• 3
  • 4
2023-08-27, 07:15
Citat:
Ursprungligen postat av Mclovindovin
Hej!

Min pappa fick för 16 år sedan diagnosen "Reaktiv psykos". Detta då han genomgick en mer eller mindre personlig konkurrs och blev skuldsatt på 5 miljoner. Det här ruinerade såklart vår familj och från att ha levt som övre medelklass befann vi oss nu på samhällets botten.

För att göra det tydligare ska ni få lite bakgrundsinformation.

Pappa har sedan den här händelsen insjuknat i psykoser med jämna mellanrum. Under de senaste två åren har han blivit sjuk allt oftare, minst två gånger om året, alltid en gång runt jul.

Tilläggas bör är att han lever fruktansvärt ohälsosamt. Han dricker mycket alkohol, även om detta lugnat ner sig från en flaska sprit varje kväll till 5-6 långburkar 10,2 istället. Han är en alkoholist. Han röker även mycket cannabis. Utöver detta motionerar han inget. Han har inget jobb, för det klarar han inte av, då blir han bara psykotisk igen.

Han har Abilify som han kan ta vid behov. Tanken är egentligen att han ska äta den regelbundet men han mår väldigt fysiskt dåligt av tabletterna och därför har han egentligen ingen stående medicinering just nu. Dessutom får alltid jag eller min mamma mer eller mindre tvinga honom att ta dem när vi märker att det behövs. Han har typ noll sjukdomsinsikt.

För några dagar sedan ringde min mamma mig i upplösningstillstånd då han gått locos i deras gemensamma hus, översvämningar i tvättstugan och källare. Han hade eldat upp sin moped och lämnat resterna glödandes intill en åker för att sedan dra därifrån. Min mamma fick släcka elden och det hade börjat ta sig vid sidan av åkern men som tur är inte spridit sig.

Jag fick åka ut till huset och hjälpa mamma att städa. Vi tog då beslutet att tillkalla läkare och försöka få honom inlagd på psykakuten. Läkaren kom dit och han vägrade först åka in. Men då han insåg att han skulle bli LPT:ad annars valde han att åka med frivilligt. Han är nu inlagd på tvångsvård.

Jag är så urbota jävla trött på min far. Jag vet att han varit med om massa skit som inte vem som helst har upplevt, att han blivit utnyttjad och traumatiserad. Men jag är så trött på att tycka synd om. För när man tycker synd, då slipper man vara arg. Och jag har så dåligt samvete över att vara förbannad på honom. Han har ställt till med så mycket skit och elände. Ständig ångest och oro över vad han ska göra här näst. En gång åkte han runt i grannskapet och snodde brevlådor??? Som han sen tog hem och ställde upp på vår tomt (detta är förvisso ganska roligt och vi har skrattat ändlöst åt detta i många år). Men nu börjar hoppet sina. Man blir dränerad på energi av att hela tiden gå runt och tänka att allt löser sig, eller försöka se det positiva och roliga i saker.

Finns det fler här som går igenom/har gått igenom samma sak och som har tips på vad man kan göra? Dels hur jag som anhörig ska göra för att fortfarande orka låta honom vara delaktig i mitt liv. Men även vad han behöver göra. Vilka mediciner kan fungera? Terapi? Är det bra? Har läst att terapi är svårt vid den här typen av psykisk sjukdom då det kan trigga psykoser. Och han blir triggad när han pratar om traumatiska minnen.

Vården har varit så FUCKING JÄVLA DÅLIG. Allt ansvar läggs på oss anhöriga och självklart ställer vi upp och finns där för att vi vill. Men någon jävla plan måste väl vården ändå ha?

Jag är desperat efter hjälp. Vill bara höra hur det varit för andra, både anhöriga och sjuka. Kommer min pappa någonsin kunna leva ett hyffsat normalt liv? För varje psykos han får blir han bara sämre och sämre. Han är inte samma pappa han var för 16 år sedan, han har blivit personlighetsförändrad.

Han måste komma till insikt själv. Din mor bör slänga ut honom med krav på att han ska sluta dricka 3 månader innan han får komma hem igen.
Citera
2023-08-27, 11:13
Medlem
Abilify måste börjas med låg dos, typ 5mg som är den lägsta dosen. Den dosen ska han ha i nått/några år innan man kan öka. Läkarna skriver ut typ 10mg direkt och det funkar aldrig.
Som sagt en låg dos väldigt länge kommer stoppa psykoserna. Inte säkert man behöver öka mer än det sedan.
Citera
2023-08-27, 11:41
Medlem
Om jag får komma med ett tips då jag själv har erfarenhet av liknande dilemma. Han kommer inte själv söka vård utan det är du och mamma som får gå in och söka åt honom på på öppenpsykiatrin. Sedan ska ni försöka få honom dit på läkarbesök. Intervention kallas det.

Sedan ska ni kontakta funktionsstöd hos socialen som kan hjälpa er pappa med att få en handläggare som åker och besöker honom men även er med praktiska råd hur man kan tänka kring människor som er far.
Citera
2023-08-27, 11:49
Medlem
Citat:
Tack för svar! Finns der andra mediciner, som inte är abilify? Tänker att det kanske finns något som han kan testa som fungerar bättre för honom.
Finns massor, prata med hans läkare och säg stt han vägrar äta abilify så see dom över det, abilify är gjort för att tas varje dag då effekten uppnås efter ~2v så att ta den sporadiskt hjälper ingenting.

Han skulle kunna testa quetapin, olanzapin osv, han kommer såklart må lite sämre i början då det stryper lite av dopaminet (vilket är det som utlöser psykoser, för höga dopamin halter).

Men för att han ska ta sig tillbak och sluta tycka synd om sig själv så gäller det att lägga ner alkoholen, om du pratar med en läkare nämn hans alkoholmissbruk och fråga om han inte kan få några stesolid om dagen istället ifall han även tar sin antipsykotiska.

Däremot så måste någon se till att han tar rätt mängd av medicinerna isåfall samt att han inte har tillgång till stesoliden då denna kan missbrukas väldigt lätt samt lätt att bli beroende av, men hellre beroende av låg dos stesolid än mängden alkohol han dricker.

Hoppas det löser sig och att han får tillbak sin manlighet så han slipper betesig som en deprimerad hemmafru!
Citera
2023-08-27, 12:07
Medlem
Citat:
Hej!

Min pappa fick för 16 år sedan diagnosen "Reaktiv psykos". Detta då han genomgick en mer eller mindre personlig konkurrs och blev skuldsatt på 5 miljoner. Det här ruinerade såklart vår familj och från att ha levt som övre medelklass befann vi oss nu på samhällets botten.

För att göra det tydligare ska ni få lite bakgrundsinformation.

Pappa har sedan den här händelsen insjuknat i psykoser med jämna mellanrum. Under de senaste två åren har han blivit sjuk allt oftare, minst två gånger om året, alltid en gång runt jul.

Tilläggas bör är att han lever fruktansvärt ohälsosamt. Han dricker mycket alkohol, även om detta lugnat ner sig från en flaska sprit varje kväll till 5-6 långburkar 10,2 istället. Han är en alkoholist. Han röker även mycket cannabis. Utöver detta motionerar han inget. Han har inget jobb, för det klarar han inte av, då blir han bara psykotisk igen.

Han har Abilify som han kan ta vid behov. Tanken är egentligen att han ska äta den regelbundet men han mår väldigt fysiskt dåligt av tabletterna och därför har han egentligen ingen stående medicinering just nu. Dessutom får alltid jag eller min mamma mer eller mindre tvinga honom att ta dem när vi märker att det behövs. Han har typ noll sjukdomsinsikt.

För några dagar sedan ringde min mamma mig i upplösningstillstånd då han gått locos i deras gemensamma hus, översvämningar i tvättstugan och källare. Han hade eldat upp sin moped och lämnat resterna glödandes intill en åker för att sedan dra därifrån. Min mamma fick släcka elden och det hade börjat ta sig vid sidan av åkern men som tur är inte spridit sig.

Jag fick åka ut till huset och hjälpa mamma att städa. Vi tog då beslutet att tillkalla läkare och försöka få honom inlagd på psykakuten. Läkaren kom dit och han vägrade först åka in. Men då han insåg att han skulle bli LPT:ad annars valde han att åka med frivilligt. Han är nu inlagd på tvångsvård.

Jag är så urbota jävla trött på min far. Jag vet att han varit med om massa skit som inte vem som helst har upplevt, att han blivit utnyttjad och traumatiserad. Men jag är så trött på att tycka synd om. För när man tycker synd, då slipper man vara arg. Och jag har så dåligt samvete över att vara förbannad på honom. Han har ställt till med så mycket skit och elände. Ständig ångest och oro över vad han ska göra här näst. En gång åkte han runt i grannskapet och snodde brevlådor??? Som han sen tog hem och ställde upp på vår tomt (detta är förvisso ganska roligt och vi har skrattat ändlöst åt detta i många år). Men nu börjar hoppet sina. Man blir dränerad på energi av att hela tiden gå runt och tänka att allt löser sig, eller försöka se det positiva och roliga i saker.

Finns det fler här som går igenom/har gått igenom samma sak och som har tips på vad man kan göra? Dels hur jag som anhörig ska göra för att fortfarande orka låta honom vara delaktig i mitt liv. Men även vad han behöver göra. Vilka mediciner kan fungera? Terapi? Är det bra? Har läst att terapi är svårt vid den här typen av psykisk sjukdom då det kan trigga psykoser. Och han blir triggad när han pratar om traumatiska minnen.

Vården har varit så FUCKING JÄVLA DÅLIG. Allt ansvar läggs på oss anhöriga och självklart ställer vi upp och finns där för att vi vill. Men någon jävla plan måste väl vården ändå ha?

Jag är desperat efter hjälp. Vill bara höra hur det varit för andra, både anhöriga och sjuka. Kommer min pappa någonsin kunna leva ett hyffsat normalt liv? För varje psykos han får blir han bara sämre och sämre. Han är inte samma pappa han var för 16 år sedan, han har blivit personlighetsförändrad.

Vettefan men detta är ett bra bevis på hur känsliga människor faktiskt är och att vi inte är ett dugg stresståliga eller tåliga för traumatiska händelser/upplevelser.

Sjukvården är som ett sprängt rövhål som bara är till för sig själva. Detsamma kan sägas om övriga myndigheter i detta land.

Förvänta dig inte någon förändring utav din far. Jag har själv en alkoholiserad farsa som har ådragit sig fördiabetes men som fick höra av läkaren att rödvin är minst allvarlig för diabetiker, nästan hälsosamt, så nu dricker han rödtjut för fulla muggar.
Läkaren påtalar för min far att han har fått portvinstå varpå min farsa blir skitsur över att höra. Läkaren är en idiot och farsan har inge problem med alkoholen, enligt farsan själv då..

Jag tror det är enklare att få en narkoman att inse att dom är just narkomaner än att få en alkoholist att inse att dom är just alkoholiserade på grund av att det är lagligt att supa i Sverige och det är något som man har gjort i alla tider.

Jobbar dom och "betalar skatt" som dom så gärna påtalar så är förnekelsen ännu större.
Du kan nog glömma en förändring hos din far. Skulle det ske så är det som att helt random vinna på lotto eller något dylikt.
Citera
2023-08-27, 12:23
Medlem
Tycker verkligen synd om dig. Att vården inte hjälpt så mycket kan bero på att din pappa super. Psykiatriker anser (och nog med viss rätt) att vårda för psykisk sjukdom är meningslöst så länge patienten super. Det gäller både mediciner och terapi. Det viktigaste är verkligen för din pappa att bli nykter, det går inte att behandla hans psykiska problem effektivt innan dess. Om han inte är villig att ta till sig det är det inget du kan göra, du måste släppa honom (och din mamma borde göra samma sak).
Citera
2023-08-27, 13:09
Citat:
Tack för svar! Finns der andra mediciner, som inte är abilify? Tänker att det kanske finns något som han kan testa som fungerar bättre för honom.

Han måste sluta röka cannabis. Det är aldrig bra när dejt är psykoser mm. Möjligt att han kan göra det senare när allt är bättre men inte nu. Din pappa måste trots allt som hänt börja ta ansvar för sitt eget tillfrisknande. Där är inget annat att göra och ingen annan än han själv kan hjälpa honom.
Citera
2023-08-27, 13:14
Citat:
Han söp långt innan han fick sin sjukdom tyvärr. Men ibland kan jag känna det som att han nästan vill vara sjuk. Det är så svårt att förstå hur det fungerar i hjärnan hos en sådan människa. Skulle verkligen bara vilja förstå honom och hur han känner så jag kan hjälpa.

Han är rädd för fler misslyckade för att han inte känner att han kan hantera det. Då är det tryggare att vara i det man känner till hur illa det än är. Han överlever dag för dag som det är nu men han är inte säker på att han gör det med mer motgångar.
Citera
2023-09-17, 23:02
Gått en tid...
Hur har du det? Du alltså, inte farsan
Citera
2023-09-21, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Slappt svar, men han måste käka abilify eller nån annan liknande regelbundet om han inte ska fortsätta insjukna.

Den typen av medicin är värst innan kroppen vant sig, så det där med att bara ta det vid behov i kortare perioder gör att han inte vänjer sig.

Allt jag pallar bidra med just nu. Ja, och terapi... Nä, möjligtvis behöver han stödsamtal för att reda ut vardagen sen, men inte terapi.
Tänk på att mediciner förstör hjärnan. Därav har schizofrena stora hål i hjärnans centra, det är pga medicineringen som krymper den grå massan.

Nu är det inte alls säkert detta hjälper men prova ge honom 3000mg vitamin B3 dagligen i säg..ett halvår. Ovanpå det kan du få gjort en näringsanalys samt testa homeopati. Har ett fall där en ung kille blev 97% bättre av B3 samt att balansera näringen.

Att han brukar narkotika samt alkohol är att självmedicinera för att han inte står ut, vilket är förståeligt. HJÄLP honom!
Citera
2023-09-21, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ja, det är jävligt skumt. Förstår att läkaren antagligen inte kan diskutera för mycket med mig. Men tänker att vi kan prata rent allmänt om alternativen.

Han blev sjuk när jag var 10 år, idag är jag 26. Så större delen av mitt liv har det varit såhär. Nu kan jag förvisso slappna av med att inte behöva bo med det. Har ett eget liv och sköter det bra, men självklart har jag klantat till det på ett eller annat sätt för att orka deala med skiten. Jag pratade med en psykolog för ett tag sedan som jag inte kunde fortsätta hos, det blev för dyrt. Gick nämligen privat. Har haft dålig erfarenhet av psykologer via typ VC. Men man kanske kan få en kontakt som anhörig via psykiatrin. Det kan vara värt att kolla upp.
Öppenvårdspsykiatrin är värdelös, man får gå privat. Vill du ha en gratis samtalskontakt som dessutom inte för journaler rekommenderar jag en diakon.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in