Nu blir jag trött på Windows 11 och uppenbarligen så trött att jag inte hittar någon lösning trots en del eftersökningar.
Jag använder Remote Desktop App (alltså efterträdaren till Fjärrskrivbordet) för att fjärrstyra en annan Windows-maskin.
När jag körde på Windows 10 så gick det utmärkt att sätta upp ett Autohotkey-skript som körde igång Remote Desktop-appen och klickade på rätt rutor etc för att igång eländet.
När jag bytt till Windows 11 så är det mycket svårare att ens hitta var EXE-filen ligger. Efter att ha gått in genom Resursövervakararen så har jag lyckats spåra programmet (som numera heter
RdClient.Windows.exe) till följande mapp på min dator:
Kod:
"C:\Program Files\WindowsApps\Microsoft.RemoteDesktop_10.2.3012.0_x64__8wekyb3d8bbwe\RdClient.Windows.exe"
Det går alltså att köra programmet om man anger hela den absoluta sökvägen. Däremot verkar programmet inte finnas i PATH så att bara ange namnet var som helst går inte (går exempelvis inte att köra Win+X --> kör: RdClient.Windows.exe).
Jag är ytterst skeptisk till att den absoluta länken kommer att fungera efter nästa (frekventa) uppdatering, eftersom mappnamnet onekligen tycks innehålla ett versionsnr.
Någon som har något tips på hur jag kan vara säker på att komma åt RdClient.Windows.exe, oavsett dess exakta mappnamn?
Eller är jag tvungen att göra ett Powershell-skript som söker efter filnamn i "ungefär rätt" undermapp (WindowsApps), det går nog, men i så fall blir ju mitt skript långsammare.