2011-06-09, 18:40
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja, efter att ha tävlat i 20 år på toppnivå i en så skadedrabbad sport som speedway, är det verkligen ödets ironi.

Speedway har han som sagt slutat med, så olyckan skedde när han tränade inför något ökenrally med en offroadmaskin.

Senaste nytt här: http://www.speedwayworld.tv/news/article/345/leigh-adams-latest

Ordentlig smäll med både punkterade lungor, brutna revben och tre krossade kotor.

Det finns dock ett litet hopp. Man kan få fraktur på kotor utan att nervbanorna slits av. Då blir ibland svullnaden i området så stor att nervbanorna kläms och man blir temporärt förlamad i ett par veckor.
Vad jag förstår har man inte meddelat att skadan är permanent för Leigh Adams, så vi får hålla tummarna.

Ja tydligen så ska han ha lite känsel i ena låret så det kan tyda på att du kan ha rätt med din teori med svullnader.

http://www.racemcsport.com/operationen-lyckad-men-leigh-forlamad

*edit tävlingen heter Finke Desert Race ett litet smakprov finns här: http://www.youtube.com/watch?v=tPbuElhk2lM
Senast redigerad av BleAivano 2011-06-09 kl. 19:13.
Citera
2011-06-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimpstarus
Någon som vet vart det är mest publik på GP? Har hört att Köpenhamn samt Cardiff ska vara det mest populära?
Funderar på att köpa mig biljetter till 11 juni @ Köpenhamn.

Cardiff garanterat där 45.000 väntas, kommer att bli rätt fett och är rätt sugen på att köpa en biljett..
Citera
2011-06-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Cardiff garanterat där 45.000 väntas, kommer att bli rätt fett och är rätt sugen på att köpa en biljett..

Åfan. Du har ingen priskoll på en billig resa, boende inkl. biljett? Får nog bli nästa år för min del, men nyfiken på lite kostnader.
Citera
2011-06-14, 09:44
Medlem
Jag ska till Cardiff!!!
Citera
2011-07-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meatlof
Jag ska till Cardiff!!!

Det var rätt så fett va? Så sjukt trist att TV10 innehar rättigheterna för GP+WC nuförtiden, kommentatorn är ju fruktansvärt jobbig att lyssna på.
Citera
2011-08-14, 22:52
Medlem
Någon som vet om det finns planer på en övergång till fyrtakt inom det som idag är 80cc speedway i Sverige?
Citera
2011-09-25, 03:04
Moderator
ksvs avatar
Så har vi en ny världsmästare i speedway!

Vid 41 års ålder har Greg Hancock tagit sitt andra VM-guld.

Kul och mycket välförtjänt!
Citera
2011-09-29, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Så har vi en ny världsmästare i speedway!
Vid 41 års ålder har Greg Hancock tagit sitt andra VM-guld.

Kul och mycket välförtjänt!

Fantastiskt! Det trodde jag inte vid SGP-premiären denna säsong.
Vår "svenske" Greg som bor i Solna sen många år med svensk fru
och barn, bara någon kilometer från mig. Greg pratar nu också,
en riktigt bra svenska. Om nu Andreas lyckas hålla Hampel bakom sig,
i sista deltävlingen i Gorzow så blir det både "Guld" och Silver till Sverige.

Mycket talar för att Andreas skall lyckas med detta då han sedan några månader
är i sin livs form, medan Hampels är i dalande.
Fredrik Lindgren klarar nog ej att nå den nu eftertraktade 8:e-platsen, men
jag tippar att han ändå får ett wildcard till nästa säsong.

Det känns lite vemodigt att speedway-säsongen nästa vecka är förbi och jag
längtar redan nu till nästa säsong.

Annars tycker jag det varit en fantastisk TV-bevakning av speedway-sporten denna
säsong. Canal+sport1 har blivit mycket bra i sin elitserie-bevakning och byter bara
Kanal 10 ut den fånigt okunnige skånske kommentatorn så blir SGP-bevakningen,
även den, mycket bra. Även bevakningen av Lag-VM var kanon med samtliga kval
samt finalen. I år visades ju även för första gången GP-kvalets final, samt finalerna
i engelska högsta ligan. Som sagt: Ett härligt TV-år för oss speedway-freaks!

Är det någon som vet om Kanal 10 kommer sända SGP nästa år?

Slutligen: Vilket lag tar nästa vecka SM-guld månne? Indianerna eller Piraterna?
Senast redigerad av DocentFrossa 2011-09-29 kl. 09:01.
Citera
2011-09-29, 10:47
Medlem
BleAivanos avatar
Kanal 10 köpte ju rättigheterna av SVT som jag tror sträckte sig över ytterligare två säsonger.

Gällande Greg så har han flyttat nu och bor numera, under speedwaysäsongen,
en bit utanför Norrtälje, Östra Syninge heter det visst.
Resten av året så bor familjen i Costa Mesa, som ligger i Kalifornien, Usa.

Här är en ganska trevlig intervju med Greg.

SM finalerna nästa vecka kommer nog att bli de bästa på många många år.
Bra lag som har bra hemmabanor. Att tippa vem som vinner känns otroligt svårt,
Piraterna har ju en liten Joker i Greg men samtidigt så är Indianerna ett betydligt
jämnare lag så det kan gå hursomhelst. Jag håller dock på Indianerna.
Citera
2011-10-01, 02:01
Medlem
Kollar man på tv så äger viasat detta mot canal+ .

orka höra på en nolla som sitter i rullstol pratat
Citera
2011-10-01, 12:12
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Kollar man på tv så äger viasat detta mot canal+ .

orka höra på en nolla som sitter i rullstol pratat
Är det någon sport man ska akta att kalla rullstolsburna kommentatorer för nollor, är det i speedway.

Nu har inte jag canal+, men jag misstänker att du syftar på f.d. världsmästaren Per Jonsson.

Viasat, som ju har rättigheterna till VM-speedwayen, lämnar ganska mycket att önska när det gäller just kommentatorerna.
Som expertkommentator är Henka Gustafsson helt okej, men jag skulle hellre föredra Per Jonsson som brukar vara duktig på att förklara sånt som man som amatör annars ser eller förstår.

De vanliga kommentatorerna på viasat/kanal10 är däremot katastrof. Är det inte den där killen med talfel (eller kanske det är hans dialekt?) som skrattar vid fel tillfällen, är det den genuint inkompetente Janne Blomqvist.
Här borde viasat köpa över Johan Ejeborg från SVT.
Citera
2016-11-22, 20:41
Medlem
Moroten89s avatar
Tänkte att jag låter bli med att starta en ny tråd och bumpar den här istället.

Vad händer egentligen i Speedway-världen?

De allra flesta klubbarna i Sverige har ekonomiska problem, förarna är svindyra och publikintresset pekar nedåt. Samma sak händer även i England t. ex.

Varför tas inget initiativ i att försöka hålla nere lönerna på förarna?
Jag tycker t. ex att Sverige, England och Polen (vet inte vilka fler som kan ha blivit bättre nu de sista 10 åren) skulle börja med lönetak för att hålla nere kostnaderna på förare.
Det håller ju inte, i princip varenda klubb i Sverige har ju blivit åderlåtna på att ens försöka hålla sig kvar i Elitserien och har man en klubb som kan vinna guld, så tar det inte mer än ett par år innan samma klubb kör nere i Allsvenskan.
Det som fick mig att reagera så nu är iom. att jag läste om Indianernas problem och listan kan göras ännu längre.
Klubben i mitt hjärta (Örnarna) har ju i princip blivit förintad pga ekonomiska problem fram och tillbaka, men det känns som att varenda speedwayklubb utanför Småland lever över sina tillgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in