• 1
  • 2
2023-08-27, 00:21
Jag råkade precis fylla femtio och hastigt som ett brev på posten på någon månad kan jag inte längre läsa finstilt text. Jag tänkte först att jag med vilja skulle lyckas fokusera texten med kraft så jag flyttade breven fram och tillbaka och spände ögonen argsint under starka lampor men jag fick ge mig och köpa ett par läsglasögon +1,00.
Har detta också hänt er? Kom det snabbt från ingenstans eller var det en successiv process?
Citera
2023-08-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worrisomelappmamma
Jag råkade precis fylla femtio och hastigt som ett brev på posten på någon månad kan jag inte längre läsa finstilt text. Jag tänkte först att jag med vilja skulle lyckas fokusera texten med kraft så jag flyttade breven fram och tillbaka och spände ögonen argsint under starka lampor men jag fick ge mig och köpa ett par läsglasögon +1,00.
Har detta också hänt er? Kom det snabbt från ingenstans eller var det en successiv process?

Det uppstår naturligt mellan 40-45 års ålder. Inget konstigt alls. Finns glasögon för det. För mig blev det också en konstig upplevelse. Kan inte läsa det finstilta på ketchupflaskan... märklig känsla.
Citera
2023-08-27, 00:54
Medlem
chiliislifes avatar
Jag var omkring 22 år när jag fick glasögon då jag hade fått försämrad syn några år tidigare. Jag ser lite dåligt på långt avstånd men inget överdrivet synfel.
Förmodligen fick jag synfelet pga att jag tittade in i solen när jag var yngre.
Citera
2023-08-27, 03:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C000
Det uppstår naturligt mellan 40-45 års ålder. Inget konstigt alls. Finns glasögon för det. För mig blev det också en konstig upplevelse. Kan inte läsa det finstilta på ketchupflaskan... märklig känsla.
Händer många, kanske de allra flesta att synen försämras runt 45..

Värsta tyckte jag var när mörkerseendet försämrades drastiskt, från att föredragit att köra på natten till att tycka det var jobbigt att köra om natten, någonstans mellan 45 och 50 kom det smygande.
Citera
2023-08-27, 03:12
Medlem
zombie-nations avatar
Tidiga 40 började jag märka av det. Är över 50 nu och har inte dubbelslipade glas. Tar av mig glasögonen för närsynthet när jag ska läsa på nära håll. Funkar bra. Jag har så pass korrigering att jag kanske aldrig ens behöver läsglasögon.
Citera
2023-08-27, 06:10
Moderator
Ancistruss avatar
För mig var det en långsam successiv förändring. Tror jag köpte mina första läsglasögon vid sådär 45-års ålder nånting. Det är nog ungefär däromkring de allra flesta brukar göra det.
Citera
2023-08-27, 06:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag gjorde en lasikoperation för snart 25 år då jag såg dåligt på långt håll och har till för några månader sett som en örn. Nu är jag snart 50 år och börjar få problem att se smått skit på nära håll. Än så länge inga problem att läsa på telefon eller sitta vid datorn men det lär komma inom några månader eller år.
Räknar med att köpa ett par clas ohlsson brillor i början iallafall när det krisar.

Har även funderat lite på om man ska byta linser i ögonen så problemen löser sig men måste kolla upp det ordentligt fört. En jag känner som är nära 70år gjorde det och han är supernöjd.
Citera
2023-08-27, 07:22
Medlem
orrtupps avatar
När jag började med läsglasögon var det som en ketchupeffekt eller vad man ska säga. Innan kunde jag läsa utan även om det var ansträngande men efter några dagar eller kanske ett par veckor med läsglasögon var det helt omöjligt att läsa något utan dem.

Misstänker att ögongymnastik borde förhindra detta.
Citera
2023-08-27, 09:25
Medlem
proconsuls avatar
Samma här, runt 50 strecket. Gick ganska snabbt.
Citera
2023-08-27, 09:48
Medlem
Har haft glasögon hela mitt liv men enkelslipade fram till jag fyllda 40.
Då fick jag skaffa terminalglasögon på jobbet och något år senare progressiva glas i mina vanliga.
Skulle säga de flesta jag känner börjar med terminalglasögon mellan 40 och 45 så du har klarat dig länge.
Citera
2023-08-27, 11:30
Medlem
Mackan52s avatar
När jag var fem år gammal.

Närsynthet och brytningsfel.
Citera
2023-08-27, 19:24
Medlem
Jag har ett av de mera märkliga felen man kan ha. Jag har en större grad av astigmatism plus översynthet så att det jämnar ut sig så behöver inte glasögon när jag kör bil men jag behöver ändå glasögon

Däremot att köra i mörkret har jag inte några problem med. Jag nästan föredrar det jämfört med dag. När det börjar mörkna på så är det absolut sämst då det varken är ljust eller mörkt. Dp det är svårt att se kontraster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in