Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-27, 14:22
Medlem
AD-3sTrIpEss avatar
Har ditt hem ett tema eller en själ? Har du kanske valt vissa tapeter/färger på väggarna, viss inredning, delat upp rummen i ditt hem på ett intressant sätt? Har du en tanke om vad du vill att ditt hem ska symbolisera?

Eller är allt bara slumpmässigt placerat utan någon tanke på nått alls? Skulle ditt hem kunna vara vems som hels hem? Är det vita tråkiga väggar och noll känsla/själ? Är det bara en plats man sover och äter på?
Senast redigerad av AD-3sTrIpEs 2023-08-27 kl. 14:24.
Citera
2023-08-27, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs
Har ditt hem ett tema eller en själ? Har du kanske valt vissa tapeter/färger på väggarna, viss inredning, delat upp rummen i ditt hem på ett intressant sätt? Har du en tanke om vad du vill att ditt hem ska symbolisera?

Eller är allt bara slumpmässigt placerat utan någon tanke på nått alls? Skulle ditt hem kunna vara vems som hels hem? Är det vita tråkiga väggar och noll känsla/själ?
För mig ör temat ”lättstädat”. Det innebär, böcker och prydnadssaker står i vitrinskåp.Ljusstarka plafonder i taket som tänds när det är städdags. Ljusa ytor som gör att damm och fläckar inte syns direkt. Effektiv förvaring speciellt i hallen så att vi aldrig har ytterkläder och skor stående framme. Flera stora växter, det är dessa som behöver mest skötsel i hemmet.
Ett flertal mindre ljuskällor som gör att jag kan ändra stämningen i rummet. För mig är det viktigt att hemmet ger ett lugnt intryck.
Citera
2023-08-27, 14:53
Medlem
pn222jws avatar
Gammaldags...har alltid varit historiskt intresserad...några antikviteter och några låtsas-antikviteter. Gillar även fransk inredningsstil med röda och gula färger. Funktionalitet.
Citera
2023-08-27, 15:06
Medlem
NyaHenriksss avatar
Absolut.
Temat kallas man cave.
Citera
2023-08-27, 15:16
Medlem
Mitt hem är otroligt hemtrevligt tills jag ändrar något och då brukar det bli kaos och disharmoni tills jag hittar det där som skapat balans igen.. sedan sker det igen, något radikalt ändras och hemmet är förstört.
Citera
2023-08-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD-3sTrIpEs

Eller är allt bara slumpmässigt placerat utan någon tanke på nått alls? Skulle ditt hem kunna vara vems som hels hem? Är det vita tråkiga väggar och noll känsla/själ? Är det bara en plats man sover och äter på?

Jag får intrycket att du själv inte har någon aning om vad en själ är?
Att själen i en bostad "sitter i väggarna", verkar du inte ha koll på.
Men dina frågor visar du har förstått det finns själ. Och det är ju bra.
Vet du vad jag tror: Jag tror människor har blivit så ytliga - att de inte fattar det innerliga.
Själen finns med från början, redan från start, när bygget byggdes! Och sedan har det själsliga funnits med alla som bott. De som varit mer själsliga och innerliga - har satt osynliga spår.

Man kan bara bli mer medveten om ursprunget, ta vara på det. Vara i det - och vara en ny del av det. Man kan förbättra lite grann, genom att vara lika djup som eller djupare än originalet
Citera
2023-08-27, 16:23
Lite gammalmodigt , "konstnärligt" stil överlag , skulle behöva piffa till med fler växter annars är jag rätt så nöjd hur allt ser ut.
Citera
2023-08-27, 16:49
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollfame
Mitt hem är otroligt hemtrevligt tills jag ändrar något och då brukar det bli kaos och disharmoni tills jag hittar det där som skapat balans igen.. sedan sker det igen, något radikalt ändras och hemmet är förstört.

Inte psykiskt, du ändrar något och ordningen du är van vid är borta men med tiden vänjer du dig och tillsist är förändringen det nya normala.

Upplever detta fenomen med mig själv.
Citera
2023-08-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Inte psykiskt, du ändrar något och ordningen du är van vid är borta men med tiden vänjer du dig och tillsist är förändringen det nya normala.

Nja det är mer som så att det matchar allt i ett rum sedan så får jag någon idé t.ex. att kasta bort matbordet och ta in något jag hittar på loppis för 250kr som varken passar lampa, stolar, gardiner eller något. Nu är t.ex mitt kök i ordning igen då jag satt upp höstgardiner men bordet behöver fixas och lampan som åkte upp är någon gammal halvtrasig jag hittade för125 kr som givetvis måste bytas i vår. Men jag funderar på att flytta då mitt hem har något elfel och allt går sönder, får stötar i vardagsrummet osv. Orkar inte leta reda på felet
Citera
2023-08-27, 19:22
Medlem
Hussefars avatar
Min kärring som är temat.

Hon nämner en idé. Jag säger "aldrig i livet".

En vecka senare så är förändringen gjord, ibland med min händighet, ibland utan. Jag fattar inte ett skit men snyggt blev det.

Så går det i intervaller i La Casa Hussefar.
Citera
2023-08-27, 19:25
Medlem
MrMarios avatar
"Hemtrevligt" är nog min enda tanke då jag inreder lägenheten. Det ska generellt vara ganska varma färger på väggar, golv och tak, och lägenheten ska inte kännas som att bo i en hotelllägenhet, dvs. inte de allra fulaste IKEA-möblerna. Sen prioriterar jag också att det ska vara lättstädat med så lite behov av dammtorkning som möjligt. Så det har satts in glasdörrar i alla bokhyllorna och generellt blir det mycket ljust träfärgat då det dels är fint, dels syns inte damm så snabbt. När det gäller regelrätt dekoration som tavlor så kör jag klassiskt tema med mestadels klassiska målade motiv och inga fotografitavlor.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty

Jepp, det där går man ju igenom varje gång man köper nya glasögon. Första veckorna tycker man att man ser ut som en dåre i dem, sedan vänjer man sig och kan inte gå tillbaka till de gamla...
Senast redigerad av MrMario 2023-08-27 kl. 19:29.
Citera
2023-08-27, 22:19
Medlem
Min råttbur ser mest ut som en Ikeakatalog.
Senast redigerad av grurken 2023-08-27 kl. 22:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in