• 1
  • 2
2023-08-27, 17:11
Medlem
Sedan 2-3 veckor tillbaka så har jag haft det motigt på jobbet och ekonomin varit lite sargad men inget superallvarligt så man fått fogden efter sej....Känslan i kroppen är aningen uppskruvad och skulle väl kunna hanteras om det inte vore för att det slår tvärstopp i kroppen och det är helt omöjligt att få i sej vätska eller mat frampå dagen det är totalt stopp i svalget, på tidig morgon går det bra att kliva upp och äta och dricka även om volymerna inte är som när man är fullt frisk

men att äta en gång var 24 timme blir lite magert, jag har minskat 5-6 kg i vikt under denna tid och tusan vet hur länge det hela kommer fortgå

ibland tar jag en tupplur nån eftermiddag på helgen och då kan jag med lite tur gå upp och i få i mej lite vätska, ett annat knep är att duscha varmt då brukar svalget kunna slappna av en stund efteråt

börjar bli frustrerande det här, jag är inte deprimerad i övrigt kanske är sjukskrivning och nån medicin en lösning ?
Citera
2023-08-27, 17:19
Medlem
Denoms avatar
Du kanske ska ta upp det med en läkare inom psykiatrin?
Citera
2023-08-27, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av moffey
Sedan 2-3 veckor tillbaka så har jag haft det motigt på jobbet och ekonomin varit lite sargad men inget superallvarligt så man fått fogden efter sej....Känslan i kroppen är aningen uppskruvad och skulle väl kunna hanteras om det inte vore för att det slår tvärstopp i kroppen och det är helt omöjligt att få i sej vätska eller mat frampå dagen det är totalt stopp i svalget, på tidig morgon går det bra att kliva upp och äta och dricka även om volymerna inte är som när man är fullt frisk

men att äta en gång var 24 timme blir lite magert, jag har minskat 5-6 kg i vikt under denna tid och tusan vet hur länge det hela kommer fortgå

ibland tar jag en tupplur nån eftermiddag på helgen och då kan jag med lite tur gå upp och i få i mej lite vätska, ett annat knep är att duscha varmt då brukar svalget kunna slappna av en stund efteråt

börjar bli frustrerande det här, jag är inte deprimerad i övrigt kanske är sjukskrivning och nån medicin en lösning ?

Köp näringsdryck på apoteket och kontakta din vårdcentral
Citera
2023-08-27, 17:57
Medlem
Tillfälligt är nog medicin lösningen men på lång sikt behöver du lära dig någon form av avslappningsteknik för att hantera det här. Finns ju en mängd, själv är jag förtjust i Yoga Nidra. Det tar ett tag att lära sig att slappna av vilja men klart värt at lära sig det.
Citera
2023-08-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av initieramig
Tillfälligt är nog medicin lösningen men på lång sikt behöver du lära dig någon form av avslappningsteknik för att hantera det här. Finns ju en mängd, själv är jag förtjust i Yoga Nidra. Det tar ett tag att lära sig att slappna av vilja men klart värt at lära sig det.

Det har alltid slått sej på matlusten tidigare i livet när det tagit emot men inte så här långvarigt

tack
Citera
2023-08-27, 18:06
Medlem
Citat:

Jag vet inte dina förutsättningar men att långsiktigt (1år) bygga en buffert skulle kunna göra så att du aldrig mår dåligt över ekonomi igen?

Sen om du frågar mig, så kvittar det både med jobb och ekonomiskt sålänge man har tak över huvudet och mat på bordet, då löser man allt det andra.
Om man saknar tak över huvudet då är det lite svårare men sålänge man inte blir beroende av droger då löser man även det, så hur illa han det vara?
Citera
2023-08-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag vet inte dina förutsättningar men att långsiktigt (1år) bygga en buffert skulle kunna göra så att du aldrig mår dåligt över ekonomi igen?

Sen om du frågar mig, så kvittar det både med jobb och ekonomiskt sålänge man har tak över huvudet och mat på bordet, då löser man allt det andra.
Om man saknar tak över huvudet då är det lite svårare men sålänge man inte blir beroende av droger då löser man även det, så hur illa han det vara?

Så är det, men det här är mer arbetsrelaterat även om ekonomin just nu medförde lite för mycket utgifter så är det i balans till nästa år och stress har alltid satt sej på matlusten när det blivit för mycket men den här gången tar det hårt
Citera
2023-08-27, 18:25
Medlem
Citat:
Så är det, men det här är mer arbetsrelaterat även om ekonomin just nu medförde lite för mycket utgifter så är det i balans till nästa år och stress har alltid satt sej på matlusten när det blivit för mycket men den här gången tar det hårt

Något som hjälper mig på jobbet är att aldrig ta "problem" personligt.

Jag har ändå jobbat i snart 30år och de få ggr som något enbart varit mitt fel, så har jag bett om ursäkt för det och gått vidare.
Vi begår väl alla våra misstag tänker jag. Jag har aldrig mött någon felfri människa än sålänge.

Sen har jag iofs fått skit för misslyckade projekt och mkt annat genom åren, men det är lätt att knuffa åt sidan när det inte finns personliga misstag bakom utan oftast så är det högre uppsatta inkompetenta chefer som försöker skylla sina misslyckanaden på andra, men det är ju deras problem.
Citera
2023-08-27, 19:32
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du kanske ska ta upp det med en läkare inom psykiatrin?

Så de kan proppa honom med "läkemedel" som gör saken värre
Citera
2023-08-28, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Så de kan proppa honom med "läkemedel" som gör saken värre

Hur skulle det bli värre menar du?
Citera
2023-08-28, 05:05
Medlem
Citat:

Du vet inte mycket om psykiatriska läkemedel hör jag.

Sexuell dysfunktion, ataxia, akatisi, anhedoni mm.

Biverkningslistan är flera meter lång och de positiva effekterna är få.
Citera
2023-08-28, 06:18
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Hur skulle det bli värre av att han börjar knarka? Utsättningssymtom och abstinens när han väl vill bli frisk på riktigt. SSRI har liknande abstinensproblem som med bensodiazepiner om du missat det + andra obehagliga sensationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in