Citat:
Ursprungligen postat av
Moksha
Tänker tillbaka på tiden innan internet.
Lekplatsen var fylld av barn, i bostadsområdena var människor utomhus. Man träffades familjer emellan, kanske gick på bio (Jurassic park, Toy Story) och umgicks. Man brydde sig om andra.
Hetsen var inte så utbredd, tempot var långsammare. Människor stod inte med mobiltelefonen i handen, det fanns en vänlighet människor emellan. Någon bjöd på saft och hembakat. Man satt i trädgården, barnen spelade på Nintendo 64. Kanske åkte på utflykt, till Mc Donalds.
Man satt på bussen, med en tidning eller bok. Någon tittade ut genom fönstret. Världen var där ute någonstans, men ännu oupptäckt.
Idag är det konsumism de luxe, skrävel om köpta föremål. Bostaden är en försäkring och inget varmt hem. Hemmet är nu status, en belånad klenod. Helst ska man inte sitta i soffan. Folk är hemma men frånvarande, instängda i sina skärmar.
Var finns idag 90-talets bostadsmiljö?
Är det känslomässigt varma hemmet för alltid försvunnit?
Var kan man bo för att återgå till tidens långsamhet?
Hej!
Jag är inne på lite liknande linje som du. Jag växte upp under 90talet och saknar stora delar av det, och dess känsla. Framförallt är jag trött på det ständigt uppkopplade livet som jag tvingas leva och som är omöjligt att komma helt ifrån, men som jag försöker reducera.
Jag saknar framförallt livet där datorn var något man använde nån gång om dagen för att kolla sin lunarstorm, och där mobilen var en ickefråga, alternativt smsade nån tjej med.
Det jag gjort är att:
- Jag har lagt ifrån mig mobilen hemma. Den får ligga likt en hemtelefon på ett och samma ställe.
- Jag spelar mest retrospel, t.ex. playstation/N64 m.m.
- Jag spelar dessa spel och tittar på vhs filmer på en tjock tv som jag har i ett eget spelrum i min villa. Det här är såklart något som jag förstår att inte alla har, men som ger mig en stark 90talskänsla
- Köper mkt grejer på secondhand som var typiskt för 90talet. En del passar in i livet, en del ser brokiga ut.
- Läser serietidningar, antingen nya eller från second hand.
- Läser böcker
- Gör det jag gjorde på 90talet. Dvs pysslar, skapar saker som man gjorde där och då.
- Fått iväg mina vänner som jag har kvar i vuxen ålder på att spela spel/leka fotbollslekar som vi gjorde då. Tro mig, det här var det lättaste av allt. Att få med 3 kompisar på pricken/röven m.m. en sen junikväll på en äng med ett fotbollsmål var det bästa jag gjort i sommar trots att vi är över 40.
Vi kan inte dra tillbaka klockan dessvärre, och jag romantiserar mitt 90tal nåt otroligt, men det är de årtalen jag saknar mest och därför försöker jag leva det livet i viss mån för att få energikickar. Framförallt ger det mig en inre frid genom att släppa mobilen, koppla bort alla sociala media m.m.