark Messier.

Jag kan tycka det är konstigt att man inte tänker mer åldersmässigt. Det är statistiskt/"vetenskapligt" känt att spelare peakar kring 25-27 års ålder, och att det särskilt från 30-årsåldern går utför. Visst finns det undantag, men tittar man helhetsmässigt så blir det ofta så.

Så visst, Pittsburgh försökte gripa sista halmsrået till ett bra playoff i år, genom att skaffa sig regerande Norris Trophy vinnaren Erik Karlsson med en 100-poängssäsong bakom sig. Men samtidigt hade han innan dess ett antal mindre lyckade säsonger. Och hans spelstil (skridskoåkning, rörelseschema) gagnas väl inte direkt av att han åldras.
Jag tror att det var flera faktorer som spelade in som fanns i media och folks huvuden.

1. Svensk hockeymedia sitter i knät på spelarna. Det hade nästan varit ohövligt att inte bedömma "Eriks" val som smart.

2. Idrottsmän håller faktiskt längre idag, men det är 2 och inte 5 år längre i normalfallet. Mackinnon , Kucherov och Filip Forsberg borde kanske ha haft sina bästa säsonger för 2 år sen och inte nu.

3. Folk verkar tappa räkningen efter 30 trots att åldern är viktigare då än någonsin. Det går som sagt utför efter 30 och då kan man inte bara bunta ihop alla över 30 som veteraner. Vi snackar spelare som är närmare 40 än 30. Inte en fräsch spelare som precis har kommit över 30-strecket likt Kucherov. Kucherov är 6 år yngre än Crosby och 7 år yngre än Malkin.
Citera
2024-03-23, 07:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Håller med i din analys men tycker Elias har vaknat upp senaste två matcherna. Problemet för Elias är att han flyttas runt i en andralina med olika spelare vid sin sida och då oftast med checking spelare. Elias är en intelligent spelare och även om Höglander är riktigt bra så tror jag inte han passar med Elias. Fortsatt gör dock Elias ibland magiska saker på isen och sen är Quinn Hughes skridskoåkning ren njutning. Om Demko kommer tillbaka så tror jag Vancouver kan ta ett par lag men inte hela vägen.
Jag tror vi får se Elias med Boeser och Miller i slutspelet, testade väl i januari med lyckat resultat så det kan vara ett vapen sparat till slutspelet.
Citera
2024-03-24, 07:15
Medlem
TomThumbs avatar
Satan vad frustrerande att se Edmonton bli borrade i över 40 minuter av Toronto. Trodde detta var deras år men laget är på tok för framtungt. Och det går inte att spela Draisaitl och Mcdavid tillsammans hela matchen, speciellt inte när RNH blivit en total no-show
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in