• 1
  • 2
2023-08-27, 10:24
Medlem
orrtupps avatar
Hej, som barn ville jag grna ha en Raleigh Chopper som jag ibland sg reklam fr, kanske det var i serietidningar den reklamen fanns?

Huvudanledningen till att jag ville ha en sdan var nog bara att den hade en hftig vxelspak uppe p ramen, Jag kte en gng p en tankvxlad mc och tyckte att det vore hftigt med liknande vxelspak p cykel. ( ja ja, jag vet men jag var kanske 9-10 r.)

Andra frdelar var den obligatoriska limpan samt ett fetare bakdck, fake skivbroms bak och 3 vxlar.

Fick aldrig denna cykel och sg aldrig ngon i verkligen, ngon klasskompis kan mjligen ha psttt sig knna ngon lyckost som skulle ga en sn.

Insg senare vilken opraktisk cykel det mste ha varit och att kvaliteten kanske var tvivelaktig och glmde lnge bort denna barndomsdrm tills jag p fb sg ett inlgg med en skdespelerska frn 60-talet som poserade p denna cykel, dr fick jag ocks veta namnet och modell p cykeln vilket jag glmde redan i barndomen.

Naturligtvis finns cykeln till min hpnad p Youtube dr jag fick se att ven denna udda skapelse r kultfrklarad och att det finns samlare.

Den terproducerades till och med under ngra r i modern tid.

N, r det ngon som gt eller cyklat p en sdan? Kanske skadat knsliga kroppsdelar p vxelspaken eller cyklat omkull nr han frskt n vxelspaken dr nere med en hand och andra handen uppe p det hga styret?
Vill grna hra era minnen om ni finns!
Senast redigerad av orrtupp 2023-08-27 kl. 10:27.
Citera
2023-08-27, 10:38
Medlem
VoktorDodkas avatar
Hade ett par kamrater som hade den typen av cykel, fick prova ngon gng och hade grna velat ha en trots att dom var sjukt trgtrampade och rtt usel som cykel. Nr dom som hade dom stod still var dom frnast men s fort vi var ute och cyklade kom dom efter om dom hngde med ht. Gissar att det var frsta poserbikesen, gissar ocks att dom som gde dessa r idag HD-gare som har sin HD p uppfarten och putsar den men ker sllan annat n i solsken p sndagar och d max runt kvarteret.
Citera
2023-08-27, 10:46
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hade ett par kamrater som hade den typen av cykel, fick prova ngon gng och hade grna velat ha en trots att dom var sjukt trgtrampade och rtt usel som cykel. Nr dom som hade dom stod still var dom frnast men s fort vi var ute och cyklade kom dom efter om dom hngde med ht. Gissar att det var frsta poserbikesen, gissar ocks att dom som gde dessa r idag HD-gare som har sin HD p uppfarten och putsar den men ker sllan annat n i solsken p sndagar och d max runt kvarteret.
Den ena samlaren jag sg p tuben hade sjlv aldrig testat cykla p dem 🙂
Citera
2023-08-27, 10:55
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag knde en som hade en kta Releigh chopper och en med en inhemsk kopia jag glmt namnet p. Runt 70-71 och ganska sker p att bda var runt sex r nr de fick dessa. Visst sg det colt ut med vxelspaken men jag var aldrig avis nd. Cyklade man en bit brevid insg man hur idiotiskt det var med litet framdck.

Och visst har jag uppmrksammat vansinnespriserna p tradera. ven bambino (som jag hade en bl) och 3-hjulingar.

"Presenter vi ville ha men aldrig fick, samt sren de lmnat" hade kunnat vara en kul evighets-trd.
Citera
2023-08-27, 13:17
Medlem
MaryGoores avatar
En frn klassiker som jag sllan sett i verkliga livet.
Dock hade dessa ftt kka damm bakom min dbs Apache!!

Edit: Apachen var fotvxlad. Hg o lg.
Citera
2023-08-27, 13:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore

Min kompis hade en DBS apache, harrejvvlar s cool hoj.

Jag lste p ett annat forum att vxelreglaget p Raleigh Chopper ska ha varit en reguljr mardrm fr reproduktionsorganet p unga mn.

Edit: Colin Furze pulsjetkonverterade en Raleigh Chopper. Kolla in det om ni vill se det frnaste ni ngonsin sett...
Senast redigerad av Kennethkvarting 2023-08-27 kl. 13:29. Anledning: Tillgg.
Citera
2023-08-27, 13:29
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore

DBS Apache Visst var dom rda med liksom bruna flckar p ramen som antagligen skulle gra att dom sg mera indianska ut?
Har strngt fr mig att jag gde en sdan i niorsldern. 17-hjul vill jag minnas att den hade.
Citera
2023-08-27, 13:36
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
DBS Apache Visst var dom rda med liksom bruna flckar p ramen som antagligen skulle gra att dom sg mera indianska ut?
Har strngt fr mig att jag gde en sdan i niorsldern. 17-hjul vill jag minnas att den hade.

Jo rd var nog den vanligaste frgen. Har ven sett gula.
Jag r egentligen "fr ung" fr bde Apachen och Choppern..
Hittade min Apache p loppis runt 96-97 d dom verkligen inte var poppis p ngot vis. Gav vl en eller ett par hundralappar fr den i bedrvligt skick. Renoverade upp den och cyklade mngen mil p den under resten av 90talet. Sedan blev den stulen av ett utvecklingsstrt (inte bara min sikt) barn i kvarteret som trashade den i skogen.
Citera
2023-08-27, 15:17
Medlem
orrtupps avatar
Efter att ha sett den hr filmen fick jag ett vldigt ha begr...tnk att ha en sdan stende p uppfarten p sommaren och i garaget p vintern att bara titta p 🙂

https://youtu.be/D9PYfCpHKoY?si=OEDMsOeJXQwE9bP6
Citera
2023-08-27, 15:39
Medlem
Retsinas avatar
Fanns det inte en liknande cykel som hette tigercat?
Citera
2023-08-27, 16:14
Medlem
AlligatorMans avatar
Jag hade en DBS Tomahawk med trumbroms fram och en Crescent Mach 3 med ramvxelspak, den var ett helvete att justera och funkade aldrig srskilt bra. Raleigh choppern har jag inga minnen av.
Citera
2023-08-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Min kompis hade en DBS apache, harrejvvlar s cool hoj.

Jag lste p ett annat forum att vxelreglaget p Raleigh Chopper ska ha varit en reguljr mardrm fr reproduktionsorganet p unga mn.

Edit: Colin Furze pulsjetkonverterade en Raleigh Chopper. Kolla in det om ni vill se det frnaste ni ngonsin sett...

Apachen minns jag. Hade sjlv en liknande av ett annat mrke. Finaste cykeln jag gt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in