Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-28, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Men då kan man inte heller anklaga någon.

Om 50 apor flyger 50 flygplan gör det de 50 flygplanen till skitplan?

Du måste bygga upp ett underlag för varje enskilt fall så att det kan bedömas individuellt.

Det är apor som bemannar det ryska artilleriet, är det vad du säger? Låter inte helt orimligt iofs
Citera
2023-08-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Ryssland vinner på hänsynslöshet och uthållighet. Kom ihåg, vi i väst ska slåss till sista ukrainare. När de tar slut tar kriget slut.

ukraina kan nog mobilisera ganska många till? det är väl kanske vapen som saknas?

när man tittar på bilderna i länken så ser man många män i vapenför ålder,(med många så menar jag andelen unga män av totalen)

"Destroyed Russian tanks line the streets in Kyiv
People have been taking photos and climbing on burned-out military equipment in Khreschatyk Street, downtown Kyiv. "

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-news-putin-nuclear-live-updates-kyiv-12541713

det är väl bara skicka mer vapen så även dessa får en chans att döda ryssar?
Citera
2023-08-28, 09:41
Medlem
Jag fortsätter att spekulera

Jag skulle kolla på hur det går i Tokmak.

Det ger en bra fingervisning. Min spekulation är att Tokmak är för hårt befäst för att man ska kunna inta den lätt.

Om Tokmak faller någorlunda snabbt tyder det på låg moral i ryska armén och att logistiken bakåt inte fungerar.

Då spekulerar jag i att vi kommer se ett avgörande skifte i kriget. Annars tror jag att det stannar upp igen.

Jag är den första att säga att jag inte har så bra koll. Men jag försöker läsa in mig så gott det går.

Men jag står fast i mina spekulationer. Det kommer inte bli en tidig kompromiss.

Man kommer låta kriget ha sin gång.
Citera
2023-08-28, 09:46
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nja, Ryssland är sedan några år klassificerat som en ”konsoliderad auktoritär regim”.
Power in Russia’s authoritarian political system is concentrated in the hands of President Vladimir Putin. With loyalist security forces, a subservient judiciary, a controlled media environment, and a legislature consisting of a ruling party and pliable opposition factions, the Kremlin manipulates elections and suppresses genuine dissent.

https://freedomhouse.org/country/russia/freedom-world/2023

Ja att kalla Ryssland demokrati är att ta i, men det är rätt så tillvida att Putin är vald men med liten konkurrens.
Om Putin försvinner kommer det någon ny och showen fortsätter.
Senast redigerad av Africagonzo 2023-08-28 kl. 09:49.
Citera
2023-08-28, 09:48
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Svara på resten av min mening, det du klippte bort, så ska jag engagera mig. Annars är det bara tomma ord ni kommer med ju.

Vad menar du? Att du ska tipsa om en till bok och säga "läs denna boken och återkom sedan"?
Citera
2023-08-28, 09:52
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är väl bara skicka mer vapen så även dessa får en chans att döda ryssar?

Det som har hänt är att Kina börjat skicka vapen till Ryssland. Kina hävdar att det är jaktvapen, men så är inte fallet. Vad som borde hända är att hela världen borde ta reda på hur kriget kan avslutas så snabbt som möjligt. Många i västvärlden kommer bara upprepa "kriget avslutas när Putin lämnar landet", men detta kommer aldrig hända. Så att säga på det viset är samma sak som att säga att man vill att kriget fortsätter.
Citera
2023-08-28, 09:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Vad menar du? Att du ska tipsa om en till bok och säga "läs denna boken och återkom sedan"?
Jag menar att, om du får bevis på att du har fel, kommer du då börja tro på det som är sant? Men svaret är ju förstås nej, ni ska försvara ryssen oavsett sanningen.
Citera
2023-08-28, 09:54
Medlem
lyckebobys avatar
JAS Gripen sliter ryssen i stycken, NATO trupper placeras i orchernas
städer och håller nere mördarna för alltid!
Citera
2023-08-28, 09:55
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Om Putin försvinner kommer det någon ny och showen fortsätter.

Verkligen inte. I princip allt Putin byggt upp är kring honom själv. Om han dör så faller allt, och det kan lika gärna bli en Jeltzin-liknande person som får makten i Ryssland. Om Putin dör, antingen på grund av en lönnmördare, eller på grund av sjukdom, så kommer vi säkert få se samma strukturer som vi såg kring Saddam Hussein och Stalin, alltså underrättelsetjänster som spionerar på andra underrättelsetjänster eftersom Putin var paranoid att den första inte var lojal.
Citera
2023-08-28, 09:55
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Jag menar att, om du får bevis på att du har fel, kommer du då börja tro på det som är sant? Men svaret är ju förstås nej, ni ska försvara ryssen oavsett sanningen.

Vad är det specifikt jag skulle ha fel om?
Citera
2023-08-28, 09:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurs
Vad är det specifikt jag skulle ha fel om?
Inte riktigt vaken än? Lite snurrig hursomhelst.
Du skrev:
"Antagligen inte, men de är inte heller på Ukrainas sida, som tvingar sina medborgare att dö i ett meningslöst krig."
Då frågade jag, om jag bevisar för dig att majoriteten av medborgarna i detta områden är pro-ukraina, slutar du då sprida ryss-narrativet om att de är på ryssens sida?
Citera
2023-08-28, 10:00
Medlem
Kurss avatar
Citat:
Inte riktigt vaken än? Lite snurrig hursomhelst.
Du skrev:
"Antagligen inte, men de är inte heller på Ukrainas sida, som tvingar sina medborgare att dö i ett meningslöst krig."
Då frågade jag, om jag bevisar för dig att majoriteten av medborgarna i detta områden är pro-ukraina, slutar du då sprida ryss-narrativet om att de är på ryssens sida?

Om de får frågan "föredrar du Ukraina över Ryssland" så svarar säkert de flesta att de föredrar Ukraina, men om du ger en mer rättvis fråga, så som "vill du bo i Ukraina eller Tyskland" så kommer de flesta säkert säga att de vill flytta till Tyskland, eftersom det inte är ett genomkorrupt land som tvingar sina medborgare in i döden som Ukraina gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in