2023-08-28, 17:56
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Det är knappast "helt okej", men det är förståeligt om Ryssland skulle reagera på att Sverige går med i Nato. I teorin är det såklart så att självständiga länder ska ha vilka rättigheter som helst att gå med i vilka allianser som helst, men i verklighetens geopolitik så är det inte så. Min poäng är att man kan räkna med en motreaktion på sådana saker. Finland visste detta i årtionden, och utvecklade principen "finlandisering". Numera har de helt övergett detta och varje beslut tar västeuropa närmare kärnvapenkrig.
Åh jo, det är precis så.
Vet du att om Ryssland inte var en korrupt diktatur som ville motarbeta det civiliserade samhället, så kunde även de bli medlemmar i NATO? Snacka om tillvägagångssätt att få slut på krig....? Men nädå, man ska vara ett U-land som föredrar att handla med U-länder och kriga som om det vore 1939. Toppen!
Och du - sluta ryss-skrämmas om kärnvapenkrig. Har du märkt att det bara är ni ryssonanister som gör det? Alla vi andra har högre förmåga att tänka logiskt. Vad kommer det sig?
Citera
2023-08-28, 17:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Ryssarna vill väl ha Krimhalvön? Inte hela Ukraina, eller tänker jag fel? Eller vad är ryssarna ute efter?
Ryssarna ville ha hela Ukraina men upptäckte tre dagar in i sitt tredagarskrig att de inte hade kapaciteten till detta. Därefter försöker man ändra narrativet att "vi är nöjda med det vi har". I ett halvårs tid har man nu förlorat mark på daglig basis men är fortfarande "nöjda, det går ju så bra".
Citera
2023-08-28, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Ukraina lär inte stoppa på ett bra tag, så det mesta som intagits sedan 2022-02-24 lär nog med tiden återtas. Men hur det blir med Krim och annat som tagits innan dess är nog mer oklart. En del kommer Ukraina säkert kunna ta, men med högre och högre pris i människoliv. Materiel lär de få vad de behöver av väst men manskap kan till slut blir svårt att försvara. Kanske de tillslut får ge upp tanken att återta Krim. Hoppas dock jag har fel.

Kanske blir det någon slags stilleståndslinje som Korea. Ryssland utvecklas ju ändå mer och mer som Nord Korea så varför inte en DMZ som patrulleras av neutrala länder med gräns mot två kraftig befästa gränser. Putin kommer nog inte leva länge til men frågan är vad som kommer efter honom, behöver inte vara bättre. Men i längden är det Ryssland som isoleras och blir beroende till Kina på ett sätt som kommer gynna Kina mer än Ryssland. Ukraina kommer tillslut in i NATO. Georgien och Moldavien lika så, kanske mot att de avsäger sig utbrytarrepublikerna. Belarus blir intressant, stor risk för kuppförsök som Ryssland i sådana fall hjälper till att slå ner.

USAs stöd tror jag inte vi behöva vara oroliga för. Visst snackar en del republikaner om att skära ner, men det är nog mycket skådespel. Bedömare ser att det är ett väldigt lågt pris det kostar att nästan totalt förinta den ryska krigsmakten, dessutom utan att offra egna soldater så all militär expertis kommer att jobbar för att hålla kvar stödet. Trump lär inte bli president, står det mellan honom och Biden så har Biden redan vunnit en gång, och mittenväljarna lär inte vara imponerade av försökt till valfusk, kuppförsök och ständigt trassel med rättvisan. Viken annan republikansk kandidat som helst lär slå den väldig impopulära Biden, men jag tror inte det får någon större betydelse i praktiken. Jämför med Vietnamkriget där Kennedy lovade att dra ner på engagemanget men istället ökade det. Och det är inte bara USA som skickar stöd, Europa ger minst lika mycket och då det är vi som ligger i riskzonen för nästa ryska aggression lär vi gärna skicka mer.

Ryssland är nog tyvärr dömt att förbi ett ociviliserat skitland helt utan demokrati, precis som det har varit sedan begynnelse, några få år på 90 och 00 talet undantagna. Med stor militär om kommer hålla icke NATO-anslutna grannländer i sitt grepp. Men med total brain drain där alla med någon form av kunskap eller framtidshopp till varje pris kommer att lämna landet tills bara bottenskrapet är kvar.
Låter mest som önskedrömmar från din sida tyvärr. Som det ser ut nu så vinner Ryssland detta kriget oavsett vad man nu tycket om detta faktum.

Trump vinner såklart 2024 om nu valet inte riggas och om han väljer vivek ramaswamy som VP, peddot Biden är ju extremt hatad...
Citera
2023-08-28, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Ryssarna ville ha hela Ukraina men upptäckte tre dagar in i sitt tredagarskrig att de inte hade kapaciteten till detta. Därefter försöker man ändra narrativet att "vi är nöjda med det vi har". I ett halvårs tid har man nu förlorat mark på daglig basis men är fortfarande "nöjda, det går ju så bra".
Källa på detta? Man vill inte ha hela Ukraina uppenbarligen, du låter obildad.
Citera
2023-08-28, 18:15
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trump24

Man ville inte ha hela Ukraina, men ändå så skulle dom ta presidentpalatset i Kiev........ Jodå..

Föresten duger denna artikel från RIA Novosti som källa???
https://web.archive.org/web/20220226...775162336.html
Citera
2023-08-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Kriget i Ukraina har pågått ett tag och kommer att fortsätta mycket länge än.

Däremot tycker jag det är intressant att spekulera i hur det kommer att sluta.

Jag kan se några olika utfall:

1) Ryssland sönderfaller i ett inbördeskrig.
2) WWIII, vilket är svårt att överblicka utvecklingen av.
3) Ryssland kollapsar ekonomiskt, vilket tvingar Kreml till förhandlingsbordet.

Fler alternativ finns säkert och därför startar jag denna tråd för att ni ska kunna posta era tankar om detta.

1. Skulle jag säga är mest troligt. Finns många delrepubliker som blivit påtvingade det ryska centralstyret, börjar missnöjet pysa dör så faller nog allt samman.
2. Helt uteslutet. Ryssland har inte resurser att vinna över Ukraina, de skulle inte ha en susning mot NATO. Enda som upprätthåller status quo är att de är en kärnvapenmakt. Utan kärnvapen hade NATO kunnat röja av dem på en eftermiddag.
3. Tror inte det blir tungan på vågen. Snarare att man får supply chain problem som gör att man kollapsar i Ukraina. Råder brist på allt från motiverade soldater till vapen.
Citera
2023-08-28, 18:36
Medlem
Citat:

Var det därför man först av allt marscherade mot Kyiv? För att man inte var intresserad av Kyiv?
Citera
2023-08-28, 18:39
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Du tänker inte logiskt. Du är så förblindad av hat mot Ryssland att du förlorat all förmåga att tänka rationellt. Det är mycket märkligt att du inte redan åkt till Ukraina som frivilligsoldat. Är du ännu en sådan som tycker att "någon annan" ska göra sådant?
Du försöker förolämpa mig utan sakliga argument, men det faller platt. Ni ryssar saknar förmågan att vara sakliga, tyvärr.
Citera
2023-08-28, 18:41
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Låter mest som önskedrömmar från din sida tyvärr. Som det ser ut nu så vinner Ryssland detta kriget oavsett vad man nu tycket om detta faktum.

Trump vinner såklart 2024 om nu valet inte riggas och om han väljer vivek ramaswamy som VP, peddot Biden är ju extremt hatad...
Vill du motivera varför du ljuger om att "som det ser ut nu så vinner Ryssland"? Är det för att ni förlorat mark varenda dag i över ett halvår som ger dig segervittring? Tänkte ni slå världsrekord i att "backa er till vinst" eller hur menar du egentligen?
Trump sitter dessutom snart i finkan och kommer inte ens få ställa upp som kandidat, men det är ett annat topic...
Citera
2023-08-28, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Måste dock tillägga att det inte är lite propaganda utan allt vi läser och ser är propaganda, vare sig det gäller HBTQ METOO miljön eller detta, allt handlar om hjärntvätt idag, media har sådan makt att politikerna kommer i andra hand.

Finns en Bondrulle om detta faktiskt.
Jag håller med till 100% gällande ovanstående. Därför är det bara tragiskt att upptäcka att vissa slickat upp rubbet ståendes på alla fyra. Det är inte ju förbjudet att även ifrågasätta de egna ståndpunkterna ibland, jag gör så och kan upptäcka att jag inte alltid är i synk med vad jag säger och vad jag tycker. Man har bara kört på autopilot av ren vana. Förr hade jag tyckt att det enda raka är att nuka ryssen åt helvete men idag lutar jag mer och mer åt att det inte hjälper ett skit.

Det är inte ryssen som blivit ”bättre”, utan det är väst har sjunkit till sorgliga nivåer.
Senast redigerad av Gopnikk 2023-08-28 kl. 18:47.
Citera
2023-08-28, 18:51
Medlem
Akacia2050s avatar
Fan ge er. Det har gått dåligt för Ukraina hela tiden. Proxykriget kommer sluta med att Ryssland får ungefär de områden de har nu. Ni kan gå tillbaka till tråden om några år och påminnas om hur rabiata och hjärntvättade ni var.

Era spekulationer är inte värda mer än 00.1 rubel.
Citera
2023-08-28, 18:54
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akacia2050
Fan ge er. Det har gått dåligt för Ukraina hela tiden. Proxykriget kommer sluta med att Ryssland får ungefär de områden de har nu. Ni kan gå tillbaka till tråden om några år och påminnas om hur rabiata och hjärntvättade ni var.

Era spekulationer är inte värda mer än 00.1 rubel.
Har någonting gått bra för Ryssland senaste halvåret? Tror det är tionde gången jag frågar en ryssvän detta men ännu har ingen svarat. Kan du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in