2023-08-26, 11:19
Medlem
Kriget i Ukraina har pågått ett tag och kommer att fortsätta mycket länge än.

Däremot tycker jag det är intressant att spekulera i hur det kommer att sluta.

Jag kan se några olika utfall:

1) Ryssland sönderfaller i ett inbördeskrig.
2) WWIII, vilket är svårt att överblicka utvecklingen av.
3) Ryssland kollapsar ekonomiskt, vilket tvingar Kreml till förhandlingsbordet.

Fler alternativ finns säkert och därför startar jag denna tråd för att ni ska kunna posta era tankar om detta.
Citera
2023-08-26, 11:28
Medlem
Ni får mer än gärna påpeka om jag har faktafel! 🙏

Jag kanske är helt ute och cyklar men, folk på jobbet surrar och vad jag snappat upp är att:

Usa kommer aldrig tillåta Ryssland att överta Ukraina pga deras stora tillgångar av mineraler, stål och spannmål.

Förhandla med Putin verkar lönlöst, han är totalt sopslut i skallen. Hans tal vid midsommar bevisar det så tydligt. Hoppas han dör i sin cancer när som helst.

En kollaps känns inte nära heller. Jag kanske missminner mig men har inte Ryssland med andra länder startat en egen valuta, baserad på guld?

Vad jag tror händer: När Putin äntligen dör, kan förhandling äntligen vara ett alternativ. Tills dess kommer folk fortsätta dö i onödan. Kanske inbördeskrig ligger närmast till hands då.
Citera
2023-08-26, 11:49
Medlem
Nu är ju kriget inte Putin. Han är inte en allsmäktig gud i Ryssland utan en folkvald ledare.
Kriget är sanktionerat av ryska duman, för oavsett vad folk anser så är Ryssland någon form av demokrati.
Så om Putin dör så kommer troligen ingenting att förändras.
Förstår inte varför folk får för sig att allt kommer ändras bara för att en person försvinner. Man kanske borde läsa på lite här istället.

USA kanske inte har så mycket val utan får anpassa sig efter verkligheten.
Något USA inte har, men som Ryssarna har, är uthållighet.
Amerikanska kongressen kommer att börja knorra över de stora utgifterna och snart är det presidentval i USA. Att då spendera miljarders miljarder på något skit i någon skithåla långt borta på andra sidan något hav är inte så intressant.

Ryssarna har lidit förr så de är vana att gå på knäna o leva i träck.
De kan uthärda detta under lång lång tid.

Ryssland kommer inte kollapsa och det finns heller ingenting som tyder på det. Vart har folk fått detta ifrån?

Förhoppningsvis så kommer kriget inte att expandera utanför gränserna men man vet aldrig.
Polen kanske får för sig att kapa åt sig en bit av Ukraina.

Med lite tur så blir det förhandlingar i år, men det verkar lite långsökt.
Först skall man köra hela Ukraina i botten och avliva en hel generation män o verkligen dränera hela Europa på resurser innan man ger upp Ukraina. Kanske framåt våren 2024 att det blir fredsförhandlingar. När man insett att det går att skicka hur mycket skit som helst till Ukraina utan större resultat. Då kommer intresset från väst att avta helt och Ukraina får klara sig själva.

Men man får se. Kanske fortsätter detta elände många år till.
Citera
2023-08-26, 11:52
Medlem
Tror nog att USA gärna släpper Ukraina om det krävs.
De vill inte reta upp BRICS-samarbetet.
De har mer att förlora på det än att bli av med Ukranas naturtillgångar.
En del röster från högre orter i USA börjar nu höras och de vill upphöra med hjälpen till Ukraina.

Även i Sverige så börjar folk ifrågasätta varför vi ska skicka massa vapen till korrupta Zelenskyj.
Något som bara förlänger lidandet.

Mitt hopp är att Trump tar över makten i USA och därmed ges mandat att återigen skapa hyfsat goda relationer med Ryssland.
Något som vi i Sverige bör vara extremt tacksamma över.
Citera
2023-08-26, 12:01
Medlem
MyJustices avatar
det kommer att utökas
Vi har EU och stora företag som krigshetsare .. då de bokstavligen vinner land på det och politisk makt
Citera
2023-08-26, 12:02
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Kriget i Ukraina har pågått ett tag och kommer att fortsätta mycket länge än.

Däremot tycker jag det är intressant att spekulera i hur det kommer att sluta.

Jag kan se några olika utfall:

1) Ryssland sönderfaller i ett inbördeskrig.
2) WWIII, vilket är svårt att överblicka utvecklingen av.
3) Ryssland kollapsar ekonomiskt, vilket tvingar Kreml till förhandlingsbordet.

Fler alternativ finns säkert och därför startar jag denna tråd för att ni ska kunna posta era tankar om detta.
Inget vet så klart vad som kan komma och hända. Kriget kan pågå i många år eller ta slut i eftermiddag.
Men jag tror inte att det kommer att ta slut så länge Putin är vid liv. Han vill bli historisk och kan inte visa svaghet genom att avsluta kriget som han trodde skulle va enkelt att vinna.
Någon knäpper honom (vilket redan borde skett) och förhandlingar kan startas med efterträdare, eller så rullar det på.
Ukraina kommer inte heller att vika ner sig och hjälp från andra länder kommer att fortsätta.
OM kriget skulle avslutas så behöver båda sidor gå tillbaka till som det var innan. Ingen kommer gå med på att släppa ifrån sig någon mark osv.
Och Rysslands ekonomi är dålig redan nu, men dom stöttas upp av Kina mfl så det blir nog ingen större kris ändå.

Europa ser gärna att kriget fortsätter i Ukraina istället för att det sprider sig.
Om Putin går över gränsen tex in i Polen ändras allt väldigt fort och då har vi ett världskrig mellan Ryssland och USA, i Europa. Och då kommer även kärnvapen att användas, främst kanske från Putin som blir trängd och vill visa på makt. Vid ett sånt krig är risken också stor att Kina och Iran blandas in, både med sina grannländer och i Europa. Även krig mot Israel bryter då ut för att "störa" USA.
Vi i Sverige kommer också att drabbas då Östersjön förmodligen kommer att ligga i krigszonen också samt att USA/Nato kommer att stationera ut trupper både här och i Finland.

Så det bästa som skulle kunna hända är att det ryska folket får nog av Putin och någon knäpper honom, och de bör ju kunna gå att ordna utifrån också.
Men något större inbördeskrig i Ryssland tror jag inte kommer att ske. Folket är rädda för Putin och hans konsekvenser om man går emot honom...
Citera
2023-08-26, 12:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nu är ju kriget inte Putin. Han är inte en allsmäktig gud i Ryssland utan en folkvald ledare.
Kriget är sanktionerat av ryska duman, för oavsett vad folk anser så är Ryssland någon form av demokrati.

Nja, Ryssland är sedan några år klassificerat som en ”konsoliderad auktoritär regim”.
Power in Russia’s authoritarian political system is concentrated in the hands of President Vladimir Putin. With loyalist security forces, a subservient judiciary, a controlled media environment, and a legislature consisting of a ruling party and pliable opposition factions, the Kremlin manipulates elections and suppresses genuine dissent.

https://freedomhouse.org/country/rus...dom-world/2023
Citera
2023-08-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Inget vet så klart vad som kan komma och hända. Kriget kan pågå i många år eller ta slut i eftermiddag.
Men jag tror inte att det kommer att ta slut så länge Putin är vid liv. Han vill bli historisk och kan inte visa svaghet genom att avsluta kriget som han trodde skulle va enkelt att vinna.
Någon knäpper honom (vilket redan borde skett) och förhandlingar kan startas med efterträdare, eller så rullar det på.
Ukraina kommer inte heller att vika ner sig och hjälp från andra länder kommer att fortsätta.
OM kriget skulle avslutas så behöver båda sidor gå tillbaka till som det var innan. Ingen kommer gå med på att släppa ifrån sig någon mark osv.
Och Rysslands ekonomi är dålig redan nu, men dom stöttas upp av Kina mfl så det blir nog ingen större kris ändå.

Europa ser gärna att kriget fortsätter i Ukraina istället för att det sprider sig.
Om Putin går över gränsen tex in i Polen ändras allt väldigt fort och då har vi ett världskrig mellan Ryssland och USA, i Europa. Och då kommer även kärnvapen att användas, främst kanske från Putin som blir trängd och vill visa på makt. Vid ett sånt krig är risken också stor att Kina och Iran blandas in, både med sina grannländer och i Europa. Även krig mot Israel bryter då ut för att "störa" USA.
Vi i Sverige kommer också att drabbas då Östersjön förmodligen kommer att ligga i krigszonen också samt att USA/Nato kommer att stationera ut trupper både här och i Finland.

Så det bästa som skulle kunna hända är att det ryska folket får nog av Putin och någon knäpper honom, och de bör ju kunna gå att ordna utifrån också.
Men något större inbördeskrig i Ryssland tror jag inte kommer att ske. Folket är rädda för Putin och hans konsekvenser om man går emot honom...
Nej visst. Ingen vet man jag va ute efter vad folk tror. Fattaru?
Citera
2023-08-26, 12:42
Medlem
pn222jws avatar
Med en kompromiss, alltför sent för offren men mer eller mindre i överlevarnas och fredens intressen.
Citera
2023-08-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nja, Ryssland är sedan några år klassificerat som en ”konsoliderad auktoritär regim”.
Power in Russia’s authoritarian political system is concentrated in the hands of President Vladimir Putin. With loyalist security forces, a subservient judiciary, a controlled media environment, and a legislature consisting of a ruling party and pliable opposition factions, the Kremlin manipulates elections and suppresses genuine dissent.

https://freedomhouse.org/country/rus...dom-world/2023

Så här säger CIA om Ryssland:
Citat:
semi-presidential federation

Freedomhouse? Du menar samma freedomhouse som startades för att skydda amerikanska intressen och som är sponsrade av Soros?
Citera
2023-08-26, 13:16
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej visst. Ingen vet man jag va ute efter vad folk tror. Fattaru?
Absolut, och om du läste mer än min första mening så skrev jag vad jag tror.
Citera
2023-08-26, 13:18
Medlem
kibokos avatar
Ukraina lär inte stoppa på ett bra tag, så det mesta som intagits sedan 2022-02-24 lär nog med tiden återtas. Men hur det blir med Krim och annat som tagits innan dess är nog mer oklart. En del kommer Ukraina säkert kunna ta, men med högre och högre pris i människoliv. Materiel lär de få vad de behöver av väst men manskap kan till slut blir svårt att försvara. Kanske de tillslut får ge upp tanken att återta Krim. Hoppas dock jag har fel.

Kanske blir det någon slags stilleståndslinje som Korea. Ryssland utvecklas ju ändå mer och mer som Nord Korea så varför inte en DMZ som patrulleras av neutrala länder med gräns mot två kraftig befästa gränser. Putin kommer nog inte leva länge til men frågan är vad som kommer efter honom, behöver inte vara bättre. Men i längden är det Ryssland som isoleras och blir beroende till Kina på ett sätt som kommer gynna Kina mer än Ryssland. Ukraina kommer tillslut in i NATO. Georgien och Moldavien lika så, kanske mot att de avsäger sig utbrytarrepublikerna. Belarus blir intressant, stor risk för kuppförsök som Ryssland i sådana fall hjälper till att slå ner.

USAs stöd tror jag inte vi behöva vara oroliga för. Visst snackar en del republikaner om att skära ner, men det är nog mycket skådespel. Bedömare ser att det är ett väldigt lågt pris det kostar att nästan totalt förinta den ryska krigsmakten, dessutom utan att offra egna soldater så all militär expertis kommer att jobbar för att hålla kvar stödet. Trump lär inte bli president, står det mellan honom och Biden så har Biden redan vunnit en gång, och mittenväljarna lär inte vara imponerade av försökt till valfusk, kuppförsök och ständigt trassel med rättvisan. Viken annan republikansk kandidat som helst lär slå den väldig impopulära Biden, men jag tror inte det får någon större betydelse i praktiken. Jämför med Vietnamkriget där Kennedy lovade att dra ner på engagemanget men istället ökade det. Och det är inte bara USA som skickar stöd, Europa ger minst lika mycket och då det är vi som ligger i riskzonen för nästa ryska aggression lär vi gärna skicka mer.

Ryssland är nog tyvärr dömt att förbi ett ociviliserat skitland helt utan demokrati, precis som det har varit sedan begynnelse, några få år på 90 och 00 talet undantagna. Med stor militär om kommer hålla icke NATO-anslutna grannländer i sitt grepp. Men med total brain drain där alla med någon form av kunskap eller framtidshopp till varje pris kommer att lämna landet tills bara bottenskrapet är kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in