Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Kriget i Ukraina har pågått ett tag och kommer att fortsätta mycket länge än.
Däremot tycker jag det är intressant att spekulera i hur det kommer att sluta.
Jag kan se några olika utfall:
1) Ryssland sönderfaller i ett inbördeskrig.
2) WWIII, vilket är svårt att överblicka utvecklingen av.
3) Ryssland kollapsar ekonomiskt, vilket tvingar Kreml till förhandlingsbordet.
Fler alternativ finns säkert och därför startar jag denna tråd för att ni ska kunna posta era tankar om detta.
Inget vet så klart vad som kan komma och hända. Kriget kan pågå i många år eller ta slut i eftermiddag.
Men jag tror inte att det kommer att ta slut så länge Putin är vid liv. Han vill bli historisk och kan inte visa svaghet genom att avsluta kriget som han trodde skulle va enkelt att vinna.
Någon knäpper honom (vilket redan borde skett) och förhandlingar kan startas med efterträdare, eller så rullar det på.
Ukraina kommer inte heller att vika ner sig och hjälp från andra länder kommer att fortsätta.
OM kriget skulle avslutas så behöver båda sidor gå tillbaka till som det var innan. Ingen kommer gå med på att släppa ifrån sig någon mark osv.
Och Rysslands ekonomi är dålig redan nu, men dom stöttas upp av Kina mfl så det blir nog ingen större kris ändå.
Europa ser gärna att kriget fortsätter i Ukraina istället för att det sprider sig.
Om Putin går över gränsen tex in i Polen ändras allt väldigt fort och då har vi ett världskrig mellan Ryssland och USA, i Europa. Och då kommer även kärnvapen att användas, främst kanske från Putin som blir trängd och vill visa på makt. Vid ett sånt krig är risken också stor att Kina och Iran blandas in, både med sina grannländer och i Europa. Även krig mot Israel bryter då ut för att "störa" USA.
Vi i Sverige kommer också att drabbas då Östersjön förmodligen kommer att ligga i krigszonen också samt att USA/Nato kommer att stationera ut trupper både här och i Finland.
Så det bästa som skulle kunna hända är att det ryska folket får nog av Putin och någon knäpper honom, och de bör ju kunna gå att ordna utifrån också.
Men något större inbördeskrig i Ryssland tror jag inte kommer att ske. Folket är rädda för Putin och hans konsekvenser om man går emot honom...